ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Nils Fat(t)berg...  (läst 292 gånger)

2022-04-28, 23:44
läst 292 gånger

Utloggad Per Anders Dencker

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 17
  • Senast inloggad: 2022-11-11, 11:51
    • Visa profil
Hej, en förfader till mig, Bengt Nilsson Fattberg, häradsskrivare & gästgivare, är en person som det skrivits mycket om här på Anbytarforum. Idag fick jag veta, att hans son, Nils Fat(t)berg, född 13/11 1695 i Traryd (G), blev mönsterskrivare efter studier i Växjö. I Östra Tollstad (E) gifte han sig, 24/6 1723 &  19/6 1724 föddes dottern Annika (uppkallad efter sin farmor) i Östra Tollstad. Nils uppges vid vigseln vara "föravskedad" som mönsterskrivare. (Han hade begärt avsked, innan han fick sparken, om man säger så). Nu undrar jag var Nils blev av & när han avled. All information välkomnas varmt. Hör av Er till dencker.pa1@gmail.com

2022-04-30, 13:05
Svar #1

Utloggad Per Anders Dencker

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 17
  • Senast inloggad: 2022-11-11, 11:51
    • Visa profil
Tillläggas skall, att Nils Fattbergs hustru hette Elin Larsdotter. Om henne vet jag, i nuläget, inget, utöver att `Rotebostugan´ nämns, om detta kan vara en ledtråd för någon,  så även information om henne välkomnas. :) Fastän jag lämnade min e-postadress i huvudinlägget går det naturligtvis bra, att även skriva här. ;)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna