ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Fader och moder okänd  (läst 1186 gånger)

2022-04-26, 07:26
läst 1186 gånger

Utloggad Jenny Freij

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2024-02-25, 11:14
    • Visa profil
Min mormors farfars far är ett hittebarn, så hans far och mor är okända.
Hur DNA-testar jag mig på bästa sätt för att eventuellt lyckas hitta hans bakgrund?

Jag har AD och har följt honom där sedan upphittandet och genom livet, även kollat med Ystads stadsarkiv.
Han hittades på nya kyrkogården i Ystad 03/10/1818 och döptes i Ystads Sankta Maria församling 14/10/1818 till Peter Evald.
Han jobbade som vallackare/nattman och begick självmord i Tygelsjö 1870.

Vänliga hälsningar,
Jenny

2022-04-27, 10:35
Svar #1

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Kan börja med några enkla frågor. 

Finns det några nu levande som är närmare din mormors farfars far vad avser släktskap?

Kan du se om det finns någon rak manlig linje från mormors farfars far till idag?

2022-04-27, 20:47
Svar #2

Utloggad Jenny Freij

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2024-02-25, 11:14
    • Visa profil
Hej!

Vet inte om jag förstått rätt, men gissar att det här är rak manlig linje: mormors farfars far - mormors farfar - mormors far - mormors bror - mormors brorson.

Mormors brorson lever, men bor tydligen i Växjö. Vet ej om han har någon son.
Jag skulle nog (i brist på annan) kunna få min morbror att testa sig, kan det vara lönt?


2022-04-27, 22:29
Svar #3

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Mormors brorson stämmer och kan vara till hjälp med sökandet, om han vill ställa upp. Fundera på hur du ska lägga upp ett samtal  :-)

Din morbror (om det är din mammas bror ) ligger en generation närmare än vad du gör, så det underlättar.

Nu kommer nästa lilla fråga, har du, förutom att leta efter Peter Evald, släktforskat i första hand på din mammas sida så att du kan sortera bort sådana träffar som du ser kommer från andra än Peter Evald hållet?

2022-04-28, 07:25
Svar #4

Utloggad Jenny Freij

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2024-02-25, 11:14
    • Visa profil
Jo, nog har jag funderat på hur man lägger upp det samtalet, ha ha :)
Får se om jag vågar..

Jag har letat upp och följt min mors föräldrar, deras föräldrar, deras föräldrars föräldrar och deras föräldrars föräldrars föräldrar. Bekräftat i stort sett samtliga med (förutom hfl/fb) främst födelseböcker och bouppteckningar.

Hittat många intressanta livsöden, men på något vis finner jag mig alltid tillbaka hos Peter Evald.
Det är det här mysteriet med hans föräldrar som jag inte kan släppa. För att inte tala om hur svår han var att följa; har fortfarande två luckor (vistelser) på honom som irriterar mig storligen :D

Släktforskning är underbart utmanande och det roligaste som finns.

2022-04-28, 10:58
Svar #5

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Med tankepå det du skriver så tycker jag att det bästa är att testa din morbror med det som kallas autosomalt, täcker alla grenar ett antal generationer tillbaka.   Ta ett test på Ancestry och för sedan över till FamilytreeDNA och MyHeritage.  Överförinarna är gratis men kostar en liten slant att uppgradera så att du får alla verktyg.

Med hljälp av de testerna kan du sedan försöka sortera bort alla som är kända träffar, och se om det kommer några okända spår.  Nu är avståndet till din mormors farfars fars föräldrar så långt så alla spår kan vara borta, men det vet du inte utan att försöka.

Sedan, när du kollat och det finns kanske några misstankar kan du komplettera med ett Y-test (rak manlig linje) på personen från Växjö.  Det kan vara bra för att säkerställa det som ev hittar.  Y-test rekommenderar jag att det tas på FamilyTreeDNA (FTDNA)

2022-04-28, 15:27
Svar #6

Utloggad Marcus Boman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1246
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 21:02
    • Visa profil
Det är 5 led mellan dig och Peter Evald.Finns det någon ättling till Peter Evald kvar i livet där det bara är 3 led emellan? Om ja så är det en bra idė att testa* den/de personen/personerna.(*Autosomalt test)

2022-04-28, 20:08
Svar #7

Utloggad Jenny Freij

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2024-02-25, 11:14
    • Visa profil
Tack så väldigt mycket för all hjälp, Mats Ahlgren!
Jag börjar med att fråga min morbror :)

Marcus Boman: tyvärr inte. Jag får se hur det går med morbror, det blir spännande ändå.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna