ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vilken arvsrätt hade änkan (utan barn) på 1670-talet.  (läst 405 gånger)

2022-05-16, 17:51
läst 405 gånger

Utloggad Ylva Lindqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 909
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 16:06
    • Visa profil
Försöker förstå ett fall som togs upp i Hällesta och Tjällmo tingslag den (Hällestad och Tjällmo tingslag (E) AI:4 (1670-1679) Bild 7 / sid 5) den 8 feb 1670. Zachris Nilsson i Markebo för sin dotter Annas, Jöns Larssons i Yxhult och Gabriel Nilssons i Emtatorp talan mot änkan Marit Månsdotter om arvet efter Hans Matsson i Markebo. Zackris menar att de, syskonen och halvsyskonen, skall dela på kvarlåtenskapen. Marit födde ett dödfött barn efter makens död men menar och övertygar rätten om att barnet levde vid makens död och att därför barnet, ochh därefter hon, ärver Hans Matsson. Zachris överklagar denna dom men jag har inte lyckats hitta hur det gick sedan. Min fråga är om inte hustrun hade arvsrätt efter sin man - de hade tydligen inga barn?
Jöns Larsson var gift med en Karin Matsdotter så hon var väl syskon till Hans. Hur Gabriel Nilsson och dottern Anna är relaterade till Hans har jag inte lyckats finna ut.

2022-05-16, 18:06
Svar #1

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21976
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 12:26
    • Visa profil
Hälsar vänligen
Maud

2022-05-16, 18:10
Svar #2

Utloggad Ylva Lindqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 909
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 16:06
    • Visa profil

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna