ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Magnus Almar Nylén  (läst 255 gånger)

2022-04-27, 06:05
läst 255 gånger

Utloggad Börje Abramsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 609
  • Senast inloggad: 2023-04-27, 19:15
    • Visa profil
Alnar föddes den 5 februar 1908 - men dog 6 februari 1932, bara 24 år gammal!Hans mor Jenny Karolina Johansson gifte sig med min morfar Nils Gustaf Nylén den 14 juli 1911!Jag växte upp på Öbackavägen 12, där bodde Almar Nylén, tillsammans med sin mor, och min morfar!Uppe på vinden hittade jag fotografier, som tillhörde Almar! Men av alla foton fanns ett fotografi i flera exemplar. Bilden föreställer ett antal personer runt ett fikabord ute. Årtal - 1930 eller 1931! Almar sitter långt bak, men närmast kameran sitter en man, som jag misstänker var Almars far, med hänsyn till utseendet! Vem det var och var han bodde är inte lätt att finna ut! Hade jag kunnat fråga når jag hittade fotografierna. Det var Mer än 60 år tillbaka.
Jenny Karolina hade en pärm med Vykort, som jag lämnade över till Margareta Wästerby, hoppas att dottern Åsa har dem kvar!

2022-04-27, 19:55
Svar #1

Utloggad Börje Abramsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 609
  • Senast inloggad: 2023-04-27, 19:15
    • Visa profil
almar nylén var jenny karolinas favoritson. han var  fysiskt atletisk, bl a hävde han sig opp på en stol balanserande på händer. jobbade på stora hotellet.
han var populär ibland flickor enligt fotografierna.men vem var hans far?

2022-05-04, 04:08
Svar #2

Utloggad Börje Abramsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 609
  • Senast inloggad: 2023-04-27, 19:15
    • Visa profil
När Almar fyllde 24 år, firade han det, med några kompisar! Vad dom gjorde den dagen har jag ingen kännedom om. Men, två av Umeå stads poliser, tog med honom till polisstationen, som då låg i Rådhuset. Men Almar lyckades ta sig loss. De båda poliserna jagade efter honom. När de hann ifatt honom använde de sina batonger. Medvetslös tog de honom med sig till polisstationen och låste in honom i en cell!!! Dagen därpå, skulle de släppa ut honom, men då var han avliden!!!Efter detta råkade de båda poliserna illa ut! Almars kompisar fick tag i den ena polisen och misshandlade honom ute i skogen (Gamliaskogen ?) Utan några följder! Den andre polisen fick problem med spriten. (Skuldkänslor?)Min mor var 14 år när detta hände!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna