ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vad gäller avtalet?  (läst 782 gånger)

2022-06-13, 12:59
läst 782 gånger

Utloggad Gudrun Franzen

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 38
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 17:54
    • Visa profil
Hej! Jag skulle vilja få hjälp med att tyda ett ärvt dokument, som gäller någon form av avtal eller köp. Är det ett arv, ett köp eller vad handlar det om?
Det jag har lyckats tyda är:
Min Allernådigste Konungs och Herres Tro Man, Lagman och Häradshövding öfver Öland.
Jag Fredric Adolph de Berg, Gjör wetterligt: ……… följande överenskommelse …..nittonde dagen i juni månad……………….. Färjestaden……… Tre Trettiotvåandelar……No 3. Lenstad, …. Algutsrums ……Thorslunda socken, som …. Carin Wessman? …. till dennes son Sven Jönsson källman för Etthundrade ………… Banco, enligt ……….den 27. Martii 1811…………………den 25. November…………………..den 13……..1800……………………Tre Trettiotvåandelar No ………………… Sven Jönsson Källman …………….

Vore jättetacksam för hjälp.
Gudrun

2022-06-13, 16:39
Svar #1

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5032
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 08:47
    • Visa profil
 Jag orkar inte transkribera ord för ord eftersom det är mycket som försvinner i kanterna och i vecket, men det är ett fastebrev, alltså ett bevis utfärdat efter att ett jordköp genomförts med uppbud och allt annat som krävdes. Det är Sven Jönsson Källman som köpt jord av sina föräldrar Jöns Andersson och Carin Wessman. Det är Lenstad nummer 23, i Torslunda socken i Algutsrums härad.

2022-06-13, 18:03
Svar #2

Utloggad Gudrun Franzen

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 38
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 17:54
    • Visa profil
Tack så jättemycket. Det här är perfekt. Jag räknade inte med att få allt transkriberat, men nu vet jag att det handlar om personer i min släkt och vilken sorts avtal det gäller.   
Hälsningar
Gudrun

2022-06-13, 20:34
Svar #3

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5035
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 22:32
    • Visa profil
Hej Gudrun!
 
Ja, fuktskadorna i kanterna och vecken gör tyvärr att en del text blir nästintill oläslig, men mitt försök till transkribering ser i varje fall ut såhär:
 
                                                         ”Kongl. Majsts
Min Allernådigste Konungs och Herres Tro Man, Lagman och Häradshöfding öfver Öland[………]
Jag Fredric Adolph de Berg, Gjör wetterligt: Att år efter Christi Börd Ett Tusende Åttahundrade [och]
det Tolfte den nittonde dagen i Junii Månad,då jag förrättade Laga Sommar Tinget med Ölands Södra
Mot uti Färjestaden, meddeldte HäradsRätten Laga Fasta å de Tre TrettioTvåendelar af Krono[skattehem]-
manet N 23. Lenstad, belägit i Algutsrums Härad och Thorslunda Sochn, som Jöns Andersson och
hustru Carin Wessman försåldt till deras son Sven Jönsson Källman för Etthundrade Fem[…]
Fem rd:r 26 ß:r 8 rst:n Banco, enligt bewittnad afhandling den 27. Martii 1811: Och som 3:ne […]
Laga Uppbud härå blifwit meddeldte den 6. Junii, den 25. November sistberörde och den 6. Febru-
arii innewarande år, samt Laga Stånds[…] jämlikt Kongl. Förordningen den 13. Ju[…..…]
1800. klanderfritt framflutit; altså dömde jag med Nämnden denna åtkomst för fast-
stånden och icke återgången; I följe hwaraf ofwannämnde Tre Trettiotvåendels Mantal
kronoskatte N 23. Lenstad, med alt hwad [………………] lyder eller för[………………]
[…………] kan, Sven Jönsson Källman tillerkänns, att för sig, Hustru, barn och arfwingar
såsom sin wälfgångne egendom nyttja, bruka och behålla; Fördrista sig derföre ingen […..]
Fastedom qwällja wid den Bot Lag förmår. Sådant bestyrkes jämwäl af Motets tilstädes
warande Nämnd: Och warder till yttermera wisso med mitt Namns egenhändiga unders[krift]
samt Motets och egit Insegel bekräftadt; Som skjedde – år och dag förr skrifne.
          På HäradsRättens och Häradshöfdinge Embetets wägnar.
 
                             F: Ad: de Berg.”

Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2022-10-29, 16:39
Svar #4

Utloggad Gudrun Franzen

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 38
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 17:54
    • Visa profil
Hej Markus!
Helt fantastiskt! Ursäkta att jag inte har sett ditt svar tidigare.
Stort tack och vänliga hälsningar
Gudrun

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna