ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: "Oatorp" i Småland?  (läst 248 gånger)

2022-06-04, 23:05
läst 248 gånger

Utloggad Oskar Warberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 27
  • Senast inloggad: 2024-03-13, 01:07
    • Visa profil
Hej hej, jag försöker hitta ett ställe som skall ha kallats Oatorp någonstans i Småland under sent 1600-tal. Det har även stavats Oattorp, Oantorp och Joatorp, men oftast Oatorp.

Det är så att jag förösker hitta födelse-platsen åt Timmermannen Swen Anderssson Oatorp(16??-1736). Swen är med största sannolikhet pappa till Petter Swensson Warberg(1702-1783.03.25). Swen var gift med Britha Oatorp.

Swen anställs som timmerman på Amiralitetes skeppsvarv i Karlskrona 1698. Swen Andersson i Oatorp, här kan man se att Swens födelseort är Småland (bifogat)


Swens barn tar ju namnet Warberg/Wahrberg, kan detta var en ledtråd?

Kan Oatorp ligga någonstans i Småland? Jag har helt ärligt ingen aning hur jag ens skall forska i detta, finns det kanske någon gammal bok med "gamla" namn på ställen i Småland eller liknande? All hjälp uppskattas enormt!

OBS, jag vill vara väldigt tydlig med att det inte är jag som har gjort original researchen här, all denna info finns tack vare Ingelas utomordentliga forskande, tack Ingela!!!!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna