ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äspö  (läst 1660 gånger)

2001-02-24, 20:00
läst 1660 gånger

Eldon Olson

My ancestor Hanna Jacobsdotter was born in 1793 in Hemmesdynge. She married Lars Pärsson in 1816 in Östra Klagstorp. They had eight children christened in Grönby. Her husband died in Grönby in 1845. To date, I have not been able to ascertain when and where Hanna died.  
 
A Grönby clerical survey indicates that Hanna left for Vinberg parish in Halland in September 1852, accompanied by her youngest child, an unmarried daughter named Mätta (born in 1833). Hanna does not appear ever to have settled in Vinberg. One possibility is that on the way she stopped to visit children in Äspo, and may have stayed and died in Äspo. (A Mätta Pärsdotter was married there in June 1854; she may have been Hanna's daughter Mätta.)  
 
I would be grateful if someone who has access to parish records, or to an index of deaths in Äspo, would check for the death of Hanna Jacobsdotter (starting with September 1852).  
 
I live in New York City and do not read Swedish. Thus, a response in English would be the most helpful

2004-04-06, 00:01
Svar #1

Helena Jonsson

Hello Eldon!
My name is Helena Jonsson and I´m from Malmoe-Sweden!  
I saw that you were looking for some information about one of your ancestors, Hanna Jacobsdotter from Äspö. I was wondering if you have found something about where and when she died???
 
My family have a house in Äspö so I´ve spent all my summers there since I was a child. Hemmesdynge is just down the road from Äspö and so is Klagstorp. If you havent found out about Hanna yet I could try to check it out??! She has no gravestone as far as I know in Äspö cementery. The church is rather small and so is the cementery!  
If you want to and are interested, maybe I can try to find you some photos from the area?? Just let me know if you want any help!! (are you sure she spelled her last name Jacobsdotter, and not Jacobsdottir?)
 
Best regards Helena Jonsson /Sweden

2008-12-30, 17:34
Svar #2

Utloggad David Back

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 401
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 18:15
    • Visa profil
Hej!
 
Jag söker efter en försvunnen hustru/mor. Hon heter Anna Månsdotter och är född 1797-08-17 i Gustaf. Hon flyttar till Äspö och bor på Äspö Nr:14
GID 1426.9.82800,  [Malmöhus]  Äspö,  :, Husförhör, 1829-1846, 0/0,  Bild 51 av 176    
Sedan enl HFL flyttar familjen till Lilla Beddinge och det är nu hon försvinner. Hon är med i utflyttlängden från Äspö, och sedan inte ett spår.  
GID 1426.16.58100,  [Malmöhus]  Äspö,  :, Utflyttning, 1830-1862, 0/0,  Bild 6 av 73  
När familjen kommer fram är hon inte med i HFL
GID 1294.13.91700,  [Malmöhus]  Lilla Beddinge,  :, Husförhör, 1827-1835, 0/0,  Bild 22 av 106    
   
Jag har sökt henne i flyttlängder på bägge orterna, dödböcket etc. Någon som hjälpa? Hennes make Anders Christensson dog 1834 i Lilla Beddinge.
 
MVH
 
David Back
Uppsala

2009-01-03, 18:30
Svar #3

Utloggad Eva Dalin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 15283
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 16:50
    • Visa profil
Hej David
 
Anna var i livet när Anders dog eftersom han nämns gifte husmannen i dödboken.
Kanske hon flyttade någon annanstans. Du har väl noterat Anders dödsorsak - av dryckenskaps följder.
Det gjordes en bouppteckning efter Anders 7 april 1834(Vemmenhögs häradsrätt 1834:48) Där bör stå var hustrun befinner sig.
Jag kan leta upp bouppteckningen när jag är i Lund om du inte  har den redan.
Hälsningar
Eva

2009-01-03, 21:05
Svar #4

Utloggad David Back

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 401
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 18:15
    • Visa profil
Hej!
 
Jag noterade det med gifte husmannen när jag hittade den, men fäste ingen vikt vid det. Om hon lämnade man och barn (Jacob?) och bosatte sig någon på någon annan plats kanske det var dit som Jacob flyttade efter dödsfallet?! Via den bouppteckning som du beskriver kanske man kan hitta även Jacob! Jag försökte läsa dödsorsaken både på Genline och Ad men såg inte vad det var för dödsorsak.
Än en gång stort tack!
 
Hälsningar
 
David

2009-01-12, 22:08
Svar #5

Utloggad Eva Dalin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 15283
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 16:50
    • Visa profil
Hej David.
 
Här är anledningen till att Jacobs mor inte flyttade med den övriga familjen  från Äspö till Lilla Beddinge.
 
Den 7 april  1834 förrättades bouppteckning å Lilla Beddinge 11 efter Jacobs far, Anders Christensson. Arvingarna var, förutom “svagsinta änkan” Anna Månsdotter, barnen i första äktenskapet nämligen sönerna smeden Lars Lundgren i Johannesberg, drängen Per Andersson i Lilla Beddinge, drängen Sven Andersson i  Äspö, döttrarna  Kjerstina, gift med skräddaren Hans Persson i Lilla Beddinge,  och Ellna 15 år samt barnen med Anna Månsdotter, Jöns 9 år och Jacob 5½ år.  
Änkan Anna Månsdotter som över 4 år vistats hos sin far  Måns Jönsson i Davidstorp i Börringe, var “på grund av hennes förstånds svaghet” inte närvarande utan företräddes av sin bror  Jöns Månsson i Hassle Bösarp. De omyndiga barnens rätt bevakades av farbrodern Jöns Christensson i Hassle Bösarp. Husmannen Anders Andersson från Lilla Beddinge och änkan Kjerstina Larsdotter  från Grönby hade i  flera månader vistats i den avlidnes hus och ansågs därför betrodda att uppge boet.
(Vemmenhögs häradsrätt  FII a: 84)
 
Jag hann inte kolla i dag  vart Jacob flyttade, men eftersom jag ska till arkivet igen så återkommer jag.
 
Hälsningar
Eva

2009-01-13, 21:48
Svar #6

Utloggad David Back

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 401
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 18:15
    • Visa profil
Hej Eva!
 
Tack för hjälpen! Fantastiskt roligt att ta del av vad du fått fram. Jag är mycket tacksam!
 
Själv har jag spårat Jacob från flytten till Ellenkrog i Skurup och vidare framöver. Han avled 1901-10-29 i Slimminge (Nr: 28)av lunginfl.
   
Kvar är nu frågan var han bodde mellan ca 1838 när han försvinner och fram till 1856 då du hittade honom.
 
Om du har möjlighet och vill är jag glad om du tittar åt mig.
 
MVH
David

2009-01-21, 20:44
Svar #7

Utloggad Eva Dalin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 15283
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 16:50
    • Visa profil
Hej David.
 
Jag har hittat en inflyttningsattest från Börringe som kanske kan hjälpa dig att söka vidare efter Jacob.  
Drängen Jacob Andersson, född 29/3 1829 i Äspö, flyttade 24/10  1848 från Grönby till Börringe församling. I Grönby bodde han enl attesten på Sörby nr 7. Jacob flyttade till Grönby 24/10 1846. Då kom han från Södra Åby.  
 
Jag hittar ingen by med namnet Sörby i Grönby  men väl i  grannförsamlingen Anderslöv.
 
Jag tittade också på attesten  för Anders Christensson och barnen   då de flyttade från Äspö till Lilla Beddinge. Den ser ut så här:

 
MVH
Eva

2009-01-23, 18:56
Svar #8

Utloggad David Back

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 401
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 18:15
    • Visa profil
Hej Eva!
 
Tack så mycket! Jag är imponerad av vad du fått fram.  Jag har fölt dina spår efter hans moder och hon står inte uppfört i HF längderna utan står i marginalerna i Gustaf! De kanske diskriminerade psykiskt sjuka. Jag tappade bort henne efter två HF längder, sökte efter om de hade en fattigstuga eller så i Gustaf där de placerade henne, men så var icke fallet. Jag ska nu söka vidare efter Jacob.Jag såg att flyttattesterna var sorterade och hade ett register! Det var ordning på prästerna i Skåne. Jag söker även rötter i Medelpad och jag tror prästerna i Skåne skrev och skötte sig bättre än i de norra provinserna!
Än en gång STORT tack!
 
MVH
 
David

2010-03-15, 11:44
Svar #9

Utloggad Curth Svensson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 351
  • Senast inloggad: 2023-12-19, 23:31
    • Visa profil
Hej.
jag försöker följa en person vid namn Carl Carlsson Qvist född i Örebro 1803 och det jag behöver hjälp med är att han flyttade från Espö till Anderstorp år 1828 enligt husförhör i Anderstorp där står han som Carl Carlsson.
Kan någon hjälpa mig att söka i in och utflyttnings böckerna vid denna tiden.
varifrån och när han kom till Äspö.
mvh Curth

2010-03-15, 20:34
Svar #10

Utloggad Annmargrete Persson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 323
  • Senast inloggad: 2016-11-10, 12:10
    • Visa profil
Hej Curth!
 
Tyvärr så har jag inte tillgång till in- och utflyttningslängderna för Äspö, men däremot så har jag gått igenom husförhöret 1823-1829 i Äspö och inte kunnat finna någon Carl som är född 1803.
Enligt DIS Centrala Soldatregistret så finns där en Carl Qvist, född 1803-11-18, död 1881-03-30 och han tillhörde Södra Skånes Regemente, Skytts Kompani, Bösarps socken och Lilla Markie Rote.
Kan det vara din Carl Qvist?
 
Mvh Annmargrete

2013-12-04, 13:18
Svar #11

Utloggad Moderator Skåne

  • Moderator *****
  • Antal inlägg: 559
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna