ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Rusthållare  (läst 803 gånger)

2022-05-31, 09:18
läst 803 gånger

Utloggad Anders Eriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 451
  • Senast inloggad: 2023-12-18, 08:25
    • Visa profil
Hej! någon som vet mer om Anders Larsson o hans svärson Lars Andersson 1741-12-01--1809-01-12, ska ha varit bonde+rusthållare på Anders Svensgård. Anders vet jag inget om. Antagligen var han bonde+rusthållare på Öja Hedegård, för hans barn är födda där, Margarete o Annica,de var tvillingar.
Tack på förhand Anders

2022-05-31, 10:27
Svar #1

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 22:22
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Var (i vilka källor) har du funnit dem? Det är enklare om man har en trådände att börja nysta i...  :)
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2022-05-31, 12:27
Svar #2

Utloggad Anders Eriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 451
  • Senast inloggad: 2023-12-18, 08:25
    • Visa profil
Hej! Gick igenom  AD födelseregister, och när jag sökte på Maria Larsdotter, kom det upp faderns namn o yrke.


Mvh Anders

2022-05-31, 12:46
Svar #3

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 22:22
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Maria Larsdotter född när? Var hon dotter till Lars Andersson? Och i vilka källor har du funnit uppgifterna om Anders Larsson (släktskap, gård m.m.)? Det är som sagt enklare att hjälpa till om du säger vad du redan vet om de efterlysta personerna...

(AD:s register hänvisar till de riktiga kyrkoböckerna, som de är avskrifter av. Dels behöver uppgifterna kollas i originalen, eftersom det alltid är risk för fel i avskrifter. Dels är det de riktiga böckerna som är källorna när de kollats.)
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2022-05-31, 18:41
Svar #4

Utloggad Anders Eriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 451
  • Senast inloggad: 2023-12-18, 08:25
    • Visa profil
Hej! Maria föddes 1784-01-01 i Anders Svensgård o hon är dotter till Lars, Maria är min farfars farfars farmor, Larts var gift med en Margareta o Margaretas far var Anders.
Mvh Anders

2022-06-01, 20:30
Svar #5

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 22:22
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Källorna lyser fortfarande med sin frånvaro...  :)

Men nu är det i vart fall klart när Maria Larsdotter föddes, och då går det att hitta hennes födelsenotis i kyrkoboken (källa: Stenstorp C:2, s. 88). Föräldrarna är som sagt Lars Andersson och Margeta Andersdotter på Anders Svensgården.

Vi hittar också familjen i den samtida husförhörslängden (1772-1784; Stenstorp AI:4, s. 80) på Öja Anders Svensgård i Kyrketorps socken. Där sägs att Maria blev knappt en månad gammal. Hon dog redan den 28/1, och hennes dödsnotis finns i kyrkoboken den dagen (Stenstorp C:2, s. 292).

Denna Maria är m.a.o. inte din förmoder. Samma föräldrar kan ju dock ha fått ännu en dotter Maria. Det var inget ovanligt att ett barn fick samma namn som ett avlidet syskon.

Men säkrast är att utgå från den Maria som du helt säkert vet är din förmoder, och gå bakåt därifrån. Så - med risk att bli tjatig  :) - var har du hittat henne?

(Både kyrkoboken och hfl-volymen omfattar hela Stenstorps pastoratet, som då också omfattade socknarna Brunnhem och Kyrketorp. Byn Öja ligger alltså i Kyrketorps socken, i dag kallad Södra Kyrketorp.)
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2022-06-01, 21:40
Svar #6

Utloggad Anders Eriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 451
  • Senast inloggad: 2023-12-18, 08:25
    • Visa profil
BÄLLEFORS AI:5 (1807-22) SID 202 i denna bok, ett av hennes barn Gustaf, var min farfars farfars far, fick 13 barn, hon hade edn syster med namnet Maria, som blev 2 månader, hennes man Lars från Beateberg har lett mig till Stenstorp, merparten av pappas rötter är från Beateberg.
Mvh Anders

2022-06-01, 22:31
Svar #7

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 22:22
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Det är Beateberg AI:5.

Där står på s. 202 att Lars Eriksson och hans hustru Maria Larsdotter har kommit från Skolebacken 1807. Där finns de i föregående längd (AI:4, s. 161). Lars har födelseorten "Bellef." och Maria "ibid." (ibidem = på samma ställe, alltså Bällefors).

Lars har titeln måg, och överst på sidan finns Lars Persson och hans hustru Anna Eriksdotter. De har en dotter Maria, född 1784 och gift ett slarvigt skrivet årtal. Året ser mest ser ut som 03, men det bör vara 02. Lars och Maria finns nämligen i vigselboken som n:r 12 år 1802, lysning den 4/12 och vigsel den 29/12 (Bällefors C:3, s. 336): "Skola blifva boende i Skolebacken."
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2022-06-02, 08:42
Svar #8

Utloggad Anders Eriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 451
  • Senast inloggad: 2023-12-18, 08:25
    • Visa profil



Beateberg (R) AI:7 (1841-1854) Bild: 174 Sida: 332 här står  det att Maria är född i Stenstorp. O henne i född op dopbpok där föräldrnas namn står.
Mvh Anders





 Stenstorp (R) C:2 (1752-1850) Bild: 480 Sida: 89










2022-06-02, 13:10
Svar #9

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 22:22
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Man ska aldrig lita på att födelseort och -tid i husförhörslängder är korrekt. Det vimlar av felaktiga sådana uppgifter. Det blev lätt fel när personerna fördes över till en ny hfl eller i samband med flyttningar. Och även om namnet på födelseorten skulle stämma, så är det inte säkert att det är en socken; det kan vara en gård eller ett torp inom pastoratet. Man bör därför alltid följa personerna bakåt i tidigare husförhörs- och flyttlängder, och gärna komplettera med andra källor (t.ex. bouppteckningar).

Dessutom är Maria Larsdotter ett mycket vanligt namn. Och födelsedatum är inte ens korrekt, jämfört med den Maria som föds i Stenstorps socken 1784. Man kan därför inte ta för givet att det är rätt Maria bara för att namn, födelseår och uppgiven födelseort stämmer. Det är dessutom som sagt inte ens säkert att födelseorten är en socken.

Som jag visade i mitt förra inlägg, så är Lars Persson och Anna Eriksdotter på Skolebacken i Beatebergs socken föräldrar till Lars Erikssons hustru Maria Larsdotter i Ölmestorp i samma socken (Beateberg AI:5, s. 202). Lars E. och Maria har flyttat till Ölmestorp från Skolebacken. Och på Skolebacken står Lars Eriksson som måg (svärson) till Lars Persson.

Om man följer Lars P. och Anna E. bakåt i längderna, så finns de här:

Skolebacken, Beatebergs socken:
· AI:4, s. 161.
· AI:3, s. 118. Här är de inflyttade från Abberud 1793.

Stora Abberud, Beatebergs socken:
· AI:3, s. 77. Här finns ingen inflyttningsnotering.

Stenstorp under Mårud (Magderud på dagens karta), Beatebergs socken:
· AI:2, s. 112.

Det bör vara Lars och Anna som gifter sig den 26/12 1782 (Bällefors C:3, s. 306). Namnen stämmer, och de är "torparefolk i Stenstorp". Här är det dock inte samma födelseår som i husförhörslängderna.

Här föds deras barn (samtliga finns i Bällefors C:4):
Stenstorp u. Mårud, Beatebergs s:n
· 23/1 1784 Maria (s. 57).
· 8/10 1785 Catarina (s. 62).
Stora Abberud, Beatebergs s:n
· 14/4 1787 Stina (s. 67).
· 5/9 1789 Anna (s. 75).
· 13/4 1792 Petter (s. 85).
Skolebacken, Beatebergs s:n
· 22/5 1794 Lars (s. 93).

Maria föddes alltså på torpet Stenstorp under Mårud (Magderud) i Beatebergs socken.

Det är alltså en helt annan Maria som föddes i Stenstorps socken den 1/1 1784. Dessutom blev som sagt den Maria bara 27 dagar gammal.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2022-06-02, 21:50
Svar #10

Utloggad Anders Eriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 451
  • Senast inloggad: 2023-12-18, 08:25
    • Visa profil
 Stenstorp (R) C:2 (1752-1850) Bild: 480 Sida: 89 förklara då varför hon stårmed i Stenstorp födelse o dopbok, med föräldrarna Lars Andersson o Margareta Andersdotter.
Mvh A

2022-06-02, 22:18
Svar #11

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 22:22
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Men det har jag ju redan förklarat. Det är en annan med det mycket vanliga namnet Maria Larsdotter som föds i Stenstorps pastorat (och Kyrketorps socken) den 1/1 1784. Och hon dör redan den 28/1 1784.

Din Maria Larsdotter föds på torpet Stenstorp i Beatebergs socken den 23/1 1784 (samma födelsedatum som hon har på s. 331 i Beatebergs hfl AI:7, som du tidigare hänvisat till), med föräldrarna Lars Persson och Anna Eriksdotter. Det är bara att följa henne bakåt i husförhörslängderna från när hon finns i Ölmestorp i den hfl som du också tidigare hänvisat till (AI:5, s. 201).

Jämför med hennes man Lars Eriksson. Han har födelseorten Klämmestorp i husförhörslängden. Det är ett torp som också ligger i Beatebergs socken, och det finns inte ens någon socken som heter så. Maria har i samma längd Stenstorp som födelseort. Det är alltså ett också ett torp, som bara råkar ha samma namn som en socken.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2022-06-03, 09:01
Svar #12

Utloggad Anders Eriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 451
  • Senast inloggad: 2023-12-18, 08:25
    • Visa profil
Hej! Finns ingen Anders svensgård i Beateberg, finns en i Stenstorp

2022-06-03, 13:13
Svar #13

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 22:22
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Varför bryr du dig inte om vad jag skriver?

Glöm Anders Svensgården och Stenstorps födelsebok! Maria Larsdotter som föddes den 1/1 1784 på Anders Svensgården (Stenstorp C:2, s. 88) dog 27 dagar senare, alltså den 28/1 1784 (Stenstorp C:2, s. 292). Hon kan alltså inte vara din förmoder.

Anders Svensgården dök ju upp i det här sammanhanget bara för att du trodde att Marias uppgivna födelseort Stenstorp avsåg Stenstorps socken och därför började leta efter en lämplig Maria Larsdotter där. Men din Maria var inte född i Stenstorps socken.

Din Maria Larsdotter föddes i Beatebergs socken och finns i pastoratets gemensamma födelsebok (Bällefors C:4, s. 57). Hon föddes den 23/1 1784 på torpet Stenstorp, alltså inte i Stenstorps socken.

Din Maria Larsdotter och hennes man Lars Eriksson finns i Ölmestorp på s. 201 i Beateberg AI:5 (som du själv har hänvisat till, även om du felaktigt skrev Bällefors AI:5). Där står att de kom från Skolebacken 1807. På Skolebacken finns de i föregående längd (Beateberg AI:4, s. 161). Där står att Lars Eriksson är måg (= svärson) till Lars Persson, som finns överst på sidan med sin hustru Anna Eriksdotter. Eftersom Marias man är svärson till Lars Persson, så måste Lars Persson vara Marias far.

Lars Persson och Anna Eriksdotter är också Marias föräldrars namn enligt vigselboken när Maria Larsdotter och Lars Eriksson gifter sig den 29/12 1802 (Bällefors C:3, s. 336). Och enligt vigselboken ska de nygifta "bliva boende i Skolebacken".

Och Lars Persson och Anna Eriksdotter är också vad föräldrarna heter till den Maria som föds på torpet Stenstorp i Beatebergs socken den 23/1 1784 (Bällefors C:4, s. 57). Och den 23/1 1784 är det födelsedatum som din Maria Larsdotter har på s. 331 i Beateberg AI:7 (som du också har hänvisat till).

Det Stenstorp som Maria Larsdotter har som födelseort i Beatebergs husförhörslängd (AI:7, s. 331) är alltså torpet Stenstorp i Beatebergs socken, inte Stenstorps socken. Hennes man Lars Eriksson har också ett torp som födelseort i samma husförhörslängd, Klämmestorp.

Alla husförhörslängdernas födelseorter är alltså inte sockennamn. När personer är födda i den socken där de bor, så kan ibland den angivna födelseorten vara ett gårds- eller torpnamn i den socknen, och så är det alltså här.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna