ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Gölof  (läst 543 gånger)

2022-04-11, 06:33
läst 543 gånger

Utloggad Per-Åke Ling

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 40
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 23:29
    • Visa profil
Jag har stött på kvinnonamnet Gölof i Haverö (Y). Detta är en form jag aldrig sett, men en sökning i Google ger ett antal träffar. I ett fall ges Gudlof som variant, dock osäker.

Någon som känner till ursprunhet?


2022-04-11, 21:38
Svar #1

Utloggad Karl Göran Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2704
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 08:07
    • Visa profil
Detta bör vara ett exempel på det man inom namnforskningen benämner hyperkorrekt stavning. D.v.s. skrivaren känner till att namnet bör stavas med en avslutande konsonant. Emellertid, eftersom det då rådande uttalet (utan konsonant) inte gav någon vägledning om stavningen, blir det en gissning från vederbörande.
Bland födda i Haverö 1672-1800 påträffas barn döpta med Gölin-namnet 42 gånger. ”Gölof” dock endast en gång och ”G(i)ölud” två gånger. Fr.o.m. 1727 är det genomgående ett n i slutet av namnet ifråga.

2022-04-11, 23:22
Svar #2

Utloggad Per-Åke Ling

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 40
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 23:29
    • Visa profil
Jag har funnit minst 3 personer i Haverö (en födsel, en vigsel samt två skilda vittnen, dock är nog den ena samma som i vigseln).

Detta förekommer inom några sidor i C:1, så jag kan tänka mig att din förklaring stämmer att den som förde pennan då "led" av hyperkorrekt stavning.
 
Noterade dock att Google-sökning på Gölof gav några träffar på personer i Ytterhogdal och Överhogdal så det var inte begränsat till en pennförares egenheter.

Fann också ett fall i Riksarkivet, född 1804 i Undersåker, som anger Gudlof som alternativ: https://sok.riksarkivet.se/person?Namn=Aronsson&FacettFilter=register_facet%24Kyrkoarkiv%2FF%c3%b6delseregister:|ort_facet%24Sverige%2FJ%c3%a4mtlands+l%c3%a4n%2F%c3%85re+kommun:&page=21&FacettState=DHxUOA:o&postid=Fodelse_645127&tab=post. Gudlof är dock oclså ett udda namn med få träffar.

2022-04-12, 07:07
Svar #3

Utloggad Karl Göran Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2704
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 08:07
    • Visa profil
Skrivningen Gudlof ser jag som en manifestering av prästers religiositet. ”Gudlofwa” påträffas ett fåtal gånger i Jämtland som andranamn. En pendang är det tyska Gottlieb som fick en viss spridning hos ståndspersoner i nämnda landskap under 1800-talet.

2022-04-12, 09:13
Svar #4

Utloggad Per-Åke Ling

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 40
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 23:29
    • Visa profil
Tack för intressant återkoppling. Finner det fascinerande med de namn som förekommer sparsamt, kanske ett hundratal gånger eller färre. Man kan undra hur många av dessa var utdöende eller kreativa nya (inlånade?) namnformer och hur många som var felaktigt eller hyperkorrekt stavade.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna