ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2008-06-30  (läst 5412 gånger)

2007-12-25, 19:13
läst 5412 gånger

Utloggad Lars Kleberman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 351
  • Senast inloggad: 2019-03-26, 16:48
    • Visa profil
Hej.
Återkommer igen ang. Olu Larsdotter som anges på den aktuella hemsidan. Det verkar fattas en person. Olu får en dotter Elna 1798 och det är denna Elna som sedan föder dottern Sissa år 1826. Sissa är oä. Fadern är Karl Christoffersson. I noteringarna finns Som fadern anges Karl Christoffersson i Röena. Lägger man till denna Elna så stämmer uppräkningen på hemsidan.
/Lars

2007-12-25, 20:29
Svar #1

Utloggad Mikael Lundberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 101
  • Senast inloggad: 2022-08-21, 21:59
    • Visa profil
Lars,
 
ja något verkar lite rörigt. Det jag ville hänvisa till på sidan var ju avsnittet lite längre ner som refererar till Kristianstads Rådhusrätts Inneliggande Handlingar 1647-50 (FIa:2). Min tanke med referensen var ju att kanske kunna bidra med något till Carina ovan, som kanske skulle kunna komma steg närmre länken mellan Knud Pedersen och Peder Axelsen Brahe. Även jag skulle vara intresserad av att se källmaterial  som bekräftar detta.
 
- Mikael

2007-12-26, 18:56
Svar #2

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2195
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:33
    • Visa profil
Hej Mikael och Lars.
 
Tack för era svar. Den hemsidan som nämns är min mans släktingar och hemsidan är vår. Det är jag som har skrivit in namnen på släktingarna och jag har gjort en jättemiss. Tack för uppmärksamheten. Det är som du Lars anger, Elna Jönsdotter f. 26/10 1798 som är mor till Sissa och fader Carl Christoffersson f. 14/2 1793. Jag ska rätta till det meddetsamma, så det inte blir några fel. Tack Lars.
 
Till dig Mikael återkommer jag när jag rättat till sidan.
 
Mvh
Carina

2007-12-26, 22:11
Svar #3

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2195
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:33
    • Visa profil
Hej igen Mikael.
 
Uppgifterna om dokumenten angående Olastorp har jag hittat här på anbytarforum Ö Broby. Martin Gunnarsson Kulldorf 28 sep 2001, Niklas Hertzman 28 sep 2001 och Martin Kulldorf 11 okt 2001, allt under äldre inlägg. Jag har skrivit till Riksarkivet i Köpenhamn och frågat om den danska släkten Brahe och ev anknytning till Olastorp. Jag fick ett brev tillbaka med svar att de tyvärr inte hade något om den danska Braheätten. Har även skrivit till landsarkivet i Lund och frågat men de svarade bara att kyrkböckerna börjar 1647. Jag ska höra av mig till Lund igen tänkte jag, då de ( antar jag ) har en del om Brahesläkten.
 
Boken Den gamla gården Olastorp Broby, Ö Göinge, Släktkrönika 1584 - 1990, av Erik Hedin har jag lånat genom biblioteket. Den är mycket intressant hela boken och jag kan varmt rekommendera den. Jag citerar ordagrant vad som står på några sidor för dig.
 
Sid 2, nästsista stycket: Uppgifterna bakåt till 1584 är absolut säkra. Kopplingen Olastorp-Vanås är inte bevisad, men mycket stämmer. Man kan därför inte avfärda uppgifterna med en axelryckning. Förbindelsen är inget att vara stolt över. Var och en har blott den heder, som hon skaffar sig själv genom kunniga och plikttrogna insatser.
 
Sid 17: ROTSCHEMA SPECIAL
 
Peder Axelsen Brahe, omnämnd 1441
 
Son ? 1. Knud Pedersen ( Brahe ), omnämnd 1496 Olastorp Son 2.  Niels Pedersen Brahe d. 1486
 
Lucka. Peder Knudsen?
 
Jordägare: Bröder? Knud i Oloffstorp    Joenn Pedersen i Oluffsturp   Joenn Torbenssen
                   mantalsuppgift 1584  mantalsuppg. 1584             mantalsuppg. 1584
 
                                Niels Joensen ( omnämnd i förteckn. över danska möllor )
                                född på Olastorp 1576 död på Olastorp 1656
 
                                Niels Nielsen Olstrup, omnämnd 1624-26 och 1651
 
Son Jon Nielsen född på Olastorp 1640                         Dotter Ellsa Nielsdotter g m Per Svensson
                död på Olastorp 1713                          född 1630
                omnämnd 1666, 1677, 1691                      död på Olastorp 1703
 
Ola Jonson, Olestorp f. omkr 1684                             Nils Persson född 1680 på Olastorp
                     d. omkr 1756                             död 1714 Olastorp
Han blev stamfader till Bemärkta män                    
 
Jon Olsson, Olastorp född 1724                                Per Nilsson
                                                              född 1705 Olastorp
                                                              död 1756 Olastorp
 
Nils Johnsson Olastorp f. 1770 d. 1866                        Jon Persson f. 1740
                                                              på Olastorp
 
 
Jon Nilsson född på Olastorp 1808                             Nils Johnsson
till USA 1855 död där 1858                                f. 1779 Olastorp
 
Nils Johnsson f 1835 på Broby nr 4
till USA 1854 död där 1884                                    Sven Nilsson f. 1812 på Olastorp
                                                              Han gifte sig m Hanna Nilsd. f. 1817 på den  
                                                              andra Olastorpsgården. Hennes far var Nils
                                                              Johnsson f. 1770
 
 
Sid 18: Jag utgår från Joenn Pedersen. Enligt 1584 års danska mantalslängd bor han på Olastorp. Jag förutsätter att han är far till Niels Joensen, som föddes på Olastorp 1576. Ägare till Olastorp är enligt samma mantalslängd Knud ( Pedersen ? ) i Oluffstorp. 1621 har Niels Joensen tagit över, ty han står som Niels i Ollestrup antecknad för en mölla. Detsamma gäller 1636. Synnerligen starka skäl talar för att de tre, Knud i Oluffstorp, Joenn Pedersen och Niels Joensen tillhör samma familj. Far-son förhållandet mellan de två sista är redan omtalat, och man kan förutsätta broderskap mellan de två förstnämnda.
 
Beträffande Joenn Torbensen, som också tycks bo på Olastorp enl. 1584-års mantalslängd, så påträffas detta ganska sällsynta namn ofta i samband med Olastorp c a hundra år framåt i tiden. Han kan vara kusin till Joenn Pedersen.
 
Bakåt fortsätter en Peder-Knud-kedja, som slutar med Knud Pedersen, Olastorp. Denne är omnämnd i samband med en rättegång 1496, där han vittnar. Han är den äldst kände innehavaren av Olastorp. Han ( kan ) vara bror till Niels Pedersen Brahe på Vanås, som restaurerade Knislinge och Vittskövle kyrkor och som avled 1486. Knud Pedersen ( kan ) också vara den demokratiske sonen i följande sägen. Tiden passar, namnet passar och han passar också in i sägnen.
 
Sid 19: En greve på Vanås hade en son, som hade sådana umgängesvanor, att de inte passade en blivande herreman. Han tyckte bäst om att jaga med bönderna i trakten och hade därför många hundar. Däremot fann man honom sällan tillsammans med de fina adelsfamiljer, som herrskapet på Vanås umgicks med. Fadern framhöll för sonen hans olämpliga uppträdande. Men förmaningar hjälpte inte. Då hotade fadern med att sända honom till en avlägsen gård i skogen, om han inte bättrade sig. Men det blev ingen ändring. Hotelsen blev då verkställd. Sonen sändes till den avlägsna gården i skogen, d v s Olastorp. Vid avskedet lär fadern ha yttrat: När hundarna bita, och träskomän ( bönderna ) svika, Då kommer du tillbaka. ( med ett annat umgängessätt )
 
Sonen trivdes emellertid på Olastorp och gifte sig med en flicka från trakten. Han blev stamfader för den släkt, som bott på gården i 400 år till 1870.  
 
Den som berättat sägnen är Jöns Klemmedsson ( 1842-1937 ), Slöttarp, Ö Broby.  
 
Jag tror att en sådan sägen inte kan uppstå utan verklighetsunderlag. Därför anser jag, att det finns en koppling mellan ätten Brahe och folket på Olastorp. En sägen kan ha en kärna av sanning.
 
Sid 20: Olastorp låg som enda självständiga gård mitt i Vanås omfattande domäner.
 
Det som är skrivit här är hämtat direkt ur boken och det är Erik Hedins tankar om en eventuell släktskap till Brahe. Sedan står det mer i boken och den spänner över många århundrade.
 
Får jag reda på något mer så skriver jag här på anbytarforum.
 
Ps: Gården delades i två delar av Niels Nielsen. Halva Olastorp fick sonen Jon och den andra halvan hans dotter Ellsa.
 
Hälsningar
Carina

2007-12-26, 22:14
Svar #4

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2195
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:33
    • Visa profil
Texten la sig visst lite konstigt. Hoppas du kan läsa det ändå. Carina

2007-12-27, 02:02
Svar #5

Utloggad Mikael Lundberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 101
  • Senast inloggad: 2022-08-21, 21:59
    • Visa profil
Carina:
 
Oj, vad snällt att du citerar boken då jag ej har tillgång till den! Och vad lustigt att jag råkade hitta just din sida. Som jag skrev ovan var det inte din anknytning jag tyckte var det intressanta på sida utan de hänvisningar och kommentarer som görs. Jag kommer med  
 
mikael.

2007-12-29, 01:32
Svar #6

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2195
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:33
    • Visa profil
Hej Mikael.
 
Här är några källor Erik Hedin har använt sig av i boken om Olastorp.
 
Per Jonsson, Boken om Broby 1919
Minnesskrift 1952 av Pehr Johnsson, B J Johnsson och Vigo Edvardsson
Ivar Johansson, V Göinge härad och domsaga
Kyrkböcker
Bouppteckningar
Danska mantalslängder
Brev, skrivna i Sverige till släktingar i USA och återsända av Dorathy Hellam Minneapolis
Göinge Hembygdsförenings årsbok 1979 ( förteckning över torp )
Generalstabens karta ( med Olastorp i övre delen av kartbladet )
Ekonomisk karta
Laga skifteskartan 1837
1584 års danska mantalslängd
Ö Broby Kyrkobok ( C:1 ) sid 25 ( Se nedan )
Knud Fabricius, Skaanes overgang fra Danmark til Sverige. Del 1
1659 års mantalslängd
1621 förteckning över möllor i Göinge ( Niels i Ollestrup antecknad för en mölla, detta är Niels Jonsen 1576-1656 det gäller )
1651 decimantjordeboken
Schema av Sjöblom i Göinge Hembygdsförenings årsskrift 1956, sid 12 ( Nils Jonsson-linjen, Olastorp nr 1 )
Göinge Hembygdsförenings årsskrift 1963. Erik Leanders uppsats.
1743 års mantalslängd
Bouppteckning 1756
Göinge Hembygdsförenings årsskrift 1957, Carl Hennings utredning av Skriftställare Per Jonssons släkt
 
 
Anteckningen i Ö Broby Kyrkobok ( C:1 ) sid 25 lyder:
 
 Domm. Esto mihi er Niels Joensson födt, opfödt och  
seden boendis udj Olstrup her udj Broby socken begraf-
fuen, som waar - 80 aar gammell.  
 
 
Nästa notis lyder:
 
 Eodem Dma er Torbiörn Bentsons
i Lundis tuende tuillinge, Drengebörn, begraffune,
huilche waar hiemmedöbt, och leffude ichun een time.  
 
 
Släktskap Torbenessen och Olastorp ? ( Erik Hedins tankar och ord )
 
Uppgiften i Broby kyrkobok om Niels Joensens död 1656 tyder på att Torbiörn Bentsons i Lund andra tvilling, gössebarn, hemmadöpt, begravdes i Broby samtidigt med Niels Joensen 1656. Det levde blott en timme. Lades kanske i samma kista som Niels Joensen. Anteckning på latin: Eodem Dma.
 
Sid 28 i boken: Torbiörnsen, namnet nämnes ofta på sådant sätt, att man förmodar släktskap mellan folket på Olastorp och Torbiörnsen. Här några namn som kanske kan intressera:
 
1496 25/7 Thorbiörn Laurissen, häradsfogde över Göinge
1496 25/7 Jon Thorbiörnsen, Thydinge
1584 Joenn Torbernesen, Olastorp
1707 Hanna Torbiörnsdotter, Hemmestorp födelseboken 1707 Åke Torbiörnsen Bassarp
1710 Elna Mattisdotter, Olastorp, Elisabeths syster ? gifter sig med Thorbjörn Jonsson, Olastorp, Olov Jonssons bror ? ( två bröder gifter sig med varsin syster )
1712 föddes saltpetersjudare Thorbjörn Jonssons son Jon. Vid dopet var folk från Olastorp närvarande.
1716 10/2 Thorbjörn Jonsson, Olastorp är fadder
1763 Hustru Malena Torbjörnsdotter i Nöbbelöv
 
Hälsningar Carina

2007-12-29, 18:51
Svar #7

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2195
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:33
    • Visa profil
Hej igen Mikael.
 
Jag har missat att på sid 169a i boken om Olastorp, finns en tidningsartikel från Kristianstadbladet 21/7 1983, som handlar om dokumentet från 1496. Jag återger en del av vad som står i artikeln om dokumentet:
 
 
RUBRIK: NÄR HERRSKAPET PÅ VANÅS SÖKTE KOMMA ÅT BROBY KYRKAS EGENDOM
 
Detta pergament med 6 sigill från Broby kyrkas arkiv är avskrivet av Carl Sonnberg Rönbeck. Det var välförvarat med alla 6 sigillen, varav det tredje i ordningen synes vara häradets sigill, dock som de övriga till stämpeln så utnött att inskriptionen ej kunnat utredas. Dokumentets ägare är hr captain Brock på Nöbbelöf i Broby socken. Numera år 1814 lär det vara i teol doct N J Sundiis ägo i Xstad, som tillhandlat sig Nöbbelöfs egendom.
 
Detta är presentationen av en i Lunds universitetsbibliotek befintlig avskrift, också återgiven i fjärde delen av de danska medeltidsbrevens andra serie av ett uppenbarligen från Broby kyrkoarkiv stammande pergament, som gäller en egendom i Sunarstörp, varom tvist tydligen uppstått. Måhända är Sunarstörp identiskt med den åkermark Simitztorp i Hjärsås socken, som enligt landsboken av 1569 fortfarande tillhörde Broby kyrka.
 
Pergamentet är utfärdat vid Göinge härads ting den 25 juli 1496. Utfärdare är häradsfogden i Gydhinge härad Thorbjörn Laurissen och tinghördare Nis Arnasson. Måndagen före Olofsmässan kom dessa män och sökte ting: Svent i Nyra, Lares Troelson i Nybela, Suent Olsen från samma plats, Troels Stenqutsen från samma plats, Jon Thorbiöersen i Thydinge, Knut Persson i Olafsthörp ( Knud Pedersen i Olastorp ), Nils Jenssen i Bassarp, Suen Nielssen i Däningsrum. Dessa män stod på Göinge ting samma dag och tog Gud till vittne, att de var i Sunarsthörp och frågade de män som bor på bolet, om den grund, som Broby kyrka hade i thörpet. Och de gick och visade dem både åker och äng och gordstadh, som de hade hört låg till den heliga kyrkan. Likaledes vittnade Bo Hövedsen i Oro och Knut Persson i Nyra, att deras fader sagt till dem, att det gick så till som de här angivna männen vittnat om. Och dessa män är villiga att vittna/inför tinget/ om samma saker. Och de män som bor på thörpet har gett sitt landgille till Broby kyrka av samma orsak som nu, då fru Magdalena förbjudit dem att göra det. Vi, Thörbiorn Laurissen och Nis Arnassen har hängt vårt sigill under detta brev tillsammans med Gydhinga härads sigill tillsammans med flera god män, som är Suen Perssen i Quittinge, Sven Persson i Gryt och Suen Houet.
 
Fru Magdalena har av utgivarna av de danska medeltidsbreven ehuru med ett frågetecken, identifierats som Magdalena Olofsdotter. Hon är också omtalad k510 ( vet ej om det ska vara 1510 eller k510, det står k510 i artikeln ) som fru Magdalena av Wandaas. Detta brev handlar om en fastighetsaffär i Malmö och har inget med Broby kyrka att göra. Herrskapet på Vanås var tydligen ute efter Broby kyrkas egendom. Men Broby kyrka försökte värja sig genom att för sin räkning mobilisera Göinge häradsrätt - det var innan tinget flyttade till Broby. Det skulle bli betydligt svårare för kyrkorna att slå vakt om sin egendom efter reformationen 1536, men exemplet från Broby visar, att man redan mot slutet av 1400-talet gjorde försök.
 
 
Detta var hela artikeln.
 
Hälsningar  
Carina

2008-01-22, 22:14
Svar #8

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2195
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:33
    • Visa profil
Hej.
 
Söker information om Kerstin Stenkilsdotter f. ca 1617 d. dec 1690, Ö Broby, g m Olof Svensson f. ? d. 1672, Ö Broby. Vet ej om Kerstin är född i Ö Broby. Är det någon som vet något om hennes ursprung?
 
Mvh
Carina

2008-01-22, 22:40
Svar #9

Utloggad Torbjörn Malm

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 400
  • Senast inloggad: 2022-02-21, 12:41
    • Visa profil
Hej Carina!
 
Det fanns en familj i Högsma i Glimåkra där namnet Stenkil fanns i varannan generation. Vi har därför t ex en Jöns Stenkilsson som var omnämnd i mantalslängden 1659 och jordrevningsprotokollet 1671. Kan Kerstin vara en syster till honom?
 
Hoppas du får napp i din fortsatta jakt.
 
Hälsn
 
Torbjörn Malm

2008-01-22, 22:59
Svar #10

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2195
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:33
    • Visa profil
Hej Torbjörn.
 
Tack för tipset. Ska kolla upp det.
 
vänligen
Carina

2008-01-23, 01:26
Svar #11

Utloggad Mikael Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1357
  • Senast inloggad: 2022-01-17, 11:31
    • Visa profil
Hej Carina!  
 
Hon begrovs 29/11 1691 i Ö Broby, och då nämns att hon bott i Njura, Ö Broby, och att hon var 70 år (källa: DDSS). Var kommer uppgiften om att hon var f ca 1617 ifrån?  
Jag påbörjade för ganska länge sedan en avskrift av den första kyrkoboken för Ö Broby (men kom inte särskild långt), så du kan få det lilla jag hittade som berör 'din' familj:  
 
[dop] Dominicâ Exaudi 1648:  
Oluff Suensöns datter i Nyre, Arine,  
Sitze Knuds i Tocherup bb  
Suend Suenßön i Nyre, Peder Tröelsön ibm, Alsam [sic!] i Höninge, Kirstine Oluff Andersöns i Nyre, Bente Tröels datter i Lundumb  
 
[begravning] Die festo Purificanis Mariæ 1650:
Oluff Suenßöns datter i Nyre, Arine, [1,5] år  
 
Hälsningar, Mikael!

2008-01-23, 15:06
Svar #12

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2195
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:33
    • Visa profil
Hej Mikael.
 
Tack för uppgifterna. De var intressanta.
 
Undrar också om Michel Månsson f. 1648 d. 16/5 1736, Broby, vilka hans föräldrar är? Har sett två uppgifter på föräldrarna här på anbytarforum. Vilka är hans mor- och farföräldrar?
 
mvh
Carina

2008-01-26, 22:31
Svar #13

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2195
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:33
    • Visa profil
Hej.
 
Söker föräldrarna till Sven Persson f. 24/1 1744 och Lisbeth Jons el. Jönsdotter f. dec 1744. Söker även var ifrån dom kom.
Har letat länge efter födelseplats och deras föräldrar. Sven och Lisbeth har bott i Ö Broby men kommer inte därifrån.
 
mvh
Carina

2008-02-05, 17:49
Svar #14

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2195
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:33
    • Visa profil
Hej.
 
Jag undrar om de här två personerna är far och son, om det finns ett samband dem emellan ?
 
Är Per Jonsson f. 1618, Snöarp, Broby d. 8/1 1705, far till Sven Persson f. 1656 d. 11/11 1744 i Snöarp, broby.
 
Per Jonsson var gift med Inger Nilsdotter f. ? d. ? och hans mor och far hette Jon och Una.
 
Sven Persson var gift med ? f. 1663 d. 25/4 1731.
 
Vänligen
Carina

2008-02-07, 22:22
Svar #15

Utloggad Anders H Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 331
  • Senast inloggad: 2023-08-10, 16:40
    • Visa profil
Hej Carina M!
 
Här kommer ett lite sent svar på din fråga om Michel Månsson från den 23/1 (du har kanske redan fått svar på denna?).
Han föddes 1648 i Västraby 5, Emmislöv fg, döpt 1648-01-30. Hans fader var åbon Måns Nilsson f 1612 i Emmislöv fg, död 1667 i Västraby, begr 1667-06-30. Michels moder var Elna Michelsdotter f 1621 i Haganäs, Ö Broby fg, död 1697 i Västraby, begr 1697-12-19.
Elnas fader var åbon Michel Rasmusson (ev född 1580 i Haganäs, ev död 1650 i Ö Broby fg). Denne Michels fader var jordägaren Rasmus Jeppsson som enligt ml 1584 då bodde i Haganäs.
Mina källor för ovanstående är T Sjöblom (B139) och en del andra fådda uppgifter.
 
Mvh
Anders L

2008-02-08, 12:54
Svar #16

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2195
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:33
    • Visa profil
Hej Anders.
 
Tusen tack för dina uppgifter.
 
Ha en trevlig helg.
 
mvh
Carina

2008-02-21, 21:40
Svar #17

Utloggad Torbjörn Schölin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 137
  • Senast inloggad: 2012-06-03, 14:44
    • Visa profil
    • www.totte.3w.se
Hej !!
 
Jag har hitills hittat två nämndemän/riksdagsmän i min släktforskning.
 
Söne Nilsson
Född 1675 Östra Broby
dog 1745-03-17 Östra Broby
Nämndeman/riksdagsman
 
Olof Pärsson
Född 1692-03-30 Kattarp
dog 1765-02-09 Kattarp
Nämndeman
 
Finns det någonstans jag kan få reda på lite om dom?
Deras politik, arbetsuppgift, andra uppgifter om dom och deras arbete?
 
Hoppas jag hittat rätt forum tråd... :-)
Hälsningar
/Torbjörn
 
Detta inlägg med efterföljande svar har flyttats hit 2012 2/4 från Yrken M–R » Riksdagsman. /Moderator Yrken.

2008-02-21, 22:31
Svar #18

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2195
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:33
    • Visa profil
Hej Torbjörn.  
Björn Svensson har en fin hemsida. Tror att jag hittade din Söne Nilsson där. Kanske det inte säger så mycket om själva yrket, men han satt för bondeståndets riksdagsmän. Vill du gå ut på sidan så klicka på länken nederst.
 
 
Några av bondeståndets riksdagsmän från Skåne 1664-1800
Östra Göinge, Västra Göinge, Villands, Gärds och Albo härader  
Ingelstads, Järrestads, Herrestads och Ljunits härader  
 
År   Östra Göinge       Västra Göinge      Villands härad        Gärds härad         Albo härad  
1664 Tord Mårtensson Ingemar Gisslesson Jep Ingvarsson, Brikeby och Jep Jeppesson, Rinkaby Anders Mårtensson, Lindret  
1668 Jöns Pedersson, Angshomb Hans Svensson, Hjärsås Ernst Johansson    
1675 Peder Torkilsson Eskil Matsson Isak Larsson  
1710 Anders Andersson, nämndeman, Tullsåkra, Västra Vram          
1713-14 Kirsten Nilsson, danneman, Ljunga, Vinslöv          
1719 Pål Håkansson, nämndeman, Norra Sandby Sune Nilsson, nämndeman, Östra Broby Nils Jepsson, rusthållare, Rommelstrop, Vånga Carl Olofsson,nämndeman, Vä Anders Nilsson, nämndeman, Gumhusa, Eljaröd  
1720 Pål Håkansson, nämndeman, Norra Sandby  
1723 Pål Håkansson, nämndeman, Norra Sandby Jöns Larsson, nämndeman, Lijarum, Äsphult  
1726-27 Sune Nilsson, häradsdomare, Östra Broby Jöns Larsson, nämndeman, Lijarum, Äsphult  
1731 Sven Jönsson, nämndeman, Västra Vram  
1734 Jöns Svensson, nämndeman, Svenarp, Glimåkra  
1738-39 Hans Nilsson, danneman, Ripa, Åhus  
1740-41 Anders Kierstensson, nämndeman, Ljunga, Vinslöv  
1742-43 Sören Åkesson nämndeman, Köpinge  
1746-47 Björn Svensson, rusthållare, Loshult Nils Mårtensson, nämndeman, Juleboda, Maglehem  
1751-52 Nils Tuesson, nämndeman, Röinge, Stoby Nils Mårtensson, nämndeman, Juleboda, Maglehem  
1755-56 Björn Svensson, danneman, Loshult, Osby Nils Mårtensson, nämndeman, Juleboda, Maglehem  
1760-62 Nils Nilsson, rusthållare, Vanneberga, Vinslöv Anders Jeppson, häradsdomare, Drakemölla, Brösarp Nils Mårtensson, häradsdomare, Juleboda, Maglehem samma som Villands (AJ)  
1765-66 Nils Nilsson, rusthållare, Vanneberga, Vinslöv MED FLERA    
1769-70 Lars Tuvesson, Hasslaryd, Osby Nils Svensson, nämndeman, Håslöv, Viby (=Gustav Adolf) Nils Andersson, nämndeman, Trobro, Östra Vram samma som Villands (NS.)  
1771-72 Lars Tuvesson, Hasslaryd, Osby (1) Nils Svensson, nämndeman, Håslöv, Viby (=Gustav Adolf)  
1778-79 Fränne Torsson, nämndeman, Troedstorp, Ignaberga Nils Svensson, nämndeman, Håslöv, Viby (=Gustav Adolf)  
1786 Sven Månsson, nämndeman, Svenarp, Glimåkra Nils Svensson, nämndeman, Håslöv, Viby (=Gustav Adolf)  
1789 Bengt Olsson, nämndeman, Mårnarp, Åkarp Nils Svensson, nämndeman, Håslöv, Viby (=Gustav Adolf)  
1792 Bengt Olsson, nämndeman, Mårnarp, Åkarp Isak Karlsson, bonde, Åsumtorp, Norra Åsum  
1800 John Svensson, rusthållare, Ekhult, Örkened Nils Svensson, nämndeman, Håslöv, Viby (=Gustav Adolf) Isak Karlsson, bonde, Åsumtorp, Norra Åsum  
(1) även för Södra Åsbo härad  
 
         
Källa: http://www.geocities.com/bjorn_svensson/skane/riksdag.htm
 
mvh
Carina

2008-02-21, 22:34
Svar #19

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2195
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:33
    • Visa profil
Länken funkar inte på min dator. Gå in på släktportalen, leta upp Björn Svensson. Står i bokstavsordning. Klicka på hans namn och du får en fin släktforskning om Skåne, Blekinge.
 
Carina

2008-02-21, 22:38
Svar #20

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2195
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:33
    • Visa profil
PS: Här är ett par källor Björn Svensson använt sig av.
 
Källor
Förteckning över bondeståndets ledamöter vid riksdagarna 1600-1697, Ludvig Mårtensson, Stockholm 1950  
Förteckning över bondeståndets ledamöter vid riksdagarna 1710-1800, Ludvig Mårtensson, Stockholm 1937

2008-02-21, 23:24
Svar #21

Utloggad Torbjörn Schölin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 137
  • Senast inloggad: 2012-06-03, 14:44
    • Visa profil
    • www.totte.3w.se
Tack !!
Köpte faktiskt böckerna trots Björns bra hemsida :-)
 
Det verkar som Söne satt med några år tidigare också...
1719 Pål Håkansson, nämndeman, Norra Sandby Sune Nilsson, nämndeman, Östra Broby Nils Jepsson, rusthållare, Rommelstrop, Vånga Carl Olofsson,nämndeman, Vä Anders Nilsson, nämndeman, Gumhusa, Eljaröd
 
Fast det är kanske lite beroende på hur man läser raderna...
Sune Nilsson, nämndeman, Östra Broby eller
Östra Broby Nils Jepsson, rusthållare
 
/Torbjörn

2008-02-22, 13:44
Svar #22

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2195
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:33
    • Visa profil
Hej Torbjörn.
 
Ja du har rätt. Sune satt med 1719 också. Det missade jag. Texten la sig lite konstigt här. Jag tyder det med till att personnamnen kommer före socken-namnen.
 
mvh
Carina

2008-02-22, 21:42
Svar #23

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2195
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:33
    • Visa profil
Hej igen Torbjörn.
 
Här är lite information om vad en nämndeman och riksdagsman gjorde, även om det här inte är om Söne Nilsson och Olof Pärsson är det nog ungefär vad de sysslade med.
 
 
Häradsnämnden med de tolv nämndemännen - antalet återspeglas i ett annat ord som använts för nämndeman, nämligen tolvman - hade blivit ett obligatorium i rättsförhandlingarna. Nämndemännen satt nu med vid alla mål under tinget och samma personer återkom ting efter ting. Nämnden leddes av häradsdomaren. Så kallades den främste nämndemannen, utsedd av häradshövdingen, men sannolikt på nämndens förslag. Som häradsdomare fungerade oftast den i nämnden som hade flest levnads- eller tjänsteår.
 
 
Frågan om hur och i vilken grad nämndemännen ersattes för sina utlägg och mödor är ganska komplex. Förhållandena har skiftat kraftigt un-der seklernas lopp. Under 1600-talet och början av 1700-talet fick nämnden, liksom häradshövdingen, bland annat ersättning genom andelar i de utdömda bötesbeloppen. I 1734 års lag, Rättegångsbalkens 33:e kapitel, sägs att en tredjedel av böterna tillföll häradet. Häradets lott delades i tre delar: en gick till häradshövdingen, en till häradsnämnden och en till häradet som sådant.  
 
Nämndemännen erhöll också del i de så kallade tingsgästningspenningarna. Det var en skatt som togs ut med ett visst belopp av varje hushåll till täckande av samtliga tingsfunktionärers uppehälle vid tinget. 1753 fastställdes summan till 3 skillingar per matlag. Bötesandelar och tingsgästningspenningar ansågs i mitten av 1700-talet tillhopa utgöra full ersättning för nämndemännens tingsvistelser.  
 
Man hade också vissa förmåner och friheter som nämndeman. 1719 befriades nämndemännen från rotering. Från och med 1741 slapp de att bidra till lagmans- och häradshövdingeräntans utgörande. 1791 befriades de från kronobrevbäring och från den inkvarteringsskyldighet för kronans tjänstemän som den övriga allmogen stod under. Därtill kom att de blev undantagna från plikten med håll- och kronoskjuts.  
 
Det måste sägas, att ingen nämndeman kunde bli rik på sin syssla. Den största inkomsten fick han sannolikt genom de privata uppdrag - förmynderskap, bouppteckningar med mera - som han åtog sig.
 
 
Du kan läsa mer om nämndeman och häradsrätt i:  
 
Domsagorna i Sverige. Uppsala 1944.  
 
Herlitz, Nils: Grunddragen av det svenska statsskickets historia. Sjätte upplagan. Stockholm 1964.  
 
Westman, Karl Gustaf: Häradsnämnd och häradsrätt under 1600-talet och början av 1700-talet. Uppsala 1927
 
 
 
Riksdagsmännen:
 
Riksdag vart tredje år
Kungens, eller i detta fallet drottningens, makt minskade och istället blev det riksdagen som tog hand om olika beslut. Riksdagen samlades till möte vart tredje år. Makten fördelades mellan de fyra stånden:
 
adeln  
prästerna  
borgarna  
bönderna  
 
Mellan åren 1527 och 1866 bestod riksdagen av representanter, alltså förtroendevalda personer, från dessa fyra samhällsgrupper.
 
Adeln
Inom adeln fanns det civila och militära tjänstemän som kom att inta en ledande ställning inom samhälls- och kulturlivet. Företrädarna för adeln - som var omkring 1'000 personer i Sverige - var också fler än något av de tre andra stånden. Det var släkternas huvudmän som träffades i Stockholms Riddarhus. Riddarhuset är den svenska adelns palats och byggnaden uppfördes mellan 1641 och 1674. De som adlats har fått sina adelssköldar uppsatta i byggnadens stora sal.
 
Prästerskapet
Prästerna hade en stark ställning i samhället. Prästerskapets representanter i riksdagen var främst biskoparna, men även präster som tillsammans företrädde alla stift. De var sammanlagt cirka 50 stycken. När prästerskapet höll möten samlades de i Storkyrkan i Stockholm. Mer information om Storkyrkan finns även på Stockholms domkyrkoförsamlings hemsida.
 
Borgerskapet
Borgerskapets riksdagsmän var mest borgmästare och rådmän. Det fanns också riksdagsmän som var handlare eller hantverkare. I borgarståndet skulle varje stad vara representerad med en ståndsperson. De var cirka 100 stycken deltagare och sina möten hade de i Rådhuset i Stockholm.
 
Bönderna
Bönderna var ungefär 130 till antalet. De valdes av bönderna i häradena runt om i Sverige. Ibland hände det att flera härader tillsammans valde en riksdagsman. Bondeståndets riksdagsmän var ofta nämndemän med vana att fatta beslut i olika frågor.
 
Beslut
Ordningen i riksdagen krävde att tre stånd skulle vara överens i en sakfråga för att det skulle bli ett beslut.
 
 
Källa om Riksdagsmännen: Terra Scaniae
 
 
mvh
Carina

2008-02-23, 11:17
Svar #24

Utloggad Torbjörn Schölin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 137
  • Senast inloggad: 2012-06-03, 14:44
    • Visa profil
    • www.totte.3w.se
Aha :-)
Intressant, tack för det.
 
Ska skriva ut och läsa genom det.
 
/Torbjörn

2008-03-29, 15:04
Svar #25

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2195
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:33
    • Visa profil
Hej.
 
Är det någon son vet var Lisbeth Jönsdotter/Jonsdotter f. 15/12 1744, kommer ifrån?
Lisbeth dog 16/9 1826 i Broby. Hon var gift med Sven Persson f. 24/1 1744, Broby d. 2/10 1825, Broby.
 
mvh
Carina

2008-04-08, 20:11
Svar #26

Utloggad Monica Johansson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2009-05-14, 18:03
    • Visa profil
Hej.
 
Jag undrar om någon vet om Adolf Sjunnesson född 1883 i Östra Broby kan ha varit den snickare Adolf som gifte sig med pappas faster Gerda Vallberg född 29/10 1878 i Östra Frölunda. Död i Kristianstad 20/6 1911, begravd i Ö. Frölunda 26/6 1911.
 
Tack på förhand!
 
Monica

2008-04-08, 21:14
Svar #27

Utloggad Bo Nordenfors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5383
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 14:38
    • Visa profil
Chansen tycks ju vara god, men dödboken bör kollas betr. din Sjunnesson,  
 
 
 
Den ende Adolf född 1883 i Ö Broby tycks vara denne (källa:ddss.nu)
 
Födda i Östra Broby församling
1690 - 1894
Datum   1883-05-30   Datum avser   födelse
   ID-nr/Regler   299782/DDSS
Barnet
Namn   Adolf   Kön   man
Äktenskaplig börd   inom äktenskapet   Antal födda   
Dödfödd      Paritet   6
Fadern
Namn   Clas Sprinchorn
Titel   snickare
Ort   4 Broby
   
   
Modern
Namn   Johanna Andreasdotter
Titel   
Ort   
Ålder/födelseår   39
Dopvittnen
S. Enka Kristina Svensson, 1 Broby T: Torp Jöns Pålsson, Glim. Johanna Peters dr. 1 By. Smed C O Rosengren, N 5 ibm.
Övrigt
Fadern 38 år. Gifta 11 år.
 
Källhänvisning
Arkiv   Sid-/årsnummer
Östra Broby kyrkoarkiv  C:9   431 /  33
Förvarande institution   Sida i husförhörslängden
Landsarkivet i Lund   35
Läsproblem i förlaga   Microfiche volym nr (ej obligatoriskt)
Nej   
Källanmärkning
Volymen innehåller: Födda 1864-1890.
Övrig information
Registeranmärkning
Uppgifterna hämtade ur: Östra Broby C:2 1690-1732, Östra Broby C:3 1733-1777, Östra Broby C:4 1778-1833; Innehåller även absolutionslängd 1778-1816. Östra Broby C:6 1834-1848; Innehåller även absolutionslängd 1835-1853. Östra Broby C:8 1849-1863, Östra Broby C:9 1864-1890 samt Östra Broby C:11 1891-1894.
 
 
Pappan kallar sig Clas Sjunnesson i Folkräkningen 1900, det är ju onekligen ett visst hopp från Sprinchorn till Sjunnesson
men modern har bibehållit sitt efternamn.
 
Post 627105
 
Sjunnesson, Claes
Möbelsnickare
 
f. 1845 i Östra Broby (Kristianstads län, Skåne)
 
Gift man, far i familjen
 
Broby
Östra Broby (Kristianstads län, Skåne)
 
Födelseort i källan: Östra Broby Kristianstads län
 
 
Modern
 
Post 627106
 
Andreasdotter, Johanna
 
f. 1844 i Norra Åkarp (Kristianstads län, Skåne)
 
h.
Gift kvinna, mor i familjen
 
Broby
Östra Broby (Kristianstads län, Skåne)
 
Födelseort i källan: Norra Åkarp Kristianstads län

2008-04-08, 21:16
Svar #28

Utloggad Bo Nordenfors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5383
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 14:38
    • Visa profil
Det kostar ju inget att lägga in Adolf också från Folkräkning 1900
 
Post 627103
 
Adolf
Snickarelärling
 
f. 1883 i Östra Broby (Kristianstads län, Skåne)
 
s.
Pojke, barn i familjen
 
Broby
Östra Broby (Kristianstads län, Skåne)
 
Födelseort i källan: Östra Broby Kristianstads län
 
 
Två syskon finns med:
 
Post 627102
 
Nils
Snickarelärling
 
f. 1878 i Östra Broby (Kristianstads län, Skåne)
 
s.
Pojke, barn i familjen
 
Broby
Östra Broby (Kristianstads län, Skåne)
 
Födelseort i källan: Östra Broby Kristianstads län
 
Post 627104
 
Carl
 
f. 1887 i Östra Broby (Kristianstads län, Skåne)
 
s.
Pojke, barn i familjen
 
Broby
Östra Broby (Kristianstads län, Skåne)
 
Födelseort i källan: Östra Broby Kristianstads län

2008-04-09, 14:12
Svar #29

Utloggad Lars Kleberman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 351
  • Senast inloggad: 2019-03-26, 16:48
    • Visa profil
Adolf Sprincorn född 1883 gifte sig den 21 okt 1911 med Nelly Jönsson från Vinslöv. Adolf S dog 1953 i Reslöv (M) så det är troligt (om han nu inte redan var förlovad då den första hustrun dog - om han nu hade en)att det är en annan Adolf som Monica letar efter. Att tänka på är att det finns många Broby och prästerna var inga genier på geografi.:-)
/Lars
 
(Meddelandet ändrat av Lars Kleberman den 09 april, 2008)

2008-04-09, 21:36
Svar #30

Utloggad Monica Johansson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2009-05-14, 18:03
    • Visa profil
Hej och tack för era utförliga svar. Gerda utflyttade till Norra Mellby 2/1 1906 och när hon dog var hon hustru till snickaren Adolf Sjunnesson från Norra Mellby. Det som störde mig var att den Adolf Sjunnesson som fanns där står som ogift i dödboken. Han var född 10/4 1877 i Malmö Karoli och dog 11/2 1976. Därför prövade jag om det fanns någon annan möjlighet. Adolf Sprincorn kan ju faktiskt ha gift om sig med Nelly efter det att han blev änkling. Är det någon som vet om A & N fick några barn?
 
Monica

2008-04-30, 17:57
Svar #31

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2195
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:33
    • Visa profil
Hej Monica.
 
Sprinchorn, Adolf, Smed, Hem.ägare. Född 1883-05-30 i Ö. Broby (L). Död 1953-08-03 i Sibbarp, Reslöv (M).  
gift med
Nelly Jönsdotter.  Född 1886-12-03 i Vanneberga nr 11, Vinslöv (L). Död 1948-02-17 i Sibbarp, Reslöv (M).  
 
  Barn:
  Karl Vilgot Sprinchorn.  Född 1912-09-04 i Ö. Broby (L). Död 1916-04-08 i Ö. Broby (L).  
  Ester Linnea Sprinchorn.  Född 1915-02-13 i Ö. Broby (L).  
  Nils Folke Sprinchorn.  Född 1917-04-27 i Ö. Broby (L). Död 1990-02-26 i Malmö, Fosie (M).  
  Tyra Viola Sprinchorn.  Född 1919-10-26 i Ö. Broby (L). Död 1976-08-10 i Lund (M).  
  Birger Mauritz Sprinchorn.  Född 1922-06-30 i Hammarlunda (M). Död 1981-06-29 i Reslöv (M).  
  Karl Gustav Sprinchorn.  Född 1926-09-11 i Lund (M). Död 1995-12-20 i Lund (M).  
 
 
Klicka på den här länken, så kommer du till Adolf Springcorn: http://www.trin.se/bengt/HTML/1_15449.htm
 
mvh
Carina

2008-06-24, 12:24
Svar #32

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2195
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:33
    • Visa profil
Hej.
 
Bengta Mickelsdotter f. 30/4 1703, Lunnum, Broby, d. 15/12 1788, Broby, har en far Mikael Månsson f. 1648, Emmislöv. Men vem är hustru till Mikael/Michel, och mor till Bengta ?
 
Mikael får 7 barn, alla födda i Lunnom. Men vem som är mor till barnen står inte med. Kan nämnas att Ola elerssons hustru Hanna står med som fadder eller vittne till alla 7 barnen. Ola Elersson var länsman. Tänkte att modern/hustrun kan vara släkt med Elerssons.  
 
mvh
Carina

2008-06-26, 01:59
Svar #33

Utloggad Mikael Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1357
  • Senast inloggad: 2022-01-17, 11:31
    • Visa profil
Mickels hustru bär barn till dopet alternativt är fadder ett flertal gånger. Hon kallas då Inger, men fram till början av 1705 så har jag ännu inte påträffat henne med efternamn. Hon finns inte heller med i dödboken med namnet Inger; möjligen kan det vara hon som var den namnlösa gifta kvinnan som dog i Lunnum några år innan Mickel.  
 
Hälsningar, Mikael Persson!

2008-06-26, 13:11
Svar #34

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2195
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:33
    • Visa profil
Tack så mycket, Mikael, då vet jag det.

2008-06-30, 00:07
Svar #35

Utloggad Mikael Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1357
  • Senast inloggad: 2022-01-17, 11:31
    • Visa profil
Hej igen Carina!
 
Den ogifta namnlösa kvinnan dog 1720, men Mickels hustru Inger fortsätter att vara fadder åtminstone till 1723. Så det var fel.  
Men jag hittade en änka Inger Åkesdtr i Lunnum som begrovs 1753-01-17, 77 år gl. Med tanke på att det inte fanns någon annan hustru Inger i Lunnum som var fadder åren 1690-1723, men kanske främst med tanke på siste sonens namn, så bör detta ha varit Mickel Månssons hustru.  
För att få reda på hennes släkt så kan du kanske kolla de som var faddrar när hennes barn döptes, samt de familjer hon var fadder hos. Leta där efter Åkessöner och Åkesdöttrar bland föräldrarna och kolla upp deras släkt så gott det går. (Jag förmodar att du känner till www.ddss.nu)  
 
Hälsningar, Mikael!

2008-06-30, 16:07
Svar #36

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2195
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:33
    • Visa profil
Hej Mikael.
 
Tack för visat intresse. Nu har vi tittat igenom i ddss, faddrar m. m. Inger Åkesdotter i Lunnum som begrovs 1753-01-17, kan ju vara en trolig kanditat som hustru till Mickel Månsson. Tack för det spåret. Mickel Månsson fick 7 barn mellan åren 1693-1709.
 
 
 
Här är faddrarna till Mickels barn och hur många ggr de förekommer som faddrar:
 
Ola Elersons hustru Hanna i Lunnum är med vid alla 7 barnens dop, hon var fadder till 5 av barnen och bar fram barnet vid de andra 2 barnens dop.
 
Per Elersons hustru Olu i Lunnum var fadder vid 1 av barnens dop, Per Elerson själv, fadder vid 1 annat barns dop
 
Trued Månsson i Westraby var fadder till 3 av barnen
 
Måns Månsson i Westraby, fadder till 1 av barnen + hans hustru som var fadder till 1 annat av Mickels barn
 
Nils Månsson i Westraby var fadder till 1 av barnen
 
Jon Nillson i Olastorp var fadder till 1 av barnen + hans hustru Karne som bar 1 barn till dopet och var fadder till 1 annat
 
Jon Sönesson i Lunnum var fadder till 2 av barnen + hans hustru var fadder till 1 barn
 
Per Månssons hustru Swenborg i Lunnum, fadder till 1
 
Vidare var Ola Jepson och Ola Persson fadder varsin gång
 
 
 
Mickel Månsson själv var fadder till Ola Elersons dotter Kierstina 1696. Mickel var fadder till många barn i Broby, men dom skriver jag inte upp.
 
 
Här är barnen, bara de som är födda i Lunnom, förekom säkert vid andra barns födelse också, som Michels hustru Inger är fadder till:
 
1694-06-05, Una, far Sven Persson, Lunnum
1697-02-09, Karne, far Per Månsson ( tror detta var Lunnum, men är ej helt säker )
1700-08-01, Sissa, far Jon Sönesson, Lunnum
1700-05-07, Pehr, far Sven Persson, Lunnum
1701-12-10, Sissa, far Sven Persson, Lunnum
1702-05-20, Per, far Sven Månsson, Lunnum
1704-04-22, Truls, far Niklas Trulsson, Lunnum
1704-12-05, Tue, far Per Månsson, Lunnum
1705-03-25, Elna, far Jon Sönesson, Lunnum
1705-10-26, Kierstina, far Ola Persson, Lunnum
1705-11-26, Ingrid, far Sven Jepsson, Lunnum
1706-02-20, Bengt, far Per Bodelsson
1706-09-20, Elna, far Tue Hansson, Lunnum
1707-11-28, Eiler, far Ola Jepson, Lunnum
1711-09-17, Söne, far Jon Sönesson, Lunnum
1713-11-10, Lusse, far Niklas Svensson, Lunnum
1717-06-20, Ola, far Eiler Olsson, Lunnum
1720-03-17, Nils, far Jon Sönesson, Lunnom
 
Trued Månsson, Nils Månsson och Måns Månsson, alla 3 Westraby, skulle jag kunna tänka mig eventuellt att de kanske är bröder till Mickel Månsson, då han kom från Västraby, Emmislöv.
 
Inger var fadder till 4 av Jon Sönessons barn, Jon Sönesson till 2 av Mickel Månssons barn och Jon Sönassons hustru var fadder till 1 av Mickels barn. Här förekommer en ganska aktiv fadderskap mellan dessa båda. Inger är även fadder till 3 av Sven Perssons barn. Även Jon Nilsson i Olastorp m. hustru var fadder m. m. till 3 av Mickels barn. Hur det var med fadderskapet från Mickels sida när det gällde barnen i Olastorp, vet jag inte. Ola Elersons hustru Hanna är ju med vid alla 7 barnens dop.
 
Vi har även tittat efter Åke som dog innan 1709, när Mickels och hans hustrus son Åke föds. Vi, det är min mans anor och han som söker dessa, hittade 3 tänkbara kandidater, de kommer här:
 
Åke Nilsson d. 1/11 1703, nämndeman, häradsdomare
Åke Jönsson d. 27/9 1696
Åke Håkansson f. ca 1629 d. 7/3 1709, Olastorp
 
Jag kan inte se några Åkesdöttrar el Åkessöner, bland föräldrarna till barnen Inger var fadder hos. Men Inger Åkesdotter låter ju som en eventuellt trolig hustru till Mickel.
 
Vill också passa på att tacka dig för din fina och nyttiga SV antavla nr 110.  
 
Vänligen
Carina

2008-06-30, 16:35
Svar #37

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2195
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:33
    • Visa profil
Hej igen Mikael.
 
Den Åke Jönsson som dör 27/9 1696 i inlägget här över, är Åke Jönsson i Orarp. Vid hans första barns dop, i alla fall hans första i ddss, han kan ju fått fler barn som är födda innan 1690, är en Ormar Ormarsson fadder. Denna Ormar Ormarsson förekommer även som fadder vid dop där Inger också är fadder. Jag sätter in Åke Jönsson i Orarps första barn här, det ur ddss:
 
Födda i Östra Broby församling  
1690 - 1894  
Datum 1692-06-22 Datum avser födelse  
ID-nr/Regler 394612/DDSS  
 
Barnet  
Namn Mäya Kön kvinna  
Äktenskaplig börd inom äktenskapet Antal födda  
Dödfödd  Paritet  
 
Fadern  
Namn Åke Jönsson  
Titel  
Ort Orarp  
   
Modern  
Namn  
Titel  
Ort  
Ålder/födelseår  
 
Dopvittnen  
Ormar Ormarsson i Lunnum, Åke Knuttson i feleberg, Knutt Oredsons Hustru Nilla i feleberga Mickels Hustru Inger ibidm.  
Övrigt  
 
Källhänvisning  
Arkiv Sid-/årsnummer  
Östra Broby kyrkoarkiv  C:2 9 /  
 
Är det Mickel i Lunnums hustru Inger ( rödfärgad ) som de menar ? Eller är ibidm lika med Feleberga här ?  
 
Carina

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna