ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Läshjälp inspektionsanteckning  (läst 485 gånger)

2022-05-23, 18:30
läst 485 gånger

Utloggad Malin Hellberg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2023-04-12, 09:03
    • Visa profil
Hej,

Jag skulle önska hjälp med att tyda två anteckningar från inspektion. Det gäller anteckningar från: 13.1.06 samt 18.5.06.

https://sok.stadsarkivet.stockholm.se/Bildarkiv/Egenproducerat/SE-SSA-0809/Barnhuspdf2008/09_09160.pdf

Jag har försökt att tyda att det handlar om elaka grannar men får inte till sammanhanget i anteckningarna. Tacksam för hjälp 🙏🏼

2022-05-23, 20:49
Svar #1

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5035
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 22:32
    • Visa profil
Hej Malin!
 
Dessa anteckningar var lite kniviga, men till slut fick jag fram följande transkribering:
 
”13.1.06 F[oster]modren sade att genom P[astors]ämb[etet] i Hafdhem anm[älda] förh[ållanden] ej vore sanna utan förestafvade af ’elaka’ grannar (baptister) i den församlingen. P[astors]ämb[etet] hade hört sig för med Husbonden m[ed] fl[era] personer att inga ofördelaktige uttalanden hade gjorts om f[oster]f[öräldrarna]. – Kommer s[…?]n att återinsp[ekteras]. att undersökas.
 
18.5.06. ominsp[ektion]. godt o[ch] ha den förut[nämnde?] Husbonden Herr Lindell lämnadt godt vitsord om f[oster]f[öräldrarne]; intet. hustrun mycket bra.”
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2022-05-23, 23:24
Svar #2

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21880
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 19:20
    • Visa profil

I stället för 'intet.' i slutet av sista stycket ser jag förkortningen 'isht.' – alltså: ”i synnerhet hustrun mycket bra.
Hälsar vänligen
Maud

2022-05-24, 21:29
Svar #3

Utloggad Malin Hellberg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2023-04-12, 09:03
    • Visa profil
Hej Malin!
 
Dessa anteckningar var lite kniviga, men till slut fick jag fram följande transkribering:
 
”13.1.06 F[oster]modren sade att genom P[astors]ämb[etet] i Hafdhem anm[älda] förh[ållanden] ej vore sanna utan förestafvade af ’elaka’ grannar (baptister) i den församlingen. P[astors]ämb[etet] hade hört sig för med Husbonden m[ed] fl[era] personer att inga ofördelaktige uttalanden hade gjorts om f[oster]f[öräldrarna]. – Kommer s[…?]n att återinsp[ekteras]. att undersökas.
 
18.5.06. ominsp[ektion]. godt o[ch] ha den förut[nämnde?] Husbonden Herr Lindell lämnadt godt vitsord om f[oster]f[öräldrarne]; intet. hustrun mycket bra.”

Hej Markus,

Stort tack för din hjälp! Jag är mycket imponerad :)

Jag behöver kanske läsa in mig på äldre ord, men tolkar du det som jag att pastorsämbetet har anmält fosterföräldrarna till allmänna barnhuset men att fostermodern menar att det enbart är rykten från elaka grannar? Det är synd att det inte står vad som anmälts i anteckningar.

2022-05-24, 21:30
Svar #4

Utloggad Malin Hellberg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2023-04-12, 09:03
    • Visa profil

I stället för 'intet.' i slutet av sista stycket ser jag förkortningen 'isht.' – alltså: ”i synnerhet hustrun mycket bra.


Tack snälla Maud för förtydligande :)

2022-05-26, 14:31
Svar #5

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5035
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 22:32
    • Visa profil
Jag kan bara instämma med dig Malin; språket i anteckningen gör innehållet lite oklart, men jag tolkar det på samma sätt som du. Fosterföräldrarnas grannar hade anmält (miss)förhållanden till pastorsämbetet i Havdhem, som utan att kontrollera sanningshalten hade vidarebefordrat uppgifterna till barnhuset. Detta hade fostermodern fått reda på, och den 13 januari 1906 kontaktade hon därför barnhuset (pastorsämbetet?) och meddelade att anmälan gjordes av ”elaka grannar” som dessutom var baptister. Därefter tolkar jag det som att pastorsämbetet gjorde sin egen undersökning, där de talade med fosterföräldrarnas husbonde och flera andra personer, som intygade att ingen uttalat sig ofördelaktigt om fosterföräldrarna.
 
Detta informerades barnhuset om, och antecknade därför att ärendet skulle undersökas vid en återinspektion. Denna återinspektion skedde den 18 maj 1906, då barnhuset konstaterade att allt såg bra ut samt att husbonden lämnade goda vitsord om fosterföräldrarna, i synnerhet fostermodern.
 
Som du säger blir man ju dock nyfiken vad de elaka grannarna påstod om fosterföräldrarna? Anmälan finns ju inte kvar i fosterbarnets akt, men jag funderar på om barnhuset har något eget arkiv med bevarade dokument, exempelvis anmälningar och korrespondens? Kanske finns det något i Havdhems kyrkoarkiv, bland bilagorna till församlingsboken eller liknande? Eller till och med i kommunens arkiv, om kyrkoherden har agerat som ordförande i exempelvis kommunalnämnden eller liknande?

Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna