ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Osäker på far  (läst 421 gånger)

2022-04-28, 22:11
läst 421 gånger

Utloggad Per Wahlman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 178
  • Senast inloggad: 2023-12-19, 05:06
    • Visa profil
Skulle bli mycket tacksam för hjälp.
Jag är osäker på om jag hittat rätt far till en person.
Hon heter Anna Markusdotter född 1600 i Jämtland och död 1669 i Jämtland.
Jag har tittat på många släktträd och många säger att hennes far är Sven Sjulsson Sigurdsson född 1567 i Ärtrik, Helgum och död 1656 i Guxås, Helgum.

Det som gör mig osäker på är att hon heter Markusdotter och inte Svensdotter.

Med vänlig hälsning


Per

2022-04-30, 14:21
Svar #1

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5135
  • Senast inloggad: 2024-04-21, 14:37
    • Visa profil
Varför har Sven två olika patronymikon, han lär väl inte ha haft både Sjul och Sigurd som fader? Nej, det skulle jag absolut inte ta med i släktträdet och precis som du skriver måste Annas fader ha hetat Markus. Luktar ättlingar till amerikanska utvandrare om hela saken, de har ofta inte förstått systemet med patronymikon. 
 
1600-talet är ju lite klurigt eftersom det oftast inte finns kyrkböcker förrän i slutet av seklet, om ens det. Här kanske man kan kika i mantalslängderna, vem hade bruket före Anna Markusdotter och hennes make? Om han hette Markus är det ju sannolikt att det var hennes fader, men det finns förstås inga garantier. I den del av landet där jag släktforskar var Markus ett mycket ovanligt namn och det hjälper ju alltid, men det kanske var vanligare att heta så i Jämtland. Annars är det domböckerna som gäller, där brukar man kunna hitta allt möjligt kul.

2022-05-01, 08:14
Svar #2

Utloggad Bo-Arne Östborg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 145
  • Senast inloggad: 2023-07-07, 21:17
    • Visa profil
Sjul och Sigurd är olika former av samma namn.

2022-05-01, 08:58
Svar #3

Utloggad Per Wahlman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 178
  • Senast inloggad: 2023-12-19, 05:06
    • Visa profil
Varför har Sven två olika patronymikon, han lär väl inte ha haft både Sjul och Sigurd som fader? Nej, det skulle jag absolut inte ta med i släktträdet och precis som du skriver måste Annas fader ha hetat Markus. Luktar ättlingar till amerikanska utvandrare om hela saken, de har ofta inte förstått systemet med patronymikon. 
 
1600-talet är ju lite klurigt eftersom det oftast inte finns kyrkböcker förrän i slutet av seklet, om ens det. Här kanske man kan kika i mantalslängderna, vem hade bruket före Anna Markusdotter och hennes make? Om han hette Markus är det ju sannolikt att det var hennes fader, men det finns förstås inga garantier. I den del av landet där jag släktforskar var Markus ett mycket ovanligt namn och det hjälper ju alltid, men det kanske var vanligare att heta så i Jämtland. Annars är det domböckerna som gäller, där brukar man kunna hitta allt möjligt kul.


Tack så mycket för svaret och tipsen.


Med vänlig hälsning


Per

2022-05-01, 08:58
Svar #4

Utloggad Per Wahlman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 178
  • Senast inloggad: 2023-12-19, 05:06
    • Visa profil
Sjul och Sigurd är olika former av samma namn.



Tack så mycket för svaret och tipsen.


Med vänlig hälsning


Per

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna