ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Byggnad i park ca 1945  (läst 468 gånger)

2022-04-29, 16:56
läst 468 gånger

Utloggad Bertil Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 141
  • Senast inloggad: 2024-03-13, 16:18
    • Visa profil
Dessa bilder är från ca 1945, men varifrån?


Platsen är någon form av park med en eller flera dammar/kanaler. I bakgrunden en tvåvåningsbyggnad med ett ljust horisontellt band mellan våningarna och höga, småspröjsade fönster. Slott, regemente, vårdinrättning, annat?


Människorna på bilderna är dels en syskonkrets från Nevishögs sn, dels personer som jag misstänker är deras kusiner. Jag har fem hypotetiska familjer som var bosatta i respektive Malmö, Arlöv, Staffanstorp, Hyby och Herrevadskloster. I dessa trakter har jag tittat på slott, herrgårdar och annat utan att kunna identifiera platsen.


Om någon känner igen miljön eller kan ge tips om ställen att titta på  är jag tacksam.

2022-09-11, 08:39
Svar #1

Utloggad Leif Olofsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 45
  • Senast inloggad: 2022-11-18, 16:27
    • Visa profil
Miljön stämmer bra med Herrevads kloster, så med största säkerhet är bilderna tagna där !

2022-09-11, 12:11
Svar #2

Utloggad Bertil Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 141
  • Senast inloggad: 2024-03-13, 16:18
    • Visa profil
Tack för denna värdefulla upplysning! Då tror jag att den äldre mannen längst till höger i den nedre bilden är Jöns Persson, född i Bara socken 1881, hästskötare på Herrevadskloster från 1912, död i Ljungbyhed 1962. De fyra personerna till vänster om honom – som jag tidigare identifierat – är hans syskonbarn och övriga bör vara Jöns Perssons fyra barn med svärsöner/-döttrar.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna