ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Barn till Sigrid Brita Abrahamsdotter  (läst 279 gånger)

2022-04-12, 18:32
läst 279 gånger

Utloggad Märta Vikström

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2022-10-02, 13:54
    • Visa profil
Jag har två foton på Sigrid Brita Abrahamsdotter. På baksidan av dessa foton står "mormorsmor Sigrid Brita Abrahamsdotter Nätterlund. 1826 - 1911".
Enligt Riksarkivet, folkräkning så var hon ogift, var torpare och hade inga barn. Född i Nätra. Men - det måste hon ju haft då hon är mormorsmor åt någon. Hennes föräldrar var Abraham Hansson 1784-1860 och Brita Paulsdotter 1791-1848. Har sökt i släkten Nätterlöf men får ingen träff där.

2022-04-12, 18:57
Svar #1

Utloggad Gunilla Pettersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2547
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 18:16
    • Visa profil
Hej!


Enligt Arkiv Digital:


Nätra fs AI:8a sid 223
-"-         C;2 Bild 39


Sigrid Brita födde en dotter vid namn Beda Cathrina (Katarina)
12 juli 1863 Nätra fs
Hon hade efternamnet Danielsdotter.


Mvh
Gunilla

2022-04-13, 08:53
Svar #2

Utloggad Magnus Näslund

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 31
  • Senast inloggad: 2024-02-25, 10:46
    • Visa profil

Sigrid Brita och dottern Beda med make P. O. Nordin tillhörde de sista lärftshandlarna i Nätra, som regelbundet åkte med ångbåten från Näske ner till Härnösand och Stockholm och sålde sina varor. Hon gjorde sig känd för sin fina lärft och linnevaror och levererade även till prinsessan Louise vid hovet enligt uppgift. Hon skaffade ensam ett torp i Gladom, Nätra, där hon bodde hela sitt liv. Dottern Bedas far ska ha varit Daniel Johansson Nyberg (1828-1880) från Nyland, Nätra.

Nätra Hembygdsförening har ett större arkiv efter familjen Nordin med bland annat brev, fastighetshandlingar, kassaböcker och fotografier.

Vänligen

Magnus NäslundNätra Hembygdsförening

2022-04-13, 09:52
Svar #3

Utloggad Märta Vikström

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2022-10-02, 13:54
    • Visa profil
Tack för all information.
 Jag ser att jag skrivit att det stod Nätterlund på foto, men det stod Nätterlöf. Vet ni om hon var med i släkten Nätterlöf?
Det finns en stor redogörelse om släkten Nätterlöf, men jag hittar inte någon koppling. Men den som skrev bak på fotot har skrivit Nätterlöf som andra efternamn.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna