ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Dödsolycka  (läst 428 gånger)

2022-05-10, 15:43
läst 428 gånger

Utloggad Bo Wassenius

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 5
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 17:34
    • Visa profil
Jag råkade nyligen ut för att hitta en dödsolycka i samband med släktforskning. Olyckan skeddepå Eriksbergs mekaniska i Göteborg 1916.
Jag kan tänka mig att en sån sak är dokumenterad.
Finns det några tips att söka på?
BW

2022-05-10, 19:31
Svar #1

Utloggad KG Hammarlund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2441
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 11:33
    • Visa profil
När jag söker på sajten tidningar.kb.se hittar jag en artikel i Göteborgs Handels- och Sjöfartstidning 1916-08-08 som börjar "Vid Eriksbergs mekaniska verkstad inträffade i går e.m. en..."

Det låter som om det kunde handla om en olycka. Mer kunde jag inte läsa eftersom artikeln är upphovsrättsskyddad och inte fritt tillgänglig. Även upphovsrättsskyddade artiklar är dock tillgängliga vid ett antal bibliotek, kanske något i din närhet? Förteckning över dessa bibliotek här:
https://feedback.blogg.kb.se/forums/topic/atkomst-till-upphovsrattsskyddade-dagstidningar-utanfor-kbs-lokaler/

2022-05-10, 22:23
Svar #2

Utloggad Åke Carlsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 10394
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 09:05
    • Visa profil
    • Gensvaret
Ett sätt att komma runt upphovsrättsskyddet kan vara att söka i svensk-amerikanska tidningar.
https://newspapers3.mnhs.org/jsp/PsSearchResults.jsp

Man finner då till exempel dessa notiser:

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna