ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Arkiv för Franska Skolan i Stockholm  (läst 529 gånger)

2022-05-04, 19:38
läst 529 gånger

Utloggad Hans Theander

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 55
  • Senast inloggad: 2024-01-28, 18:02
    • Visa profil
Vet någon ifall det går att få fatt på uppgifter om enskilda elever eller om deras villkor på skolan?
Intresserad av tiden 1888-1898





2022-05-15, 20:49
Svar #1

Utloggad Erik Stenhols

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 124
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 09:34
    • Visa profil
Jag är tyvärr rädd för att du får åka och charma diariet på själva skolan. Skolan är som du vet en helt privat friskola och har ju varit så hela tiden. Enligt riksarkivet förvarar Stockholms stadsarkiv upplagor från 2012 (enligt lagkrav från Skollag 2011) så de hjälper dig inte så mycket.

Det finns inga arkivhandlingar bevarade från den organisationen på Riksarkivet, inte ens rullar om inskrivning etc.

Jag rekommenderar dock att försöka kolla med organisationen om du har alla uppgifter på individen och säger att du är ättling. De kanske kan damma av handlingarna åt dig, dock är det numer för friskolor väldigt känsligt att ge ut någon information alls.


2022-05-16, 21:36
Svar #2

Utloggad Hans Theander

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 55
  • Senast inloggad: 2024-01-28, 18:02
    • Visa profil
Har hälsat på i skolan och blivit mycket vänligt bemött.
Rektor meddelade mig dock senare att uppgifter för så länge sedan inte finns sparade.
Jag får nöja mig med farmors betyg, som vi har sparat i familjen
och hennes berättelser om hur hon hade det på skolan.
Det var värt ett försök i alla fall. :-)

2022-05-18, 21:58
Svar #3

Utloggad Erik Stenhols

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 124
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 09:34
    • Visa profil
Hans!
Jag kunde inte låta bli och dyka in i Riksarkivet åt dig, då det måste finnas något om skolan för dig.

Om du känner för det kan du försöka göra en djupdykning i följande arkiv:
S:t Josefsystrarnas arkiv  SE/RA/730633
https://sok.riksarkivet.se/arkiv/VvVYFecRrH6d0G02H087k3
Den har villkor, sekretess och annat påfund, men jag tror du kan hitta saker där om du frågar snällt.
Säg att det är biografisk forskning du skall hålla på med.

Jag tror framförallt serien F2 är något för dig, då den innehåller någon politisk diskussion om skolan, dock 1900-tal.
Men jag ser tyvärr inga betygshandlingar.


Annars har du:
Adolf Fredrik församling K-serien SE/SSA/0001/K IV c
I K-serien hittar du skolrådets arkivhandlingar och däri kan det mycket väl finnas spår från dina anor i form av indirekta nämnanden om vilka som är intagna till vilka skolor i församlingen och även hur rådande församlingspolitiker såg på Franska skolan.

Av samma spörsmål kan du nog hitta spår i Johannes församling, då skolan har flyttat några gånger i Stockholm.



2022-10-17, 16:26
Svar #4

Utloggad Hans Theander

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 55
  • Senast inloggad: 2024-01-28, 18:02
    • Visa profil
Vilka bra tips, Erik Stenhag!!
(Det var ett tag sen jag besökte den här sidan..)
Skall absolut se närmare på dem, bockar och tackar så mycket.




Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna