ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Båtsmanstorp i Silsjönäs by i Fjällsjö socken  (läst 874 gånger)

2022-05-18, 17:27
läst 874 gånger

Utloggad Agne Sjödin

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 789
  • Senast inloggad: 2024-04-04, 14:14
    • Visa profil
Hej!
 Historiska kartor. lantmäteriet 23-fjä-118/Hemmansklyvning sida 17  (23 juli 1885)
Tillägg. Då undertecknande hemmansägare anse sig vara nödig att från delningen få avsatt jord till blifvande Båtmanstorp och vi nu dertill å skogsmarken hafva en beqvämlig plats med wägen till qvarnen eller den såkallade farfars gärdan med ägor den intill, hafva vi nu till samfäldt öferens kommit att afsätta denna plats sådan den å kartan finnes upptagen intygas af Silsjönäs den 23 juli 1885.
NU undrar jag om det blev något Båtsmanstorp? Platsen finns noterat på kartan. Alla Båtsmän som finns noterade vid denna tid (1885) i Fjällsjö socken har jag ej noterat någon bosatt i Siljönäs by i Fjällsjö socken. I husförhörslängden i Silsjönäs har jag ej hittat någon båtsman boende efter 1885.
Detta har jag hittat i Riksarkivet:Jämtlands 1615 – 1957.GVIIfb. Handlingar rörande militärbostälen.Men var hittar jag samma uppgifter för Västernorrlands läns länsstyrelse landskontor?
Tacksam för all hjälp jag kan få.Agne

2022-10-25, 15:22
Svar #1

Utloggad Agne Sjödin

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 789
  • Senast inloggad: 2024-04-04, 14:14
    • Visa profil
För att bli antagen som Båtsman. Ett skriftligt godkännande från prästen. Man skall ha skriftligt godkännande från läkare. Och fadern till båtsmannen söker om båtsmans tjänstgöring. Jag har hittat alla som har blivit godkända. Men alla de som har sökt tjänstgöring till båtsman men inte har blivit godkända. Var hitta jag dom?
Kan det va så att Båtsmanstorpet i Silsjönäs var tänkt till en person men som ej har blivit godkänd hos prästen eller läkare?
Finns det någon som har hittat ej  godkända båtsmän av prästen eller läkare ?
/Agne

2022-10-26, 07:31
Svar #2

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6952
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 15:48
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Carl Hamnström har i sin bok "Båtsmanshållet i Ångermanland och Medelpad" inventerat "Båtsmanstorpets belägenhet i Ångermanland och Medelpad under 1800-tyalet enligt båtsmanskontrakten". I Fjällsjö fanns två rotar och i landskontorets arkiv finns båtsmanskontrakt för båda rotarna just 1885, ett i Sunnansjö (124:e rotan) och ett i Backe (125:e rotan). Möjligen kan rotebönderna 1885 ha haft flera alternativa platser för båtsmanstorpet att välja på.

2022-10-28, 11:07
Svar #3

Utloggad Agne Sjödin

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 789
  • Senast inloggad: 2024-04-04, 14:14
    • Visa profil
Hej Per!


Tack för ditt svar


Jag har gjort en fjärrlån av boken nu.


/Agne

2022-12-26, 18:51
Svar #4

Utloggad Lars Jonnerby

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: 2023-01-30, 18:51
    • Visa profil
Ibland sker konstiga saker, hittar det här inlägget, när jag  just nu söker Båtsmännen på torpet i Silsjönäs.
Torpet ligger på våran mark, vi är tre som äger torpet, tror jag.
Det är i sämre skick, men står upp och taket är på, skall undersöka det till våren.
Jag söker dom som tjänat som Båtsmän där och när.
Och så fich jag bild på Per Sundin, som jag köpt boken av, om du nu är samma Per.
Agne vi kan gå tillsammans och titta på torpet till våren.
lars jonnerby gift med Carin (Näslund)
Silsjönäs o Gottne

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna