ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Elias Christoffers död -läshjälp önskas  (läst 758 gånger)

2022-05-31, 12:20
läst 758 gånger

Utloggad Marianne Boijsen Carlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 296
  • Senast inloggad: 2023-10-05, 10:07
    • Visa profil
Hej!
Min anfader Elias Christoffer dog 17 feb 1786 i Karlskrona, Man vad var hans titel? Vad dog han av? Kan någon läsa?
Vänliga hälsningar
Marianne

2022-05-31, 13:21
Svar #1

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5046
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 15:53
    • Visa profil
Hej Marianne!
 
Jag får det till att ”d:n 17:de dog HandelsMannen Herr Elias Christopher Strehlenerts af wådelig händelse druknad uti en ijswak 70 åhr jordfästes på Tyska B[r]yggarens Kyrkogård af v: P: H:r Magist: Lars Hind:r Kraak.”

Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2022-06-01, 10:40
Svar #2

Utloggad Marianne Boijsen Carlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 296
  • Senast inloggad: 2023-10-05, 10:07
    • Visa profil
Hej Markus!
Tusen tack för din hjälp, både med Elias Christoffers dödsannons och hans födelseannons. Inte minst - tack för översättningen. Det här med gammaltyska är ett problem för mig, vilket ställer till det då jag har många tyska anfäder både på min mor och min fars sida.

Men jag har fler problem och undrar om jag får besvära dig om hjälp även med Elias Christoffers hustru Catharina Elisabeth Hall. Bifogar två bilder. Namnet syns tydligt i vigselnotisen - men var kommer hon ifrån? Kan det vara Hällaryd, och skulle det i sådana fall kunna vara hennes födelseannons man kan läsa 1 maj 1733? Vad gör hennes far? Compagnie - någonting?

Vänliga hälsningar
Marianne

2022-06-01, 18:08
Svar #3

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5046
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 15:53
    • Visa profil
Hej igen Marianne!
 
Du tycks ha hittat rätt! I födelsenotisen 1733 hemmadöps ”Compagnie Skrifwarens Jonas Halls barn i trenßom […] Catharina Elisabet” (byn Trensum i Hällaryds socken), medan vigselnotisen anger att Catharina Elisabet Hall var jungfru ”uti Stillery”, alltså byn Stilleryd i Asarums socken.
 
Tyvärr är det ont om mantalslängder från Asarum under 1750-talet hos Digitala Forskarsalen, men i 1759 års mantalslängd finner man på nr. 53 i Stilleryd dykerikommissarien och änklingen Jonas Hall med sina barn Carl, Stina, Anna och Botilla (bild-ID A0001611_00182).
 
I Blekinge läns landskontors arkiv finns däremot fler bevarade mantalslängder från Asarum, och där kan man konstatera att i 1753 års mantalslängd bodde på nr. 53 i Stilleryd kompaniskrivaren Hall (vilket ju stämmer bra med titeln i födelsenotisen 1733) med hustru, döttrarna Stina Maja, Cajsa och Anna, samt ogifte strandridaren Jonas Hall (Blekinge läns landskontor EIa:12, 1753, AD Online bild 9270).
 
I 1753 års mantalslängd fanns alltså en dotter Cajsa, som väl är smeknamnet för Catharina, vilket bekräftas av 1752 års mantalslängd där man på nr. 53 i Stilleryd finner kompaniskrivaren Hall med hustrun, sonen Jonas samt döttrarna Stina Maja och Catharina (Blekinge läns landskontor EIa:11, 1752, AD Online bild 10730). Det bör alltså rimligtvis vara samma Catharina Elisabet som föds i Trensum 1733 som bor hemma hos föräldrarna i Stilleryd 1752 och som gifter sig där 1756. Tyvärr finns det inga bevarade bouppteckningar för familjen Hall i Stilleryd, så det hade ju varit perfekt om det gick att bekräfta att kompaniskrivaren i Trensum 1733 utöver Catharina Elisabet även fick barnen Jonas, Carl, Stina Maja, Anna och Botilla.

Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2022-06-01, 18:23
Svar #4

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5046
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 15:53
    • Visa profil
En del intressanta ledtrådar får man i biografin över kompaniskrivaren Jonas Halls äldste son strandridaren Jonas Hall, alltså han som bodde hemma hos föräldrarna i Stilleryd 1752–1753, i Gunnar Bergströms bok Stora sjötullen & Lilla tullen i Skåne, Halland och Blekinge samt på Gotland 1658–1765. Biografiska anteckningar (Lund, 1958), sid. 58 (jag har skrivit ut förkortningarna):
 
”330. Hall, Jonas, strandridare i Karlskrona.
f[ödd] i Hällaryd i Blek[inge] 1728 10/11, son av kompaniskr[ivaren] Jonas H[all]. + 1776 och Sara Elisabet Phalen + 1753, som han vid dopet bars av Madame Christina Phalén får det anses troligt att modern Sara var dtr till räntmäst[aren] Johannes Ph[alén], och skulle han således på mödernet härstamma från en berömd krigarsläkt eftersom morbrodern Claudius stupade vid Pultava, Johan var med om slaget vid Pultava och kalabaliken i Bender, Israel deltog i slaget vid Pultava men stupade vid kalabaliken i Bender och Daniel stupade vid Pultava (Lej[on]h[ufvud, Ny Svensk Släktbok]:451). Enl P[ersonella] B[erättelserna] 1765 har han efter avlagda studier varit skepps- och mönsterskr[ivare] vid Amiralitetet, biträtt sin fader, varit skr[ivare] vid L[illa] T[ullen] i K[arlsham]n. År 1752 16/8 ant[agen] till lotsuppsyningsman samma år strandr[idare]. i K[arlsham]n och 1763 transp[orterad] till K[arlskron]a, att bevaka sträckan Ronneby-Kristianopel. Han erhöll 1760 5/12 inte mindre än 1800 Dlr smt i beslagarandel (K[arlsham]n T[ull]A[rkiv]), strandr[idare] i M[alm]ö 1772.
G[ift] i Asarum 1761 29/5 m Maria Sommar”.

Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2022-06-02, 13:48
Svar #5

Utloggad Marianne Boijsen Carlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 296
  • Senast inloggad: 2023-10-05, 10:07
    • Visa profil
Hej Markus!

Tack snälla du för allt du bidragit med - vilken hjälp jag fått! Nu känns det som jag verkligen är på rätt väg. Vilken fantastisk historia om Jonas Hall och så intressant!
Tusen, tusen tack!
Vänliga hälsningar
Marianne

2022-06-07, 18:38
Svar #6

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5046
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 15:53
    • Visa profil
Hej Marianne!
 
Ja, detta var verkligen ett intressant fynd, och lite oväntat, för de flesta biografierna i Bergströms böcker om svenska tulltjänstemän är kortfattade och ganska "torra". Jag håller tummarna för att uppgifterna kan hjälpa dig på traven, och bidra till att länka ihop Catharina Elisabeth med kompaniskrivaren Jonas Hall och bröderna Phalén! ;D

Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2022-09-16, 12:51
Svar #7

Utloggad Marianne Boijsen Carlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 296
  • Senast inloggad: 2023-10-05, 10:07
    • Visa profil
Hej!
Vill bara tala om att jag faktiskt hittat Jonas Halls dotter Catharina Elisabeth f 4 juni 1734 i Hällaryds församling. Den dotter med samma namn som föddes 1733 dog tydligen bara några veckor gammal i maj 1733.
Nu skall jag gräva vidare och hoppas finna mer om både Hall och Phalen.
Vänliga hälsningar
Marianne

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna