ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vem tog hand om barnet  (läst 530 gånger)

2022-05-15, 16:21
läst 530 gånger

Utloggad Kristian Gustavsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 266
  • Senast inloggad: 2022-05-16, 20:59
    • Visa profil
    • www.renhorn.se
Hej![/size]Min morfar föddes Januari 1912 på Stockholms Allmänna BB. Hans mor var sjuk och intagen på Serafimerlassarettet. Modern dog i Maj 1912. Min morfar var då bara ca 4 mån. I moderns journaler från serafimer finns inga anteckningar om barnet. Det finns dock en födelse journal från BB. Jag undrar vem som tog hand om barnet när modern var död? Var letar jag? Modern begravdes på N:A Begravningsplatsen. Hon var hemmahörande i V Eds församling (H). Familjen kunde inte betala begravning eller hemforsling av kroppen.Vem tog hand om barnet? Inga släktingar ska ha varit i stockholm och tagit hem barnet. Måste inte en myndighet i stockholm tagit hand om barnet? Har letat hos fattigvården och barnhem, men inga anteckningar finns. Vet någon hur jag ska leta?Tack på förhand!

2022-05-15, 18:58
Svar #1

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21983
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 09:49
    • Visa profil

Gossen är införd i Västra Eds födelsebok och skriven hos sin familj i Västra Ed från födelsen till 18/11 1913 då han placeras i fosterhem hos Karl Aron Sixten Gustafsson med hustru, också i Västra Ed. Detta par adopterar honom 1919.
Västra Ed (H) AIIa:3 (1905-1914)  sidorna 137 och 113
Västervik (H) AIIa:5 (1911-1931) sid 1872
Hälsar vänligen
Maud

2022-05-15, 20:28
Svar #2

Utloggad Erik Stenhols

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 134
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 09:15
    • Visa profil
Före efterkrigstiden, dvs i praktiken före 1950, fanns det egentligen ingen organiserad socialtjänst i Sveriges kommuner. Man skötte dessa adoptioner via barnmorskorna och en del privata och offentliga aktörer. Allmänna Barnbördshuset fungerade mer eller mindre som den där korgen som finns utanför brandstationerna i USA. Barnhemmen tog hand om lite äldre barn en stund om de nu inte fanns en institutionell anledning att ha dem på institution. Det var inte förrän på 90-talet som kommunens socialtjänster började med "barnskydd" och "barns rättigheter".


Nåväl; du har en väldigt intressant historia där om du följer den källa som Maud har hänvisat dig till. Gossen och sedermera mannen hänger kvar i familjen till en bra bit över 20 år. Han är tydligen inte det enda adoptivbarnet. Sedan kan man fundera på hur det hushållet fungerade med två adoptivbarn och en soldat som troligen (har inte kollat hans stamkort) var utstationerad i första världskriget.

En nyfiken fundering; Maud, var hänvisar prästen utflyttningen till i husfr västervik AII;5? Sidan 3381 finns inte i Västervik AII:5 eller AII:6.

Han finns någonstans i rullan som av någon anledning inte har höga pagineringsnummer i AD.
Hans födelsedatum växlar också, ingen av registren har födelsebokens datum, den Maud skriver.

Han återfinns i SB1950 (som vi givetvis inte kan länka till :( ) inom Västervik som cykelreparatör och make 1943-10-30.

Vet inte om jag kan posta data från stängda register?

Hans värnpliktsnummer är definitivt fel i SB1950 då han inte heter Erik Hedström.
Stockholms inskrivningsområde (Io 1), Inskrivningsområdesexpeditionen (A, AB) D4f:173 (1959) Bild 5350 (AID: v831553.b5350, NAD: SE/KrA/0473/B01001Ö)

Intressant var det. Jag postar inte mer än så här då jag inte har uppgift om personen är vid liv. Vi närmar oss dessutom sekretessbarriären.

2022-05-15, 20:46
Svar #3

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6921
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 14:22
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Före efterkrigstiden, dvs i praktiken före 1950, fanns det egentligen ingen organiserad socialtjänst i Sveriges kommuner. Man skötte dessa adoptioner via barnmorskorna och en del privata och offentliga aktörer.
[...]
Det var inte förrän på 90-talet som kommunens socialtjänster började med "barnskydd" och "barns rättigheter".

Genom lag som antogs 1917 infördes fr.o.m. 1918 regler om barnavårdsman för barn födda utom äktenskapet. Barnavårdsman förordnades av kommunens barnavårdsnämnd.

Samtidigt infördes adoption i svensk lagstiftning. Adoption beslutas av domstol.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2022-05-15, 21:07
Svar #4

Utloggad Erik Stenhols

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 134
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 09:15
    • Visa profil


Genom lag som antogs 1917 infördes fr.o.m. 1918 regler om barnavårdsman för barn födda utom äktenskapet.

Samtidigt infördes adoption i svensk lagstiftning. Adoption beslutas av domstol.

Nu var inte barnavårdsmannen direkt en kommunal socialtjänst som idag. Denna gosse var troligen inte ett oäkta barn då det ser ut som att fadern dog före änkan som senare dog efter födseln, för det står nämligen följande:
"Son af avl. Gustav Adolf Svensson å hans avl. hustru Elin Matilda Lundgren född 7/1 1912..."

Men ja, annars har du rätt. Min text där skall mer ses som informativ för ett modernt tänk på våra social myndigheter.



Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna