ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Finns sjöförklaring för förlisning av norskt skepp på västkusten 1874?  (läst 342 gånger)

2022-05-19, 08:40
läst 342 gånger

Utloggad Dan Ståhlberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 79
  • Senast inloggad: 2023-09-03, 23:57
    • Visa profil
Enligt vad jag läst så ska det finnas en "Sjöförklaring" för alla förlisningar i Sverige, ett protokoll över vad som hänt och vad man vet. Det norska frakt-skeppet från Drammen (Brunette), med en släkting, som jag letar efter förliste 1874 i mars-jun utanför västkusten, vrak m m flöt in till Strömstad enligt tidningsnotiserna.

För att hitta en eventuell "Sjöförklaring" har jag fått två tips; Rådhusrätten i Gbg och Kommerskollegium - vilket kan vara rätt att gå vidare med? Någon som vet om det kan finnas en Sjöförklaring eller om man inte alltid gjorde någon?

Tack på förhand för alla tips  :)

2022-05-19, 19:21
Svar #1

Utloggad Bertil Strömberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 600
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:44
    • Visa profil
Möjligen kan det finnas en sjöförklaring i Strömstads rådhusrätt.
Skälen för mitt antagande är följande: Skedde en allvarlig händelse på ett svenskt fartyg, skulle befälhavaren åtminstone enligt 40 § 1891 års Sjölag avge en rapport till kommerskollegium eller, om händelsen inträffat utomlands, till svensk konsul. Dessutom skulle det avges en sjöförklaring. Troligen gällde liknande regler för norska fartyg enligt norsk lag, se denna länk: https://sv.wikipedia.org/wiki/Sj%C3%B6f%C3%B6rklaring.
Sjöförklaring avgavs enligt svensk rätt inför rådhusrätten i den stapelstad inom vars område händelsen inträffat eller, om händelsen inträffat utomlands, "den myndighet som därstädes är behörig att upptaga dylik" eller den svenske konsul som fått ovannämnda rapport. Hade Brunette varit ett svenskt fartyg, hade sjöförklaringen alltså troligen avgivits inför rådhusrätten i Strömstad, som var närmaste stapelstad. Om de norska reglerna liknade de svenska bör den avgivits inför Strömstads rådhusrätt eller inför närmaste norska konsul.
Tyvärr har jag inte tillgång till vare sig norsk sjölag eller 1864 års svenska sjölag, så reglerna kan ha varit annorlunda 1874, både i Norge och Sverige. Dessutom bör man ha klart för sig att reglerna om sjöförklaring förutsätter att det finns någon överlevande som kan avge den.

2022-05-20, 06:32
Svar #2

Utloggad Dan Ståhlberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 79
  • Senast inloggad: 2023-09-03, 23:57
    • Visa profil
Tack Bertil, jag ska försöka leta i Rådhusrätten, även om det verkar vara många dokument (puh!). Tyvärr överlevde ingen, så det kanske inte finns någon sjöförklaring.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna