ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Bollebygds härads domböcker, 1600-talet  (läst 574 gånger)

2022-05-08, 19:26
läst 574 gånger

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5032
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 21:24
    • Visa profil
Jag vet inte hur mycket intresse det finns för detta lilla härad, men jag har börjat gå igenom domböckerna och sortera upp sakerna efter de gårdar som de inblandade bodde på. Så småningom, när jag fått ordning på tekniken, skall jag lägga upp det i sökbara databaser men där är jag inte ännu.
Jag började längst bak på 1608 och är nu på 1695, men jag fortsätter när jag har tid och lust. Jag skall sätta ihop en lista på uthäradsfolk som är med också, det är förstås mest folk från de närmsta områdena men även mera långväga.
Jag skall också lägga in avskrifter på några av de mera intressanta rättssakerna, det finns kuriosavärde i en del av det.
 
Om ni har någon person i Bollebygds, Björketorps eller Töllsjös socknar ni funderar över kan jag plocka fram de rättssaker som finns. Vissa personer är förstås uppe i nästan vartenda ting i många år medan andra knappt syns alls. Vissa grenar kan följas tillbaka till 1500-talet med domböckernas hjälp. Jag har också skrivit av mantalslängderna för alla tre socknar för att enkelt kunna följa vad som händer på de olika gårdarna år för år.

2022-05-09, 16:54
Svar #1

Utloggad Anneli Isaksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1060
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 19:48
    • Visa profil
    • www.kindsdombok.se
Intressant, själv har jag registrerat alla mål i Kinds häradsrätt från 1634- ST 1717, håller nu på med VT 1717.  I mitt register finns det några mål, där gårdar från Bollebygds härad nämns, bl a Apelnäs och Hall i Björketorp. Om du söker på Bollebygd socken, så hittar du även ett mål om prästen Barfodius och Helena Papegoja.

Se mitt register http://www.kindsdombok.se/

2022-05-09, 17:35
Svar #2

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5032
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 21:24
    • Visa profil
Jag följer sedan länge ditt arbete med Kinds domböcker då jag själv har några anor där, i första hand i Ljushults och Revesjös socknar  :) Däremot har jag inte sett något alls från Kind i Bollebygds domböcker, det är det enda av Sjuhärads härader som inte varit med. Visserligen är det inte mycket från Ås och Redväg heller, men åtminstone någonting. Men dyker det upp något intressant skall jag tipsa om det.

2022-05-09, 19:21
Svar #3

Utloggad Anneli Isaksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1060
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 19:48
    • Visa profil
    • www.kindsdombok.se
Tack för det och skulle du se några felaktigheter i mitt register, så tar jag tacksamt emot rättelser.

2022-05-10, 10:06
Svar #4

Utloggad Peter Fredriksson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 96
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 13:24
    • Visa profil
Fantastiskt!
Jag har en Per Andersson som finns i Töllsjö socken. I mantalslängderna finns han under Ambjörnstorp. Men i födelse- och dödböckerna under Lilla Skogen. Kanske det är samma ställe fast det nämns olika. Jag får det iaf till att vara samma person. Hans första gifte är med en Ingeborg och de finns där iaf från 1683.

Sen har jag en ryttare vid namn Elof Hansson med hustru Elin Bryngelsdotter i Töllsjö under Slätthult. De finns där iaf mellan 1668-1682.
På samma ställe finns en skräddare Hans Elofsson som jag misstänker är Elofs far. Han dör 1686.

Du får gärna kolla i ditt register om någon av dessa finns där.

2022-05-10, 10:56
Svar #5

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5032
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 21:24
    • Visa profil
Fantastiskt!
Jag har en Per Andersson som finns i Töllsjö socken. I mantalslängderna finns han under Ambjörnstorp. Men i födelse- och dödböckerna under Lilla Skogen. Kanske det är samma ställe fast det nämns olika. Jag får det iaf till att vara samma person. Hans första gifte är med en Ingeborg och de finns där iaf från 1683.

Sen har jag en ryttare vid namn Elof Hansson med hustru Elin Bryngelsdotter i Töllsjö under Slätthult. De finns där iaf mellan 1668-1682.
På samma ställe finns en skräddare Hans Elofsson som jag misstänker är Elofs far. Hand dör 1686.

Du får gärna kolla i ditt register om någon av dessa finns där.
Lilla Skogen och Ambjörnstorp är samma, jag antar att det är efter den Ambjörn som bodde där 1613 bland annat. Gården var ett frälsehemman ägt av Wilhelm Järnsköld, som var en av traktens "starke män". Per Andersson flyttade in 1680 efter att gården brunnit och förre arrendatorn brunnit inne. Det var en del om saken i domböckerna eftersom inga bröstarvingar fanns och mera avlägsna släktingar bråkade om vem som skulle ärva, och Järnsköld ville att kostnader för gårdens uppbyggnad skulle dras av innan arvingarna fick något. Men hur som helst, Per Andersson hade säkert ingen koppling till föregående arrendator, han kan ha varit son på någon annan av Järnskölds gårdar eller så var han helt utifrån och bara råkade få detta arrende. Att gå igenom barnens dopvittnen skulle också kunna ge något tips om var han kom från. Det kan också dyka upp något längre fram i domböckerna och då skall jag säga till.
 
Jag skall kolla lite närmare på Elof Hansson och Elin Bryngelsdotter. Det står inget om dem medan de bor på Slätthult men de verkar ha flyttat där ifrån sedan, kanske efter att Elof fick avsked från militären.
 
Du har väl sett denna sammanställning över folk från Töllsjö? https://alingsasslaktforskarforening.se/wp-content/uploads/tages/tollsjo.pdf


2022-05-10, 11:34
Svar #6

Utloggad Peter Fredriksson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 96
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 13:24
    • Visa profil
Tack för att du kollade.
Ja man får väl ta och kartlägga faddrarna och se om det leder någonstans.
Elof och Elin flyttar till lilla Bosnäs i Torpa socken. När vet jag ej, men innan 1699.
Jodå jag har kollat på deras sammanställning, men då inga källor finns angivna så vet jag ej vilket material de använt sig av.

2022-05-10, 11:37
Svar #7

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5032
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 21:24
    • Visa profil
Sen har jag en ryttare vid namn Elof Hansson med hustru Elin Bryngelsdotter i Töllsjö under Slätthult. De finns där iaf mellan 1668-1682.
På samma ställe finns en skräddare Hans Elofsson som jag misstänker är Elofs far. Han dör 1686.
Det är rörigt i mantalslängderna men jag tror du blandar ihop två olika Elof. Den ena, Elof Hansson, finns på Slätthult Kämpagården 1666-1673, sedan försvinner han. Jag misstänker att det är den "gamle Eloff" som dör på Kämpagården 20 sep 1685. (Töllsjö C:2 bild 12) Ryttaren Elof ser jag på Slätthult i mantalen 1679-1682, men det är ju glapp mellan böckerna både före och efter den perioden. Ryttaren Elof på Stenshult får också en dotter Botila 4 mars 1688 och kanske är det även han som får dotter Börta 1682 och igen 1685, men utan att de skrivit att han var ryttare.

2022-05-10, 12:03
Svar #8

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5032
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 21:24
    • Visa profil
Intressant, själv har jag registrerat alla mål i Kinds häradsrätt från 1634- ST 1717, håller nu på med VT 1717.  I mitt register finns det några mål, där gårdar från Bollebygds härad nämns, bl a Apelnäs och Hall i Björketorp. Om du söker på Bollebygd socken, så hittar du även ett mål om prästen Barfodius och Helena Papegoja.

Se mitt register http://www.kindsdombok.se/
Missade att jag faktiskt har en person från Kind, nämligen Joen från Roasjö 1662. Vad han har med soldatlegor i Töllsjö socken att göra förstår jag dock inte. (v190196.b2350)
Citera
Dito Gevaldiern w. Niels Jonsson fullmechtigh
af Joen i Roasiö, och klagar det Per på Skogen hade legdt
en soldat Börge Hansson i Släthullt, huilken Niels till
förendhe hadhe gifuet 14 Rdr och Per medh witne icke neka
kundhe. Ro.Rätten pröfuar skäligt det Per bethaler 11
Rdr effter witnens bekennelse.

2022-05-11, 18:15
Svar #9

Utloggad Peter Fredriksson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 96
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 13:24
    • Visa profil
Det är alltid bra med kritiska ögon. Men vad menar du med att jag blandar ihop dem? Jag vet ju som sagt inte varifrån min Elof Hansson kommer ifrån.

Vad jag vet om min Elof Hansson är att han är gift med Elin Bryngelsdotter och följande barn kan jag koppla ihop med dem. Anders f. ca 1662, Olof f. ca 1668, Brita och Kerstin f. ca 1678, Börta f. 1682, Börta f. 1685 och Botila f. 1688.
Det är alltså inte Elof på Stenshult som får barnen Börta och Botila. Vilket tydligt står i dopboken. Där det även står att fadern är ryttare.
Och varför jag kopplar Elof till Slätthult är för att när hans son Olof dör så anges fadern vara Elof Hansson från Slätthult i Töllsjö socken.

Elof Hansson i Stenshult, Bollebygd socken finner jag ingen koppling till Slätthult alls. Han dör i Stenshult 1706 och jag kan koppla ihop två barn till honom, Hans f. ca 1676 och Märta f. 1686.

"Gamle Eloff" vet jag inget om. Men det är inte min Elof iaf då min dör 1705.

2022-05-11, 19:24
Svar #10

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5032
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 21:24
    • Visa profil
Ja ursäkta, jag skrev Stenshult när jag menade Slätthult. Vad jag menade var att det finns mer än en Elof på Slätthult under slutet av 1600-talet och det är lätt att blanda ihop dom. Fick han barn redan 1662 borde han ha varit relativt gammal för att ha varit ryttare 1688, men det är förstås mycket möjligt. Men strunt samma, ingen Elof nämns i domboken så långt jag hunnit, men om något dyker upp hör jag av mig.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna