ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Var är Börta Persdotter i Stenshult/Hasselön född?  (läst 557 gånger)

2022-05-06, 18:47
läst 557 gånger

Utloggad Mikael Nordblom

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 196
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 22:37
    • Visa profil
Anders Olsson (1719-1802) och Börta Persdotter (1733-1808) är utgångspunkten för Hasselön-Stenshults släktförening. Enligt släktföreningens hemsidan är Börta född i Resteröd 1733, men vad talar egentligen för det? Jag har förgäves försökt komma åt källan till denna uppgift men har inte funnit något belägg för att familjen skulle ha vistats i Resteröd. Någonstans måste dock dessa uppgifter vara hämtade ifrån.

I Helen Olssons bok Hasselösläkten från Orust står de på s 26 "Anders Olsson f.1719 i Stala socken gifter sig 1756 med Börta Persdotter f.1733 i Resteröds socken." I boken Myckleby socken. Gårdarnas och torpens historia del 3 (s 192) står samma uppgift och nu än mer specificerat: "Makarna [= Börtas föräldrar Per Svensson och Anna Olsdotter] bodde först i Skala och sedan i Vägeryr i Resteröds socken. Omkring 1740 kom de till Lunna för att sedan efter några år fortsätta till Stenshult där de övertog hustruns arvegård." Varifrån kommer dessa uppgifter? Eftersom det inte finns någon födelseanteckning i Resteröd så måste källan vara en annan. Frågan är vilken? Det kan ju knappast vara en ren gissning utan grund.

Anledningen till min fråga är att jag har ett annat uppslag till var Börta (och hennes syster) kan vara födda, men jag vill inte nämna det om det finns något slags "bevis" på att familjen faktiskt har bott på Vägeryr på 1730-talet. I kyrkböckerna eller mantalslängderna finns i varje fall ingen Per Svensson m fam under aktuell tid.

Jag vore väldigt tacksam om någon som känner till ursprunget till "Resteröds-spåret" kunde säga varifrån uppgifterna är hämtade.

2022-05-14, 14:59
Svar #1

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5032
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 08:47
    • Visa profil
Jag har ingen aning om var uppgifterna kommer ifrån men har tittat lite på det som faktiskt finns. Per Svensson och Anna Olsdotter gifter sig 1727 i Torps socken, gården som anges är Stenshult. Det står inte vem av dem som är därifrån men det är förmodligen Anna. Familjen bosätter sig dock inte där, de försvinner och är borta till de dyker upp på Lunna i Myckleby socken 1742, det saknas ju mantalslängder för åren före så de kan mycket väl ha varit där från 1740 som påstås. Men du skriver att de bodde i Skala innan de flyttade till Vägeryr, menar du Stala? Den socknen har ju fått kyrkböckerna uppbrända så det skulle ju kunna vara där familjen bodde och Börta föddes. Sedan kan de ha flyttat till Vägeryr i Resteröds socken efter det, eller så var de aldrig där. Men jag kan vid en snabb anblick inte se någon lämplig Per i mantalslängden för Stala under åren efter 1727, jag kan dock ha missat något. Och är det kan ju vara någon annan av socknarna i pastoratet också, även Röra, Morlanda och Tegneby saknar ju kyrkböcker.
 
Jag ser att tre år efter Pers och Annas vigsel på Stenshult så var det en Dordi Olsdotter där som gifte sig med en Söffren Jonsson. Hon ser ut att ha kunnat vara syster till Anna? Tyvärr försvinner det paret också, annars kunde man ha kollat bland dopvittnena för deras barn om Per och Anna är med där, och i såna fall var de bodde.

2022-05-15, 17:57
Svar #2

Utloggad Mikael Nordblom

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 196
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 22:37
    • Visa profil
Tack för reaktionen, Kalle.
Uppgifterna om parets vistelse i Lunna och Stenshult har också jag. När det gäller Skala så är det alltså inte jag som skriver detta utan jag hämtar det från en bok som getts ut av Myckleby Hembygds- och Förnminnesförening 1999 och sammanställd av en Forskargrupp där. Jag föreställer mig att Skala skall vara just Skala, alltså gården Skala i Myckleby socken. Och det är detta som är problemet: jag kan inte hitta Pehr och Anna, vare sig i Skala i Myckleby eller i Vägeryr i Resteröd då jag studerar mantalslängderna. Och några uppgifter om systrarnas födelse i Resteröds Födelse- och dopböcker finns inte heller. Så varifrån kommer då dessa uppgifter??? Kanske någon från forskargruppen kan svara på det; det finns nio personer nämnda i publikationen, så kanske någon av dessa vet. Eller åtminstone vet var underlaget till boken finns. Visserligen är det drygt 20 år sedan den kom ut men kanske finns det någon kvar som känner till det hela. Jag hoppas det.

När det gäller Annas syster så är det inte Dordi det är frågan om utan Kerstin Persdotter. I mantalslängden för Torp under Stenshult 1755 står hon som gift med Elias på Sund i Högås socken, vilket också bekräftas av vigselboken i Torp  (8/12 1754). Hon avlider - tyvärr barnlös - på Sund redan 1758 och maken gifter om sig.

Som sagt: vet någon var källan till uppgifterna om Börta och Anders vistelse i Skala och Vägeryr är, så skulle jag bli mycket glad om du kunde berätta det för mig.

2022-07-11, 10:36
Svar #3

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 23:58
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Den 26/4 1743 sålde Lars Olsson i Skala "then fierdepart utj 3/4 hemmanet Stenshult, som honom genom lutkastning tillkommit" till sin syster Anna Olsdotter och hennes man Per Svensson i Lunna. Detta framgår av uppbuds- och lagfartsprotokollet vid VT 1750 när Per och Anna fick fastebrev (§ 40, inget sidnummer; https://app.arkivdigital.se/aid/v447132.b1310). Där nämns ett flertal andra personer som lär vara släktingar, och det hänvisas också till domar i lagmans- och hovrätt.

Annas bror Lars bor alltså i Skala 1743. I mantalslängden 1742 finns han som enkling i Stenshult, samtidigt som Eriks enka Karin finns i Skala. De gifter sig den 11/4 1742 (Myckleby C:1, s. 349), och därefter flyttar alltså Lars till Skala.

Har då Anna och Per också bott i Skala? Det finns en Per i Skala som är "härifrån" i mantalslängden 1728, men en Per med hustru har funnits där åtminstone sedan 1720. Och den 27/9 1722 föddes Per Börgessons son Nils i Skala. Om det inte hade varit samme Per hela tiden, så borde det något år ha stått "härifrån" på en Per samtidigt som det tillkommit en ny.

Kan det vara det att Annas bror bor i Skala och att det funnits en Per där tidigare som lett till att man av missag trott att Per och Anna också bott där? Om det nu är ett misstag...  :)

I Lunna är alltså Per och Anna när de köper Stenshult 1743, liksom i mantalslängden 1742. Före 1742 finns det en lucka bland mantalslängderna, men det finns jordeböcker. Där är Per Svensson i Lunna 1741, men inte 1740. Så att de kommit dit omkring 1740 ser ut att stämma.

Men de har inte kommit direkt dit från Vägeryr, eftersom Per inte heller är där i jordeboken 1740.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna