ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Jonas Eliasson Tönshult (då Tynshult)  (läst 209 gånger)

2022-05-02, 15:56
läst 209 gånger

Utloggad Marianne Dahlén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 122
  • Senast inloggad: 2022-08-26, 20:05
    • Visa profil
Hej
Sitter och kikar på Jonas Eliassons föräldrars vigselnotis från 1697 i Virserum (Arkiv Digital C1, bild 16, par nr 6). Att hans far Elias Nilsson kom från Ramsebo ser jag, vilket också bekräftas i mtl lite tidigare. Men modern Ingrid Andersdotter? Var kom hon ifrån. Kanske står det "lilla ???" Tolkar också att namnet avslutas med "åhs" (tror jag). Kan det vara Dansås med något slags förled?
Är det någon som vet mer om byarna eller paret ifråga?
Tacksam för tips.
Med vänlig hälsning,
Marianne

2022-05-02, 16:19
Svar #1

Utloggad Jan Setréus

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 27
  • Senast inloggad: 2023-11-02, 15:33
    • Visa profil
    • web.comhem.se/jansetreus/index.htm
Hej!Jag läser det bara som "Dansåhs". Bokstäverna (i synnerhet versalerna) är yvigt skrivna. Jämför med följande sida 15 i längden, där Sven Andersson i Dansås gifter sig (par 4). Ende Sven Andersson i Virserum mtl vid den här tiden bor i Dansås 1. Trots att det är en liten by är den ibland uppdelad i nr 1 och 2, samt Dansö.Jan S

2022-05-02, 16:22
Svar #2

Utloggad Marianne Dahlén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 122
  • Senast inloggad: 2022-08-26, 20:05
    • Visa profil
Stort tack. Till god hjälp.
Med vänlig hälsning,
Marianne

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna