ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Registrering av tid som inneboende i utomstående familj?  (läst 1115 gånger)

2022-06-10, 10:25
läst 1115 gånger

Utloggad Erik Stenhols

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 124
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 10:19
    • Visa profil
Hur gör man med husförhör och tillfällen där en dräng från en avliden familj går till hus hos en annan familj? Registrerar man hela den familjen då som en tillhörande familj i släkten?

Jag har en dräng, en Petter Larsson Björk (f. 1790, Svanhals) som kommer upptas som 20 åring hos en annan familj, där han får sitt soldatnamn Björk.

Risinge (E) AI:7 (1810-1815) Bild 135 / Sida 107 (AID: v28686.b135.s107, NAD: SE/VALA/00306)

Brukar ni registrera en sådan familj? Jag kan tycka att denna del av Petters liv är viktig då han sedan förlorar hans patronymikum och använder Björk till sin egen familj. Men samtidigt är inte Anders Björk i hushållet någon släkting, vad jag vet.

Hur gör ni här?

2022-06-10, 10:42
Svar #1

Utloggad Annika Nygren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1634
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 23:53
    • Visa profil
    • anygren.se
Jag skulle inte registrera det som släkt alls men notera i text på honom.

2022-06-10, 12:12
Svar #2

Utloggad Ulf Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1358
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 00:03
  • Ulf Svensson
    • Visa profil
Är det inteså att han efterträder Anders som soldat?
Han har alltså inte någon annan relation till dem.

2022-06-10, 15:19
Svar #3

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 23:58
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Ovanför Anders Björk står "Lifgrenadier Torp".

Och båda Björkarna, Anders och Petter, har titeln "L.g.", alltså livgrenadiär. Som Ulf säger har Petter alltså bara efterträtt Anders som soldat, och därför flyttat in i rotens soldattorp. Och det är därför han fått soldatnamnet Björk, som alltså följer med roten.

Anders med familj flyttar sedan därifrån: "hela hushållet åt Skedevi 15." Samma år (1815) flyttar Petters hustru in. Så länge som Petter var ogift bodde alltså den gamle soldaten med familj kvar i torpet, men när Petter gifte sig, så fick de flytta.

F.ö. förlorar Petter inte sitt patronymikon när han får soldatnamnet Björk. Det är visserligen ofta bara soldatnamnet som skrivs ut för soldater, särskilt i rullorna, men sitt patronymikon har Petter från vaggan till graven, eftersom han hela livet är son till Lars.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2022-06-10, 18:10
Svar #4

Utloggad Erik Stenhols

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 124
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 10:19
    • Visa profil
Nämen, se där! Givetvis var det mer logiskt att han ersatte Anders som soldat.
Så då registrerar jag bara Petter och hans fru. Sedan flyttar ju de båda till Norralund där Petter bygger ett eget torp. Frågan är om man kan få tag i protokollen för detta?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna