ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Christoffer Gabrielsson ( f. 1797 - d. 1846 ) .. läshjälp .. vad eller hur dog han?  (läst 715 gånger)

2022-04-19, 19:59
läst 715 gånger

Utloggad Charlotte Hellgren-Derry

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 37
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 12:03
    • Visa profil
Hej

Finns det någon som kan tyda texten i dödboken för Christopher ( Christoffer ) Gabrielsson?

Han dog 1846-08-27 endast 49 år gammal och från dödboken har prästen skrivit in nåt som jag har svårt att tyda.

Kan gissa mig till att det står "hässja" - men får inte till det riktigt om han kan ha fallit från en eller fått en över sig.

Här är länk till original dödoken och han finns med som  Nr 10 på höger sida under år “1846”:

https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0033462_00123

 Skorpeds kyrkoarkiv, Födelse- och dopböcker, SE/HLA/1010179/C/2 (1839-1863)

Bifogar även en screenshot från dödboken.

Tacksam för all hjälp!

Med vänlig hälsning - och oerhört tacksam för hjälp,

Charlotte

2022-04-19, 21:13
Svar #1

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5125
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 22:07
    • Visa profil
Står det verkligen hässje- ? Jag tyckte också det först, men undrar om det inte står något i stil med "af ett häwjestäd ihjälkrossad" Jämför med w i Ifwar ovanför. Men jag vet inte vad ett häwjestäd skulle vara, det är bara en gissning.

2022-04-19, 21:25
Svar #2

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21976
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 12:26
    • Visa profil
af ett hässjestäd ihjälkrossad

Det rör sig alltså inte om en höhässja utan om ett (smides)städ i en ässja, förr även stavad hässja.

Hälsar vänligen
Maud

2022-04-20, 20:06
Svar #3

Utloggad Charlotte Hellgren-Derry

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 37
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 12:03
    • Visa profil
Hej Kalle och Maud.

Tusen tack för era svar!

Nu börjar man undra om hur ofantligt stort ett sånt städ ha varit om han krossats av den .. kan den orsaka sån skada ifall den fallit på honom ( har en känsla av att dessa smidestäder är ganska tunga och robusta och kanske inte faller hur som helst )

Eller är det nåt annat, tex att han blivit ihjäl slagen av någon med detta som ett tillhygge?
Med vänlig hälsning - och oerhört tacksam för hjälp,

Charlotte

2022-04-20, 20:31
Svar #4

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5125
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 22:07
    • Visa profil
De kan hända de hade större städ på en riktig smedja men ett vanligt smidesstäd kanske väger 50-75kg. De brukar stå på en träkubbe för att komma upp lite, men de är ju ändå såpass låga att man bekvämt kan hamra på toppen. För att krossas under ett måste de ha lyft upp det, kanske på en kärra för att flytta på det, och så har något gått fel. Det är ju hårda klumpar med skarpa hörn så om man försökte lyfta upp det och snubblade och föll baklänges och fick städet över bröstkorgen skulle man säkert krossas.

2022-04-21, 06:40
Svar #5

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6954
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 15:28
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Jag skulle aldrig krångla till det så. Jag läser "af ett hässjestöd ihjälkrossad". Ett hässjestöd kan utan vidare räcka 7-8 meter upp i luften. Jag tror att det t.ex. kan krossa ett huvud vid ett fall.

2022-04-21, 20:08
Svar #6

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21976
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 12:26
    • Visa profil
Visst kan det stå stöd likaväl som städ eller ståd.
Men ett hässjestöd som når ”7-8 meter upp i luften” … bor du i jättarnas land, Per? :)

En höhässja är väl max cirka 2,5 meter hög – så mycket högre klarar man inte att hiva upp höet. Hässjestöden (eller hässjestörarna som vi säger söderöver) är nerspettade i marken och alltså några decimeter längre; cirka 2,9 meter.

Om en sådan stör välter och träffar en vuxen, stående man blir han näppeligen ”krossad” och död, han får på sin höjd en bula i skallen. Skadan lär bli värre om stören träffar honom i ansiktet/huvudet när han lagt sig på marken för en tupplur – den matematikkunnige kan säkert räkna ut med vilken kraft stören träffar beroende på vikt och fallhöjd.

Märkliga ämnen man halkar in på som släktforskare … :)
Hälsar vänligen
Maud

2022-04-21, 20:44
Svar #7

Utloggad Kaj Larsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 583
  • Senast inloggad: 2022-04-21, 20:44
    • Visa profil
De mycket höga hässjorna som användes i bl a Ångermanland kunde vara upp emot 5 -6 meter höga. Höet lyftes upp med rep och en person satt högt uppe i hässjan och lade ut höet.




2022-04-21, 21:30
Svar #8

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6954
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 15:28
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Höhässjor kan också vara höga. Jag har hässjat hö. Men det jag avsåg var en kornhässja. De var alltså försedda med stöd. När man klättrade upp i dem hade man oftast ett rep runt midjan och en talja. Det var livsfarligt att ramla ned från en sådan. På höstarna var man tvungen att bygga högt för att det skulle blåsa ordentligt, och jag tror också det fanns en ära att bygga högre hässjor.

2022-04-22, 11:16
Svar #9

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21976
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 12:26
    • Visa profil
Haha, där fick jag som trodde att jag visste allt om hässjestörar. ;D

Även jag har hässjat hö, mycket hö, fast långt från de trakter där hässjning var förenat med livsfara. Där den som inte ramlade ner och slog ihjäl sig kunde få på skallen av en groteskt lång hässjestör, eventuellt med samma sorgliga resultat.

Jo, det kan jag föreställa mig. Men jag är inte alldeles övertygad om att det var just ett stöd och inte ett städ som ”krossade” Christopher Gabrielsson.
Hälsar vänligen
Maud

2022-04-23, 14:47
Svar #10

Utloggad Charlotte Hellgren-Derry

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 37
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 12:03
    • Visa profil
Hej alla.

Det var verkligen intressanta att läsa era olika teorier om hur stackars Christoffer dog - alltför ung.

Jag tar till mig de olika teorierna ni lagt fram och lägger till dem angående hans olyckliga dödsfall - att han, som det står i kyrkoboken "krossades" är ju helt förfärligt hemskt sätt att dö på.

Att hässjorna i Ångermanland kunde vara riktigt höga vet jag då min pappa berättade om när han var barn och hjälpte till hos "morfars" .. så vet att dom var rätt så imponerande konstruktioner och kunde vara väldigt höga.

Tusen tack ännu en gång för eran "input" till min fråga och jag önskar er alla en fin fortsättning på helgen.

Med vänliga hälsningar,

Charlotte
Med vänlig hälsning - och oerhört tacksam för hjälp,

Charlotte

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna