ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Alfrida Florentina Josefina Johansson  (läst 471 gånger)

2022-06-12, 18:38
läst 471 gånger

Utloggad Daniel Eriksson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2023-12-26, 00:09
    • Visa profil
Hej!

Vill dela med mig av en ögonblicksbild ur min farfarsfarmors liv:

Alfrida Florentina Josefina Johansson,
född 21 juni 1865 i Jakob och Johannes församling i Stockholm,
död  21 februari 1943 i Torstuna församling i Uppsala län.

Hon flyttar runt med familjen på ett antal platser i Stockholms län under sina 12 första levnadsår. Hennes mamma dör år 1876 och den 21 maj 1878 flyttar den kvarvarande familjen till Löts församling i Uppsala län. Redan den 8 november samma år står de noterade som utflyttade till Fresta församling i Stockholms län men det finns ingen notering om dom i inflyttningslängden där.

Den 19 juni 1880 dyker Alfrida upp i Löts församling igen där hon står noterad som tjänsteflicka i en familj. Det finns ingen notering om varifrån hon flyttat i husförhörslängden och hon finns inte noterad i inflyttningslängden.

Jag misstänker att hennes pappa dör 1879, men har inte hittat något om det och jag har inte följt något av hennes syskon bakåt i tiden ännu.

Dock så hittade jag något mycket intressant när jag sökte i digitaliserade dagstidningar på Kungliga bibliotekets webb. Där sökte jag på hennes namn och fick träff! Hennes bror, Carl Johan Johansson, hade satt in en efterlysning efter henne den 24, 27 och 29 augusti 1888 i Dagens Nyheter:

"Observera! Om Alfrida Florentina Josefina Johansson lefver, torde hon godhetsfullt lemna svar hvar hon finnes, i bref till sin broder Carl Johan Johansson, adress Väsby, Sollentuna församling, Turebergs station."

Vid den här tiden bor hon i Ramby nr 1, Löts församling och arbetar som piga. Ett drygt halvår senare den 2 mars 1889 gifter hon sig med August Vilhelm Eriksson, min farfarsfarfar.

Jag undrar hur hennes liv såg ut som tjänsteflicka vid 14 års ålder och vad som gjorde att hon hamnade där hon gjorde. Fick hon reda på och kunde läsa efterlysningen och hade hon någon kontakt med sin bror Carl Johan eller något annat syskon? Verkligen en fascinerande historia.

Det skulle vara kul att komma i kontakt med också är släkt med Alfrida eller någon av hennes syskon. Och om inte annat så är det kul att få dela mig sig av en intressant släkthistoria.


2022-06-12, 22:02
Svar #1

Utloggad Staffan Bergh

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2951
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 21:52
  • aka festerman
    • Visa profil
    • BFiles
Med hjälp av Sveriges Dödbok: Deras far dog 1879-06-10 på Serafimerlasarettet, av magkräfta.

Statistiska Centralbyrån (SCB) - samlingspost, Utdrag ur födelse-, vigsel- och dödböcker 1860-1949, SE/RA/420401/01/H 1 AA/645 (1879), bildid: A0037252_01280
mvh /staffan -- BFiles

2022-06-13, 07:36
Svar #2

Utloggad Daniel Eriksson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2023-12-26, 00:09
    • Visa profil
Tack så mycket Staffan för länken till SCB!

Jag har sedan tidigare kollat i just Sveriges dödbok 8 och fått de uppgifterna. Skickade in en förfrågan till Riksarkivet om att få kopior ur Serafimerlasarettets dödbok men där hade de inte justerat åldern, då det stod att han var 34 år vid dödstillfället. Därför kunde jag inte vara helt säker på att det var han. Tänkte att jag skulle få gräva mer i det där vid ett senare tillfälle.

Nu är jag dock helt säker på att det verkligen är han då han var född 17 april 1834, vilket innebär att han var 45 år när han dog.

Det innebär att Alfrida var föräldralös redan vid 14 års ålder. Vilket öde för henne och hennes syskon.

2022-06-13, 08:38
Svar #3

Utloggad Staffan Bergh

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2951
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 21:52
  • aka festerman
    • Visa profil
    • BFiles
Det står två diarenummer i anteckningen för Johan Johansson -- gissningsvis handlar dom om hur SCB utrett vem han var ... Kanske kan Riksarkivet gräva fram dokumenten?
mvh /staffan -- BFiles

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna