ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Gertrud Danielsdotter från Rumskulla  (läst 300 gånger)

2022-05-30, 13:56
läst 300 gånger

Utloggad Marianne Dahlén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 122
  • Senast inloggad: 2022-08-26, 20:05
    • Visa profil
Hej

* Gertrud Danielsdotter gifte sig 1702 (C:2, s.91) med Bengt Jonsson som vid vigsel anges komma från Fågelhem, Södra Vi. Jag har fått till mig att parets äldste hette Anders och kikar man på födelsenotiserna för 1702 föds några månader före bröllopet  (C:2, s. 66) Bengts son i Kulla, Rumskulla socken, Anders, vittnen vid dop Daniel och Karin (Gertruds föräldrar?).
* 1710 i Målilla, Entsebo föds Bengts tredje (?) son Daniel (Målilla C:2 s.27), döpt efter morfar. Hustru Karin i Kallersebo bar barnet. Men så står det en liten grej till... om Anders oäkta barn i Kulla begrovs. Är det samma Anders måntro?
Ang Bengts anor förflyttar jag mig vid ett annat tillfälle till Målilla.
 Tacksam för tips och idéer.
Med vänlig hälsning,
Marianne

2022-05-31, 09:38
Svar #1

Utloggad Bo Persson

  • Bo Peter Persson
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6965
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 08:54
    • Visa profil
Den Anders som föddes 1702 i Kulla var son till Bengt Månsson i Nedrakulla, som möjligen var gift med en äldre syster till Gertrud Danielsdotter. Bengt flyttade över till Entsebo Frälsegård 1704 och delade bruket där med Bengt Jonsson, som flyttade dit 1704 (han bytte gård med Samuel Höök, som tidigare bodde i Entsebo Frälsegård, men just 1704 blev länsman i Sevede). 1708 anslöt Bengts bror Israel och en tid var det således tre brukare på frälsegården i Entsebo. Israel Jonsson flyttade sedan över till Målilla by. Israel var gift med Gertruds yngre syster Ingeborg i hennes första gifte (vigda 1708 i Målilla); hon gifte sedermera om sig med nämndemannen Börje Håkansson i Sörebo, Mörlunda sn (som var bror till kh. Olaus Meurling i Kristdala). Bengt och Israel samt Sven Jonsson i Övrakulla Östergård var alla söner till Joen Katt i Södra Fågelhem, Södra Vi sn, död 1687.

Dopvittnena till Anders Bengtsson från Nedrakulla var Daniel Carlsson och Karin Nilsdotter i Övrakulla Västergård, som hade köpt gårdsdelen av den redan 1688 avlidne Daniel Mosisson i Nedrakulla.

Bengt Jonsson hade varit gift en gång tidigare, omkr. 1699 med Karin Gudmundsdotter från Gebo, Vimmerby lfs, som avled strax efter nyår 1702. Tillsammans hade de dottern Ingrid, född 1700 i Södra Fågelhem, gift 1718 i Målilla med rusthållaren Daniel Persson i Boda, Målilla sn, i hans första gifte.

(Ett årtal rättat från 1703 till 1702.)

2022-05-31, 13:02
Svar #2

Utloggad Marianne Dahlén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 122
  • Senast inloggad: 2022-08-26, 20:05
    • Visa profil
Oj! Så fantastiskt. Tack Bo för att du delar med dig av din kunskap så fel inte sprids vidare. Värdefullt för att det ska bli rätt så småningom.
Med vänlig hälsning,
Marianne

2022-05-31, 14:36
Svar #3

Utloggad Marianne Dahlén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 122
  • Senast inloggad: 2022-08-26, 20:05
    • Visa profil
En liten fråga utifrån ditt svar Bo, jag får inte riktigt ihop det.
Var Bengt Jonsson som sedermera brukade Entsebo (död 1740) gift med Karin Gudmundsdotter från Gebo som avled 1703?
Vigselnotis från Rumskulla från 19 okt 1702 säger att Bengt Jonsson från Fågelhem gifte sig med Gertrud Danielsdotter. Eller har jag snurrat till det med alla "Bengtar"?
Om jag förstod dig rätt (eller fel)
Den Anders jag hittade var son till en Bengt Månsson som var gift ev med Getrud Danielsdotters syster. Därefter kan vi lämna honom därhän.
Bengt Jonsson från Fågelhem hade två bröder Israel och Samuel och alla tre var söner till Joen Katt i Fågelhem S Vi.
Väldigt tacksam för hjälp med det jag missuppfattat.
Tack snälla på förhand
Marianne


2022-05-31, 15:43
Svar #4

Utloggad Bo Persson

  • Bo Peter Persson
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6965
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 08:54
    • Visa profil
Jag hade skrivit fel, men rättat nu från 1703 till 1702 som vigselår. Den tredje brodern från Fågelhem hette Sven, inte Samuel.

2022-05-31, 15:56
Svar #5

Utloggad Marianne Dahlén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 122
  • Senast inloggad: 2022-08-26, 20:05
    • Visa profil

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna