ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Olika fruar  (läst 277 gånger)

2022-04-15, 13:48
läst 277 gånger

Utloggad Per Wahlman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 178
  • Senast inloggad: 2023-12-19, 05:06
    • Visa profil
Skulle bli mycket tacksam för hjälp.
Jag försöker ta reda på om Olof Larsson född 18 december 1808 i Ervalla, Örebro död 11 december 18 december 1862 i Ervalla, Örebro hade flera fruar?
Jag har sökt runt på olika ställen och det ser ut som att han var gift med flera:
Stina Larsson född Olofsdotter 1831
Johanna Larsson född Svensdotter  1835
Catharina Jansdotter Larsson (född Jansdotter Hök) 1856
Den fru som jag hoppas stämmer är Johanna Larsson född Svensdotter. 
Hon var född 18 juli 1818 i Nora, Örebro och dog 24 mars 1849 i Hagalund, Norra, Dysta, Axberg.Då jag har byggt mitt släktträd med henne som en fru.Tittar man på olika släktträd, så är det vissa släktträd som bara har en fru.Jag undrar också vilket efternamn som döttrarna till Olof hade?En del ställen står det Olsdotter och på andra Olofsdotter.

Med vänlig hälsning

Per

2022-04-15, 14:05
Svar #1

Utloggad Marianne Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 469
  • Senast inloggad: 2024-02-25, 10:25
    • Visa profil
Olsdotter och Olofsdotter räknas som samma namn. Sådana varianter kan alltid förekomma, beroende på den som skrev i kyrkboken.


När det gäller hans fruar så verkar det finnas bra kyrkböcker i Ervalla och då bör det inte vara problem att följa honom där. Har du gjort det?
Spridda uppgifter på nätet är inget att lita på, det förekommer så många felaktigheter när kanske någon gissar eller drar snaba slutsatser.
Alltså rekommenderar jag (gratis) sökande på Riksarkivet.se  digitala forskarsalen.

2022-04-15, 14:09
Svar #2

Utloggad Per Wahlman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 178
  • Senast inloggad: 2023-12-19, 05:06
    • Visa profil
Tack så mycket för svaret.
Jag söker vidare på Riksarkivet, har inte gjort det.


Med vänlig hälsning


Per

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna