ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Var är Anders Olsson född?  (läst 377 gånger)

2022-04-21, 17:54
läst 377 gånger

Utloggad Agneta Schick

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 434
  • Senast inloggad: 2024-07-17, 11:39
    • Visa profil
På Nordfjällen finns Anders Olsson och under står "f. på...". Var är han född?
Myckleby (O) AI:7 (1817-1824) Bild 24 / sid 33 (AID: v3137.b24.s33, NAD: SE/GLA/13380)


2022-04-22, 20:51
Svar #1

Utloggad Harald Nordius

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 838
  • Senast inloggad: 2024-07-08, 19:36
    • Visa profil
Det ser ut att stå Steneröd.

2022-04-22, 21:35
Svar #2

Utloggad Agneta Schick

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 434
  • Senast inloggad: 2024-07-17, 11:39
    • Visa profil
Ja, det är nog Steneröd. Kan du läsa resten? Steneröd var väl ett torp under ...?

2022-04-23, 12:23
Svar #3

Utloggad Harald Nordius

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 838
  • Senast inloggad: 2024-07-08, 19:36
    • Visa profil
Det står nog und. Bufe[näs]. Steneröd står under Buvenäs i AI:7. Sen står det något mera. Det är nog samma anteckning som är tydligare i AI:12. Det ser ut som ett ö med ett streck över följt av "i Kyrkb:".  Han verkar saknas i födelseboken. Kanske har det med detta att göra.
Myckleby (O) AI:12 (1832-1834) Bild 10 / sid 7 (AID: v3142.b10.s7, NAD: SE/GLA/13380)

2022-04-23, 14:27
Svar #4

Utloggad Agneta Schick

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 434
  • Senast inloggad: 2024-07-17, 11:39
    • Visa profil
Tack Harald.
Ja, det stämmer, han finns inte i dopboken därför trodde jag han var dopt i en annan socken.
Framför "i Kyrkb" kan det vara ett s = saknas i Kyrkbok.
Att det står Buvenäs hade jag aldrig fått det till. Jag sökte på Nav...
Tack för hjälpen.

2022-04-23, 16:14
Svar #5

Utloggad Harald Nordius

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 838
  • Senast inloggad: 2024-07-08, 19:36
    • Visa profil
Han har fått fel födelseår vid en flyttning. I Myckelby AI:2 s 57 finns på torpet Bryggan
änklingen Olof Andersson född 1752
hustrun Kerstin Andersdotter överstruken som död
sonen Anders född 16 juni 1775 överstruken som flyttad till Gål i Myckleby (Gård i Grimsby rote)
dottern Malena född 5 juni 1787


I AI:3 s 50 finns i Gård drängen Anders Olsson född 16 juni 1775 överstruken som flyttad till fadren på Bryggebacken.
på s 47 finns i torpet Bryggan
änklingen Olof Andersson född 1752
sonen Anders Olofsson född 1777
dottern Malena född 5 juni 1787


Fast han tycks inte finnas i födelseboken 1775 heller.

2022-04-23, 17:33
Svar #6

Utloggad Agneta Schick

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 434
  • Senast inloggad: 2024-07-17, 11:39
    • Visa profil
Anders var nog född 1775.07.16, föräldrarna vigdes 1774.07.03.

Anders far, Olof Andersson, kom från Fräkne när han vigdes. Eftersom jag inte hittade familjen i mtl åren 1775 - 1777 och Anders inte finns i dopboken, trodde jag att de bodde i en annan socken. Och hoppades så hitta var Olof Andersson kom ifrån.
Troligen fanns de hela tiden på Steneröd och sonen Anders är döpt i Myckleby även om han inte finns i dopboken.

Jag får nog ge upp med att hitta Olof Andersson från Fräkne härad.
Tack för all din hjälp.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna