ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kierstin Benetsdotter  (läst 260 gånger)

2022-06-08, 10:00
läst 260 gånger

Utloggad Ann Andersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 24
  • Senast inloggad: 2022-12-28, 18:43
    • Visa profil
Hej!
Gabriel Persson Stålknapp blir änkeman 1771 då hustrun Ingeborg Nilsdotter dör i Finnahem, Markestorp i Säby socken. Han gifter om sig med Kierstin Benetsdotter (Linderås C:3 sid 206).
Gabriel flyttar till Flisby där han slutar sina dagar pga magplågor 11/5 1779. Han bor då i Pipekrog u. Givarp i Flisby.
Jag hittar inga uppgifter om andra hustrun Kierstin. Finns det någon Linderåsforskare (eller någon annan) som kan ge mig mer kött på benen angående Kierstin. Tror mig kunna läsa att hon kommer från Rossmäte eller Råssmark. Vet inte när hon är född eller när hon dör.

2022-06-08, 10:32
Svar #1

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21973
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 22:48
    • Visa profil

Avskedade soldaten Gabriel Stålknapp från Säby och pigan Kirstin Benctsdotter* i Rosend..** vigdes den 1 maj 1772.
Linderås C:3 sid 204 (handpag. 203)

* = Bengtsdotter
** Rosendal i Linderås
Hälsar vänligen
Maud

2022-06-09, 10:00
Svar #2

Utloggad Ann Andersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 24
  • Senast inloggad: 2022-12-28, 18:43
    • Visa profil
Helt riktigt - de gifter sig 1772.
Året därpå får paret sonen Johannes - född 1/4 1773 i Rosendal. (Linderås C:3 sid 255) Dopvittnen är Carl Andersson med hustru Anna Hansdotter boende i Bankhemmet
och Per Hansson i Lockarp. Dopvittnet pigan Maria Persdotter kommer också från Lockarp.
Familjen flyttat till Pipekrog i Flisby, där Gabriel dör 11 maj 1779 av magplågor. (Flisby C:3 sid 453)
Jag har inte lyckats följa Johannes för att se vad som hände honom ej heller har jag kunnat få fram Kierstin Benetsdotters anor eller vad som händer henne efter maken Gabriels död 1779.
Finns det någon i denna tråd som kan hjälpa mig?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna