ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Seffred i Haraldsjön  (läst 214 gånger)

2022-05-09, 17:35
läst 214 gånger

Utloggad Inga-Lill Persson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 78
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 21:02
    • Visa profil
Jag håller på att gå igenom min gamla släktforskning, kompletterar och korrigerar. Nu har jag stött på några frågetecken kring Seffred i Haraldsjön som dog där 1652. Vad är hans efternamn . Jag har två förslag Mattson eller Sigfridsson. Jag gjorde inte så noga när jag började för många år sedan och det får jag ångra nu.
Likaså funderar jag över Brita Matsdotter som anges som Sigfrids hustru. Hon dör 1665Volym C:1 sid 136
" En Åldrig hustru ifrån Haraldsjön födt i Finland öfwer 100 åhr gammal, begrofs 28 maj.
Hon nämns ju som mor till många bl. till min ana Jakob Sigfridsson född 1615 och hans systrar Karin född 1626 i Norrbo Ramsberg, systern Anna född 1628 i Norrbo Ramsberg. Om hon är över 100 år när hon dör , bör hon vara född på 1560-talet.
Det är en biologisk omöjlighet att bli gravid vid över 60 års ålder på den tiden. Jag har en teori att hon kan var syster till Seffred om han heter Mattson eller också kan det vara hans mor, Funderingar
Hälsningar från en som har myror i huvudet Inga-Lill

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna