ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Rasmus Anderssons ursprung  (läst 447 gånger)

2022-04-14, 15:38
läst 447 gånger

Utloggad Mikael Nordblom

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 196
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 22:37
    • Visa profil
Rasmus Andersson dör 9/4 1789 i Torp, 44 år gammal. Men vilka är hans föräldrar?
I "Hasselösläkten från Orust" av Helen Olsson står det att han är född 8/7 1755 och att hans föräldrar skulle vara Anders Rasmusson och Börta Jakobsdotter (tab 5 s 40f). Jag tvivlar på det av flera skäl.
För det första skulle då prästen ha tagit fel på ålder över 10 år (inte omöjligt men knappast troligt)
För det andra: följer man Rasmus bakåt i mantalslängderna hamnar man 1765 på att han är son till en Anders Olsson på Torp. Där finns också nämnd Anders syster Elsa (förmodligen den Elsa som gifter sig med änklingen Sverker Eriksson från Gäddebräcka 1769).
Familjen Anders Olsson med barnen har enl ML 1764 flyttat från Åsen under Höggeröd till Torp. Man kan sedan följa Anders Olsson under Höggeröd tillbaka till 1754 där det f ö också nämns en dotter Karin. 1753-52 finns de på Ström. Anders Olsson är enl ML på 1770-talet gift med en Elin.
Jag kan inte finna annat än att Rasmus Anderssons föräldrar måste vara Anders Olsson (död 18/7 1779) och Elin Torstensdotter (26/4 1775). De gifte sig 28/12 1726 enligt vigselboken i Torps församling.
Men...
Jag kan inte hitta anteckningar om deras barn i någon födelsebok, varken när det gäller Karin, Elsa eller Rasmus! De bör vara födda på 1720-1740-talet. Att prästen då och då missar något barn förekommer, men knappast tre syskon. Förmodligen har familjen bott på annat ställe före 1752 då de dyker upp på Ström. Frågan är bara var?
Vet Du något om detta?

2022-04-20, 17:01
Svar #1

Utloggad Mikael Nordblom

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 196
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 22:37
    • Visa profil
Efter att ha dykt djupare i min egen frågeställning har jag funnit följande:
Både Karin, Elsa och Rasmus är med största sannolikhet födda i Nävrekärr i Röra socken.

Deras mor, som jag alltså tror är Elin Torstensdotter, nämns flera gånger som fadder för hennes syskonbarn, en gång (1748) dessutom boende i just Nävrekärr.
Mantalslängderna styrker också att en Anders Olsson bor i Nävrekärr med sin familj från 1728 till åtminstone 1748. Därefter återfinns familjen i Ström, Torp socken, under några år på 1750-talet för att sedan återfinnas på Huset och Åsen under Höggeröd fram till 1763 för att slutligen komma till Torp 1764 (alla dessa senare ställen i Torp socken). Döttrarna Elsa och Karin nämns redan i Ström.
Rekonstruktionen av kyrkböckerna i Röra nämner visserligen Anders Olsson f 1702 i Myckleby, men jag tror att de två hustrurna till honom som nämns där (Maret Karlsdotter och en Karin) måste vara ett missförstånd. Källan till dessa hustrur är en släktforskare KJ (=Karl Johansson), men det nämns inte varifrån uppgifterna kommer.
Tills motsatsen bevisas hävdar jag alltså att Anders Olsson i Nävrekärr var gift med Elin Torstensdotter och att det där föddes åtminstone tre barn: Karin, Elsa (omkring 1732) och Rasmus (omkring 1745). För övrigt stämmer namnet Elsa väl med att hennes farmor var Elsa Björnsdotter (död i Myckleby 1716).

Vet någon ("KJ"?) något som jag inte känner till då det gäller Anders Olsson i Nävrekärr?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna