ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Christina Magnusson (Stora Risby)  (läst 715 gånger)

2022-04-23, 19:53
läst 715 gånger

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Godkväll!  Kom inte in på den gamla tråden, stängd. Mycket som hänt här på forumet. Hoppas det är okey att framföra en ny info till ett ämne?


Marie Gustafsson! Vår Christina Magnusson kommer möjligen ifrån Vänersborg! (Hittade just nu inte min anteckning, men vet att jag sett just Vänersborg) Tyvärr så finns inte årtalen kring 1771 i födelseböcker. Det är ett hopp mellan 1715-1776. Vi har ju ett datum på 1771. Så vi får hitta andra källor för henne. Får se ifall det finns bou.


Vänligen Patrick

Hittade hänvisningen nu: Mitt framför ögonen som vanligt! Solberga B:1 1786-1803 p 143 nr 72.
Vänligen Patrick : )

2022-04-23, 21:18
Svar #1

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5115
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 18:42
    • Visa profil
Hon flyttar in från Vänersborg, men hon är förmodligen inte därifrån ursprungligen. Hon är född i Västergötland och tjänade först ett år på prästgården i Frändefors, innan hon flyttade till Vänersborg och sedan vidare till Solberga/Hålta. Detta enligt flyttsedeln som kan ses hos Arkiv Digital, Solberga HII:2 bild 470
 
https://app.arkivdigital.se/volume/v205212a?image=470 
 
Kollar man mantalslängden 1790, prästgården i Frändefors, så är det faktiskt en piga Stina som flyttar in. Hon kommer från "Wästergyllen", var nu det är. Gammalt ord för Västergötland? Och året efter flyttar en Christina till Vänersborg.

2022-04-24, 13:48
Svar #2

Utloggad Marie Gustafsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 121
  • Senast inloggad: 2024-04-10, 23:04
    • Visa profil
Hej Patrick och Kalle!


Tack för info! :)
Kom faktiskt in på den gamla tråden och hittade ditt svar, Patrick, om att Christina kom från Vänersborg och hänvisning till inflyttningslängden. Har också skrivit in det i mitt träd.
Nej, forumet är betydligt mer svårnavigerat nu än vad det var förr är så är det jag som har blivit mer trögfattad. Hur som helst så hittade jag inte mitt eget inlägg i frågan, men jag minns ju att jag skrev det..


Kalle, intressant det här med Frändefors. Har helt missat att kolla i bilagan till inflyttningslängden i Solberga...
Och det står nog inte Wästergyllen, utan Wästergöthland, men det spelar ju ingen roll.


Och tusen tack för svar. Har abonnemang på AD så ska försöka hinna kolla runt framåt kvällen.


Ha en fin söndag båda två.
Hälsningar Marie.






2022-04-24, 15:33
Svar #3

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5115
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 18:42
    • Visa profil
Kalle, intressant det här med Frändefors. Har helt missat att kolla i bilagan till inflyttningslängden i Solberga...
Och det står nog inte Wästergyllen, utan Wästergöthland, men det spelar ju ingen roll.
Nej, det står inte Wästergötland, kolla själv på AD. Höger sida, sjunde raden ovanifrån. Riksarkivet har tyvärr inte mantalslängd 1790.
 
https://app.arkivdigital.se/volume/v224479?image=310 
 
Det skall väl vara Västergötland men det är lite märkligt att alla andra som flyttar har gård, socken, ibland härad utsatt. Det får Västergyllen att verka vara en gård inom socknen, men det är det ju inte. Och hon är nog inte från Vänersborg, för då hade dom skrivit det, det har de gjort med andra som flyttar dit eller därifrån. Hon är nog från någon socken i området av Vänersborg, Trollhättan och det området, hon har nog inte flyttat från andra sidan Västergötland. Men det är bara spekulationer. Man kanske får skriva en lista på alla socknar och leta igenom dem en efter en.
 
Födelsedatumet som anges i husförhörsböckerna i Hålta, 16 maj 1771, kan man nog inte lite helt på förresten. Hon har ju flyttat mellan olika pastorat minst två gånger så det finns stora risker för förvanskning. I flyttbetyget finns det ju inte ens något födelsedatum utskrivet.

2022-04-24, 21:48
Svar #4

Utloggad Marie Gustafsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 121
  • Senast inloggad: 2024-04-10, 23:04
    • Visa profil
Ja, du har rätt. Visst står det Västergyllen i mantalslängden. Jag kollade bara i flyttbilagan och där står det att hon är född i Wästergöthland. Efter att ha googlat på Västergyllen så är det som du skriver, detsamma som Västergötland. Kollade även Prästgården i mtl 1789, men där fanns hon ju inte med som du säkert också har sett.
Jaaa, det är väl "bara" att börja leta i de västgötska socknarna nära Dalslandsgränsen.


Funderar på om hon hade någon anknytning till Hålta/Solbergatrakten. Ganska långt för en piga att bege sig dit, även om jag har sett betydligt längre förflyttningar. Har inte forskat på hennes makes syskon, vilket jag nog bör göra för att se om någon av dem t.ex. gifter sig med en västgöte som kan vara släkt till Christina/Stina.


Christina var min mm ff fm, genom sonen Carl Fredrik Olsson Tapper och dennes son Andreas Carlsson Svahn.
Är Christina även din ana?

2022-04-25, 16:06
Svar #5

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Hej!


Jag har också varit inne på en flytt, av det skälet att på Lilla Risby i soldattorpen så har vi just soldater från Västergötland. Dock något innan Christina kommer dit 1791. Detta var från 1754-1773. Kanske ett långskott varför hon kom dit. Men vi har ju även löjnantbostället själv S. Risby. Kan det vara en ledtråd? Hon har följ med en släkting? Tyvärr så startar ju hfl först 1795. Där står inget namn på soldat. Jag har inte soldatrullar på Riksarkivet, men vem är löjnant där då 1791?


Vänligen Patrick ( i mitt fall så är det barnens anor på modersidan)
Vänligen Patrick : )

2022-04-28, 10:25
Svar #6

Utloggad Inga Olsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 619
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 20:08
    • Visa profil
Det finns en kvinna född i Näs (Vänersnäs) i maj 1771 som heter Christina, hennes föräldrar var Magnus Gartman och Maja Andersdotter. Den fadern var någon slags soldat och Vänersnäs ligger ju inte så långt från Vänersborg + att i Vänersborgr fanns militäranläggningar.
Detta är bara ett tips och inte alls någon bekräftelse

2022-04-28, 22:14
Svar #7

Utloggad Marie Gustafsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 121
  • Senast inloggad: 2024-04-10, 23:04
    • Visa profil
Tack så mycket Inga! Det är absolut värt att kolla upp.

Patrick, jag har tittat på Stora Risby i några mantalslängder. 1791 (och några år framåt) heter löjtnanten Johan Anders Sahlsten. Ger tyvärr ingen ledtråd för mig.
 Stina/Christina står inte nämnd i denna otydliga längd. 1792 är det med största sannolikhet hon som finns med tillsammans med pigan Anna (Inga efternamn). (Anna finns dock med redan 1791) Längst till höger står något som jag inte kan tyda. (Källa: Mantal Göteborgs och Bohusläns landskontor EIIIa:29 1792-1792) Försökte både att kopiera bild och länka, men misslyckades. Är urkass på sådant och kvällen är sen.
  Jag tror absolut att Christina hade någon koppling till Hålta. För att flytta 10-12 mil år 1791 bör hon ju ha fått kännedom om den ledig plats av någon. Jag jobbar både fredag och lördag, men ska försöka luska lite mer på söndag. Och Ingas tips låter ju väldans intressant...
Mvh. Marie

2022-04-29, 07:39
Svar #8

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5115
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 18:42
    • Visa profil
Magnus Matsson Gartman var korpral i livkompaniet i Västgöta-Dals regemente, som ju var förlagt på Nygårdsängen strax utanför Vänersborg. Dessutom var han född i Bohuslän, vilket också är en intressant detalj. (Generalmönsterrullan nr. 570, bild 372, sidan 33 på AD, v46741.b372.s33) Frågan är var Johan Anders Sahlsten var löjtnant, kanske det också var på Västgöta-Dals regemente? Gartman låter helt klart som en intressant individ att kolla vidare på.

2022-05-02, 21:45
Svar #9

Utloggad Marie Gustafsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 121
  • Senast inloggad: 2024-04-10, 23:04
    • Visa profil
Verkligen intressant det du har hittat. Särskilt nu när man ser att han är född i Bohuslän.
Naturligtvis finns det inga hfl för Vänersnäs för tidpunkten...


Det här med att försöka se var Sahlsten var löjtnant vid samma tid som Magnus var vid Västgöta-Dals regemente, det är väl också i generalmönsterrullorna man kan se det i så fall? Kollade lite snabbt, men kunde inte se att han befann sig där då, men hann inte titta så noga.
Lite synd att man måste sova och jobba och helst också hinna vara ute i solen på lediga tider. ;) [size=78%] [/size]
Vi får fortsätta med detektivarbetet och utbyta ideer och tankar när något dyker upp.






2022-05-03, 09:25
Svar #10

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Tack till er alla tre!  :D

Då har vi möjligen lite mer att nysta i. Skall kika runt för att se efter någon koppling. Återkommer!


Vänligen Patrick

Uppd: Sahlsten har S. Risby mellan åren 1782-1794. Han anses vara född 1751-05-20 var? Var löjnant på kanonslup 102. Tillhörande södra kompaniet. Följer några ledtrådar på Gartman med. Återkommer om ett tag!
Vänligen Patrick : )

2022-05-03, 21:51
Svar #11

Utloggad Marie Gustafsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 121
  • Senast inloggad: 2024-04-10, 23:04
    • Visa profil
Godkväll igen!
Hade en liiiten förhoppning om att finna Magnus Gartman med hustru i en vigsellängd i Vänersnäs, men den började först 1771 (året då ju Christina uppges vara född) och där fanns de ju inte med.


Utflyttningslängd från Vänersnäs då omkring 1790 då vår Christina befann sig på prästgården i Frändefors? Nejdå, lucka där mellan 1780 och 1819.
Inflyttningslängd till Frändefors omkring 1790 finns förstås inte.
Hittade däremot Stina Gartman i konfirmationslängden, Vänersnäs år 1788. Där står att hon är boende på Udden Hallebergs, vilket inte hjälpte mig eftersom det saknas både hfl och mtl. Det ska inte vara enkelt.... ;)


Nästa drag för mig är att kolla i inflyttningslängden till Vänersnäs för att se om jag kan hitta Magnus Gartman där, men det kanske ni andra redan har kollat upp. Verkar vara en del luckor i den längden med.
Hur som helst så får det bli vid ett annat tillfälle. Varit uppe jättetidigt i morse.


Mvh Marie

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna