ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Läshjälp i mantalsrregister Högås Socken 1783.  (läst 382 gånger)

2022-06-09, 14:11
läst 382 gånger

Utloggad Klas Attrell

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 73
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 14:45
    • Visa profil
Hej!
Enligt Göteborgs och Bohus läns landskontor EIIIa:20 (1783) (bild 22, sida 12) var ”Anders den yngre”, sonen Sven och dottern Johanna skrivna under Sunnervikens fögderi, Lane härad på 1/3 Skatte i Swälte, Högås socken. Enligt ”Mantals och Härads Räntelängd öfwer Göteborgs och Bohuslän för År 1783” var ”Hemmanets delar” 1/3, det fanns inga ”Männer”, inga ”Enkor och hustrur”, 1 ”Söner och drängar”, 1 ”Döttrar och pigor”, ”Summa .......... mantal” var 2 och enligt ”Befriade enligt Privilegier och Förordningar” fanns under ”över 63 år med ……..” nedtecknat 1 ”mans” och 1 ”qvinns” och inga som var ”under 15 år.”

I högerkanten står något som jag skulle vilja ha hjälp med att tyda. Något liknande står i mantalsregistren för de följande åren fram till 1795, där det vid ett ett står tydligare att mannen och hustrun var fria, dvs att de hade nått en ålder över 63 år och var befriade. Det står också något på sidan 1 i samma bok som anger vad markeringarna i de olika tabellraderna betyder. Det står ”Summa .......... mantal” och ”över 63 år med ……..”. Kan någon hjälpa mig vad som står i högerkanten och betydelsen för två av tabellraderna?
Mvh Klas

2022-06-09, 14:54
Svar #1

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6919
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 23:59
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
I marginalen står:

"Man och hustru fri
har 4 skattskrefne
Barn"


Kolumnrubrikerna är:

"Summa be-
hollne mantal"


"Öfwer
63 år med
Ridderskap
och adel
m.
m."


"Behållne mantal" är summan betalande personer. I det här fallet alltså bara sonen Sven och dottern Johanna.

Här kan du läsa mer: Mantalspenning och mantalslängd.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2022-06-09, 21:46
Svar #2

Utloggad Klas Attrell

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 73
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 14:45
    • Visa profil
Hej!
Tack ska Du ha, Jörgen. Väldigt värdefullt och roligt. Och intressant och bra med den artikel om mantal som du skickade.
Mvh Klas

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna