ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Soldat Lars Hjelte  (läst 199 gånger)

2022-05-16, 19:50
läst 199 gånger

Utloggad Arne Kanth

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: 2023-06-01, 06:33
    • Visa profil
Jag har noterat att Lars Larsson Hjelte (ca 1766-1840) varit upp i tråden tidigare. Jag undrar om någon kan bidra med kunskap om hans liv. Enligt generalmönstringrulla så antas han som soldat 324 vid Magra Skattegård 1786-05-05. Han gifter sig dock året innan (1785-09-08) och har då både titeln soldat samt soldatnamnet Hjelte. Troligen var han soldat på annat ställe innan han antogs som soldat 324. Den 15/2 1786 var posten vakant. Är det någon som vet mer om detta?

Enligt generalmönstringrullorna har han fått medalj vid minst två tillfällen Dels för trogen tjänst (troligen efter att ha tjänstgjort vid kungens grenadjärsbataljon 1798-1799), dels För tapperhet i fält. Det sistnämnda kan han har förtjänat under Det pommerska kriget 1805-1807 i samband med slaget vid Ueckermünde (vid byn Ferdinandshof) på kvällen den 16 april 1807. Är det någon som vet mer om detta?

Han har varit i Finland under Ryska kriget 1788-1790. Han finns närvarande vid åtminstone två mönstringar där 1789 och 1790. Är det någon som vet mer om detta?

För övrigt så har jag noterat tre fruar och åtta barn. Jag har inte hittat honom i födelseboken och inte heller födelsebok för hans första barn Kerstin (1788-1834).

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna