ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Johan Andersson Sagtmodig f 1757  (läst 276 gånger)

2022-04-24, 08:48
läst 276 gånger

Utloggad Justus Wikström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 20
  • Senast inloggad: 2023-03-06, 01:30
    • Visa profil
Hejsan, har någon fler än jag funderingar kring denna person?

Johan Andersson Sagtmodig 1757-1789, var han son till Anders Nilsson Smedman och Margareta Johansdotter Cajander?
Margareta Johansdotter Cajander. Noteras i hfl som "quinnsperßon" 1740-1748. AI:4b sid 69.
Hon har då 1746-12-13 fött ett oäkta, barn, som har noterats vara tillsammans med soldat
Olof Persson Ryss, som förangiven fader. C:3 sid. 25. "Eric oägta".

Den här kvinnan verkar ha fått ett mycket dåligt rykte. Några fler oäkta barn får hon inte
men när hon gifter sig 1754-01-12 C.3 sid. 322 kallas hon fortfarande för "quinnsperßon"

Jag har antagit enligt antecknigar att hennes son Johan Andersson f. 1755-12-22 i Sunderbyn,
är identisk med den soldat Johan Andersson Sagtmodig AI:5a sid 75 som uppges vara född 1757. Dock har jag
skrivit en notis "koppling osäker" eftersom hennes make Anders Smedman dör redan 1758. Jag har också skrivit
varit inackorderas i Antnäs? Då en Johan Andersson finns på sidan 1247 i AI:5c. Någon son Johan finns inte
hos änkan Smedman, samma volym sidan 1403.

Utifrån vad jag sett stämmer inte åldern 1757. Han bör vara född 1755, mellan Nils och Anders. DII:1b. sid. 246.

Anders Nilsson Smedman x Margareta Cajander

1754-08-28 Nils
1755-12-22 Johan och Jöns (dog som liten)
1757-11-03 Anders

Har kopplat dessa via att Nils Andersson Hök, är dopvittne en gång åt ett av Johans barn. I övrigt i barnens notiser
dyker Margareta Johansdotter Cajander Smedman bara upp en gång, vilket är anmärkningsvärt då sonen Anders använt
henne endast en gång. Kanske var hennes rykte som "quinnsperßon" redan så skamfilat att man inte ville ha dit henne
som dopvittne. Vet ej seder och bruk på den tiden, men kan tänka mig att det inte var förenligt med en person vars
lösaktiga leverne noterades flera gånger inom loppet av nästan ett decennium. Av Sagtmodigs barn, heter de två äldstaAnders och Margareta.

Vad som hände med Johan 1755-12-22 har jag antagit är att han efter att ha varit uppfödningsbarn i Antnäs, blivit soldat
Sagtmodig. Margareta Cajander Smedman torde ha varit utfattig och ej kunnat sörja för alla sina barn efter makens död.

2022-04-25, 19:43
Svar #1

Utloggad Jan Hedström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 42
  • Senast inloggad: 2023-12-20, 18:59
    • Visa profil
Nils Hök och Johan Saktmodig är båda dopvittnen när Anders Andersson döper sitt första barn av 16 – Anders 11 nov 1780. Och Nils och Johan är bägge dopvittnen åt varandras barn (Johan på dopet till Nils dotter Margareta, och Nils vid dopet till Johans son Nils). Så det kan vara möjligt att de är bröder. I kommunionboken för Sunderbyn 1765-80 så hittar man Margareta Cajander med de tre sönerna. Nils och Anders verkar ha bott i Sunderbyn hos modern fram till de gift sig/militärtjänst för Nils. Johan däremot saknar noteringar i kommunionboken, så det verkar möjligt att han är den Johan Andersson du har funnit på Antnäs 4.

Att Margareta inte förekommer som dopvittne mer än en gång hos Anders vet jag däremot inte om man ska tillskriva det faktum att hon fick ett oäkta barn. Det verkar ofta vara stor variation på dopvittnen från en födsel till en annan, och inte så att föräldrna/syskon alltid blir inbjudna.

Ett annat tecken på att de kan vara bröder är att första sonen hos Johan och Anders heter Anders ( Nils däremot har av något skäl Herman som första son, och Anders som andra son). I tillägg heter den första dottern Margareta hos alla tre.

Att Johan blir soldat i Vibbyn där Anders har gift sig till Vibbyn 2 kan ju vara en slump. Rote 120 verkar vara en ren Vibbynrote på 1780-talet. Det kan möjligtvis vara att Johan går soldat för broderns hemman?


Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna