ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Slattes anfader Anders Larsson Slattes hustru?  (läst 431 gånger)

2022-05-09, 21:40
läst 431 gånger

Utloggad Karin Desirée Granqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 548
  • Senast inloggad: 2024-03-13, 13:56
    • Visa profil

Jag undrar om någon vet vem den förste kände Slattes hustru var? Anders (Larsson) Slatte är den förste kände Slatte i meningen den som faktiskt går att belägga.

Anders Slatte omnämns som svärson till Lucia Ulfsdotter boende på Lidhem säteri i Locknevi socken (i Tjust härad) i Småland. Då var Lucia änka efter Nils Jonsson (kluven sköld), se Roger Axelssons bok Det medeltida Sverige. Band 4 Småland. 5 Tjust, Kalmar 2008, s. 138. Se också bifogad skärmdump.

Boken, med källhänvisningar, finns i digital version här: https://www.academia.edu/27860800/Det_medeltida_Sverige_4_Sm%C3%A5land._5_Tjust

Anders hustru kan alltså också vara dotter till Nils Jonsson.

Finns det någon som vet säkert? Även om jag tror att finns hon inte uppgiven med namn i Axelssons bok, så finns inte hennes namn någonstans. Fast nu har jag i alla fall frågat om någon vet.

Med vänlig hälsning,

Desirée G.

2023-05-25, 15:50
Svar #1

Utloggad Tommy Tengkvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 638
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 13:48
    • Visa profil
 Egentligen skulle jag inte skriva något svar utan istället sitta tyst på kammaren,, dock det finns svar på din fråga i forumet och den som svarat är Roger Axelsson (RAX) och med honom som ”källa” så skriver jag ett svar.
 I den röra med all information som finns i EÄ, EÄS, PHT, DMS och andra ställen ,,  Svårt, svårt och mer därtill,, lätt att hamna fel,, ,,  jag har dock försökt att följa PHT och de uppsatser som gjorts samt uppgifter från RAX, dels från Humlenäsboken, dels från anbytarforum och DMS.
 Som svar på din fråga skriver RAX i anbytarforum september 2000 att han saknar hennes namn. I anbytarforum 24/6 2009, 15:44 och 25/6, 09:55 att Anders Slattes hustru är Asrun Nilsdotter.
 I PHT 1962 (Gillingstam) står att någon kännedom om hennes namn saknas.
 Kan bara hoppas att jag inte bidragit med ännu mera röra, men forumet är ju här för att behövande ska få hjälp.
 Jag försöker själv få samman ”Slattarna” och har en fråga till forumet,, ,, RAX skriver  24/6 2009 ”Beträffande Nils Slattes moder Kristina Jönsdotter i Brantestad”. 
 
 Vem var hon och var ska hon placeras i Slatte-ätten?
 

 

 

 

2023-06-13, 11:43
Svar #2

Utloggad Karin Desirée Granqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 548
  • Senast inloggad: 2024-03-13, 13:56
    • Visa profil
Jättemycket tack Tommy  :).

Jag har ingen tillgång till källorna RAX använder, men ingen annan torde väl få ut något annat från de källorna tänker jag.

Jag brukar dock använda förstahandskällor, ta skärmbilder av dem, och lägga upp på min egen släktforskarsida. Att de referenserna sedan kommer från andra släktforskare spelar ingen roll, det är ju så släktforskning är tänkt att fungera tänker jag, man lånar av varandra för att få ihop sina släktträd.

Fast en egen förstahandskälla är roligt att ha, även om det för långt tillbaka i tiden inte alltid är lätt att komma åt.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna