ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Transkribering/indexering av äldsta kyrkboken C:1 (1662-1808)?  (läst 288 gånger)

2022-04-28, 21:49
läst 288 gånger

Utloggad Frederick Grönberg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 13
  • Senast inloggad: 2024-03-30, 12:22
    • Visa profil
Finns det någon transkribering eller indexering av den äldsta kyrkboken Norrköpings Hedvig (E) C:1 (1662-1808)?

Jag har försökt att leta men inte hittat något, vilket är lite förvånande med tanke på alla prominenta församlingsmedlemmar som betydde mycket för stadens ekonomiska tillväxt fram till ryssarnas nedbränning av staden 1719.

Jag är främst intresserad av de äldsta delarna fram till 1740-talet.
Födelse, vigsel, dödsbok etc.

Det skulle förenkla arbetet med att kunna göra lite mer övergripande sökningar för att kartlägga familjer och relationer etc.

2022-04-29, 19:29
Svar #1

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5125
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 22:07
    • Visa profil
Arkiv Digital arbetar på det, men de har bara hunnit tillbaka till 1751 med födda i aktuell församling, och 1800 för vigslar. Andra socknar är redan kompletta, men det är för att entusiaster hjälpt till. Så håll ut ett tag till, det kommer uppdateringar ganska ofta.

2022-04-29, 21:21
Svar #2

Utloggad Frederick Grönberg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 13
  • Senast inloggad: 2024-03-30, 12:22
    • Visa profil
Jo, det är klart att AD så småningom kommer att indexera född och döda etc.

I mitt fall är jag mest intresserad av yrken/titlar samt namn på dopvittnen vilka inte lär inte  komma med i AD:s arbete.

Jag vet att PLF (Person- och lokalhistoriskt forskningscentrum) har indexerat nyare material från aktuell församling.


2022-04-29, 21:26
Svar #3

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5125
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 22:07
    • Visa profil
Ja, vill du ha dopvittnena blir det inte enkelt, jag har sett dem noterade på vissa socknar i släktdatas arkiv men det är väldigt ovanligt. Då får du nästan sätta dig själv och transkribera, det är osannolikt att någon annan skall ha gjort det redan.

2022-04-29, 22:06
Svar #4

Utloggad Frederick Grönberg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 13
  • Senast inloggad: 2024-03-30, 12:22
    • Visa profil
Jag har köpt flera databaser från  olika lokalföreningar där doc- och vigselvittnen mm finns med. Allt sökbart

Visst är själv bäste dräng, men jag är förvånad att inte ens lokala föreningar i Norrköping  gett sig i kast med denna bok och period.

Nu har jag den information som behövs för min egen släkt men tänkte vidga forskningen lite till nätverken inom de invandrade köp- och handelsmännen.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna