ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Få ut mest av att DNA testa sig för första gången  (läst 779 gånger)

2022-04-19, 11:29
läst 779 gånger

Utloggad Per Nilsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 29
  • Senast inloggad: 2023-05-30, 18:57
    • Visa profil
Hej!
Som novis på DNA känns det som ett svårt ämne att lära sig. Jag har läst olika artiklar, forum inlägg, på företagens hemsidor och sett föreläsningar, men har ändå svårt att lägga upp en struktuell plan. Nu söker jag lite råd och era erfarenheter av att testa sig.

I min släktforskning är jag än så länge mest intresserad av mina anfäder och framförallt hitta pusselbitar i tre frågor, centrerade till min farfars mors sida.

* Min farfars morfar är okänd, i pappersforskningen har jag hittat en möjlig fader. Tyvärr har jag inte hittat några ättlingar till honom i pappersforskningen. Det finns levande släktningar på farfars mormors sida, jag har inte kartlagt denna möjliga faders ursprung/syskon än. Har jag någon större chans att antingen bekräfta eller avfärda honom med Y-DNA, är det något av Y-37, Y-111 eller Y-700 som är att föredra? Större chans om jag kan testa någon mer, vem bör jag hitta isåfall?

* Min farfars mormors far "rymde" enligt kyrkoböckerna från familjen och militären och där tappar jag spåret. Finns det möjlighet att få upp något spår här, med vilket test isåfall?

* Efter en tragisk livsöde, flyttade min farfars mors syster till danmark, jag har inte lyckats hitta vad som hände henne där. Vad skulle vara det bästa testet för att hitta släkningar till henne och "var hon hamnade" så att säga där?

2022-04-19, 17:57
Svar #1

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5135
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 13:34
    • Visa profil
Y-DNA funkar bara längs den rena manslinjen, alltså funkar det inte med din farfars mormor. I såna fall får du leta upp släktingar som är på den rena manslinjen och testa dem. När det gäller rymlingen så skulle ett vanligt test på familjeband kunna ge något, om han fick barn på det nya stället och något av dem också testat sig. Samma med hon i Danmark. Men det förutsätter ju att ingen av de båda stannat i ett område där du ändå har en massa släktingar, för då blir det jobbigt att reda ut.
 
Men han rymlingen, har du provat att söka efter honom i Arkiv Digitals "Befolkningen i Sverige 1800-1947? Där kan man ha tur och hitta något.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna