ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Nils i Ramsebo  (läst 495 gånger)

2022-05-04, 15:49
läst 495 gånger

Utloggad Marianne Dahlén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 122
  • Senast inloggad: 2022-08-26, 20:05
    • Visa profil
Hej
Funderar på Nils i Ramsebo (mtl bl.a. 1668 och 1680). Han bör ha varit far till Elias Nilsson f. omkr 1666 (ej hittat födelsenotisen). Har letat efter honom i flera källor för att se vilket efternamn han hade. Likaså hur det kom sig att sonen Elias och hans hustru bosatte sig i Tönshult. Fanns det anknytning? Elias efternamn Nils, fanns där återkommande liksom sonen Jon, även namnet Jon fanns återkommande i Tönshult. Eller är det bara slumpen. Det var ju inga ovanliga namn i sig.
Ingrid Andersdotter - vilken Anders var far till henne?
Vore jättetacksam för tips och idéer på hur det eller hur det inte hänger ihop.
Med vänlig hälsning,
Marianne

2022-05-04, 22:57
Svar #1

Utloggad Bo Persson

  • Bo Peter Persson
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6978
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 17:39
    • Visa profil
Detta är uppgifter som behöver kontrolleras närmare:

Elias Nilssons far var sannolikt Nils Joensson i Ramsebo. Han finns med hustrun och en son i mtl 1696 men är 1697 ersatt av den ogifte Elias Nilsson. Vad gäller Ingrid Andersdotter (som avled i Tönshult 1772 24/11 vid den uppgivna åldern 97 år) kan man notera att Anders Jonsson på en av gårdarna i Tönshult förekommer 1696 och 1697 med hustru och en dotter, men 1698 är Anders ersatt av Elias Nilsson och hans hustru. I Dansås fanns 1697 Anders Svensson med hustru och en son.

2022-05-05, 07:55
Svar #2

Utloggad Marianne Dahlén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 122
  • Senast inloggad: 2022-08-26, 20:05
    • Visa profil
Hej Bo
Stort tack för din hjälp. Jag fortsätter att leta i det jag kan komma åt hemifrån. Ska gå igenom faddrar vid barndop mm. Men har du några bra tips om var jag borde leta för förtydligande av detta? Är det Vadstena, domböcker eller finns det annat att läsa.
Med vänlig hälsning,
Marianne

2022-05-05, 09:47
Svar #3

Utloggad Bo Persson

  • Bo Peter Persson
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6978
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 17:39
    • Visa profil
Domböcker, d.v.s. Aspelands renovationer i Advokatfiskalens vid Göta hovrätt arkiv. Dessa släkter har inte Stig Östenson behandlat; namnet Elias Nilsson ger dock associationer till von Hagendorn (som denne ENS nog inte har någon särskild koppling till).

2022-05-05, 13:19
Svar #4

Utloggad Marianne Dahlén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 122
  • Senast inloggad: 2022-08-26, 20:05
    • Visa profil
Hej igen
Tack. Ska ta mig an detta projekt. Nej släkten ligger i periferin från de släkter Stig presenterat och någon enstaka gång rätt in i dem. Men jag ska försöka sätta ihop något om jag hittar. Namnet Elias finner jag lite udda. Ja, kanske fick de idén till namnet efter von Hagendorn. Min första tanke var att någon soldat kommit norrifrån i dessa krigiska tidevarv då namnet är ständigt återkommande i vissa delar där. Få se om ursprunget kommer till rätta eller förblir en gåta...
Tack för tipsen än en gång.
Med vänlig hälsning,


2022-05-06, 11:57
Svar #5

Utloggad Stefan Jennerstrand

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 13:31
    • Visa profil
Kan hända har ni redan noterat följande notis i domboken. Jag har i dagsläget inte utrett Elias härkomst ytterligare.

"Bewillias Elias Nilsson i Tönshult fasta uppå 1/4 ding ibm skatte, som han dels ärft och dels
kiöpt af sina syskon och swågrar Per Nilsson i Gräntö, Isach Nilsson i Blackelij, Jon Nilsson i
Börkemåssa, Joseph Josephsson i Kulla och Jon Persson i Långruda för 30 daler smt efter
kiöpebref d. 2 februari 1715 warandes bete skatte 1/4 ding å detta härads ting d. 1 martij,
20 junj och 14 november 1715 lagligen upbuden, och nu utan klander lagstånden".
(Ahr 28/1 1717 §53)


"Elias Nilsson i Tönshult kom således wid Rätten öfwerens med sin måg Daniel Persson i Bärg
och Fagerhults socken som han stämdt 1mo för åwärkan på Tönshults skog och 2do för
skuldfordran, at Daniel i ett för det skal nästkommande sommar betala til Elias 10 daler
silvermynt, hwarmed alla deras pretentioner af hwad annan de wara kunna å båda sidor
ophöra. Och skal Daniel ej heller widare påtala, den wid Handbörds häradsdomstohl emot
Elias Nilsson ( ) saak, som TingsRätten på begäran stadfäste och confirmerade"
(Ahr 10/11 1730 §39).

Målet upptas åter vid Handbörds häradsrätts vinterting år 1731 (§7).

2022-05-06, 14:12
Svar #6

Utloggad Marianne Dahlén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 122
  • Senast inloggad: 2022-08-26, 20:05
    • Visa profil
Hej
Helt nytt för mig. Så intressant! Tack för hjälpen. Det uppskattas
Med vänlig hälsning,
Marianne

2022-05-06, 18:34
Svar #7

Utloggad Marianne Dahlén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 122
  • Senast inloggad: 2022-08-26, 20:05
    • Visa profil
Hej Bo och Stefan mfl som funderar på Ramsebo och Tönshult förr i världen. Har ägnat en del tid idag för att kika igenom en del av protokollen från Aspelands häradsrätt 1696 samt dopböcker från 1600-talet. Med hjälp av det och era inlägg har jag fått fram följande:
* 1696 beviljades fasta på 1/3 i Tönshult för Nils Jonsson - köpt av sin systerdotter Ingrid Äbbesdotter och brodern Per i Dalsebo samt systern Elin som... Sven i Misterhult ..

* 1696 står om en man Nils Jonsson i Ramsebo 70 år gammal (dvs tolkat född 1626).
* Samma år står om en Jon i Ramsebo för ca 60 år sedan (dvs 1636)
Jag är ingen superhejare på 1600-tals skrift men det var i stort tydligt.

Ang svågrar och syskon som du nämnde Stefan undrar jag om Isac Nilsson i Blackelid var g m Christina Jonsdotter (var det han som var bror till Elias??
Var Jon Nilsson en annan bror?

När det gäller 1660-talets vigslar i Tönshult kan man se följande:
1665 på nyårsdagen gifte sig Nils Jonsson i Tönshult med Anna Nilsdotter
Några år tidigare,
1661 vigdes Ebbe Persson och Karin i Tönshult
1662 vigdes Karin Nilsdotter i Tönshult med Börge Börgesson i Ösjögle
1663 vigdes Lars Nilsson i Tönshult med Brita Isaacsdotter i Råås

Fundering - hörde dessa delar tidigare till Östra Härad eller har det alltid varit Aspeland?

Tja hopplock av olika fakta, pusselbitar, men kanske kommer en lösning på hur det då såg ut i Tönshult, Ramsebo med flera platser.

Nja många tåtar att dra i... här finns mycket att analysera och studera.
/Marianne

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna