ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Jacob Danielsson Knapp  (läst 419 gånger)

2022-06-01, 20:21
läst 419 gånger

Utloggad Eva Johansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 80
  • Senast inloggad: 2024-04-13, 20:44
    • Visa profil
Hej!
Jag är släkt med Jacob Danielsson Knapp död 1720-06-20 i Småsjömarken Hällefors. Nu undrar jag var namnet Knapp kommer ifrån? När sonen Petrus Jacobsson född 1701-01-01 i Vintersjön eler Svartälven i kunde jag inte se att han hette Knapp.
Är det någon som vet om det är ett finskt namn eller om det är ett soldatnamn?
Jacob Knapp har bott på olika ställen. Han skulle haft 10 barn med en Katarina Persdotter.  Är det någon som vet var hon kommer ifrån?
MVH
Eva Johansson

2022-06-01, 20:26
Svar #1

Utloggad KG Hammarlund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2562
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 22:46
    • Visa profil
Knapp låter mest som soldatnamn, knappast finskt. Men enligt dödsnotisen var han en "trogen arbetare vid Bruket" vilket ju talar mot tanken på soldatnamn. Se Hällefors CI/3 bild 144, överst på vänstersidan:
https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0000725_00144
Dessvärre finns inga så tidiga husförhörslängder i Hällefors.

Knapp är tydligen ett inte helt ovanligt efternamn i Tyskland, så kanske kom den första Knapp därifrån - inte otänkbart att Hellefors bruk jagade utländska skickliga gjutare.

2022-06-01, 22:16
Svar #2

Utloggad Eva Johansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 80
  • Senast inloggad: 2024-04-13, 20:44
    • Visa profil
Hej KG Hammarlund!
Tack för ditt svar.
Jag har sett att Knapp kan vara tyskt.
Det som är konstigt är att hans son Petrus Jacobsson är nybyggare och snickare. Han finns i Lejsundet, Kölaråsen, Närsen och Håen. Det är Nås finnmark. Där ska han ha tagit upp ett nybygge i Lejsundet. Bönderna hade en rågång (typ en stenmur) mellan sina boningar och finnarnas boningar. Så därför undrar jag varför han bygger där om han inte är av finnsläkt.
Jag blir inte klok på detta.


MVH
Eva Johansson

2022-06-05, 02:41
Svar #3

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3750
  • Senast inloggad: 2024-04-21, 14:11
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Jag har sett ett par skräddare som hette Knapp nånstans i Örebro län lite senare på 1700-talet. Tyckte det var ett passande namn...
Ulf Berggren

2022-06-05, 10:48
Svar #4

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5135
  • Senast inloggad: 2024-04-21, 14:37
    • Visa profil
Enligt ett par forskare på DIS fanns det en Daniel Knapp i Hällefors, gift med Annika Bengtsdotter och hade dottern Annika Danielsdotter som levde 1672-1715. Låter ju som det skulle kunna vara fadern till din Jacob Danielsson, och att Knapp var ett släktnamn. Det skall även ha funnits en Olof Knapp som var från Karlskoga men dog i Hällefors 1740. Och förstås andra Knappar i Österlövsta, som tycks ha haft kopplingar till valloner. 
Har du gått igenom mantalslängderna? Ögna även igenom de tidiga kyrkoböckerna efter Knapp, och även Daniel är ju på många håll ett ovanligt namn så det kan vara värt att titta efter. Sedan får man se vad man kan få ihop av pusselbitarna.

2022-06-07, 22:52
Svar #5

Utloggad Eva Johansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 80
  • Senast inloggad: 2024-04-13, 20:44
    • Visa profil
Hej Ulf Berggren och Kalle Birgersson!
Stort tack för era svar.


Jacob Danielsson Knapp som dog 1720. Han drunknade i Älven Svartälven? när han flottade. Han var en trogen arbetare i Bruket. Jag antar att det var Silvergruvan i Hällefors. De hade väl även skogsbruk om jag inte har fel.
Hans son son Per Jacobsson (Älgström) född 1701-01-01 i Vintersjön eller Svartälven är min ana. Han är nybyggare och snickare.
Han bor med familjen i Lejsundet, Närsen och i Kölaråsen. Det är finnmark Nås i Dalarna. Därför trodde jag att de kunde vara finnar. Men jag vet inte om det stämmer.
Han hustru Ingeborg Danielsson född 1710-03-04 i Gåsborn. Hon dör i Kölaråsen 1774.
Hennes morfar kan heta Lars Bagge och Ingeborgs far kan även heta Skotte. Jag blir inte klok på den här släkten.
Jag försöker ta reda på så mycket jag kan.


MVH Eva johansson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna