ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Västra Kålberga/Remröd  (läst 492 gånger)

2022-04-10, 19:10
läst 492 gånger

Utloggad Marianne Stedfeldt

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 95
  • Senast inloggad: 2024-01-03, 11:41
    • Visa profil
Två Nils Nilsson som finns i Stora Malm i början av 1700-talet  förbryllar mig.


Nils Nilsson med hustru Elin Olofsdotter i  Västra Kålberga. I AI:2 s 61 står att gubben Nils flyttar till Remröd efter att hans hustru dött 1720.  Även den övriga familjen flyttar med.


Nils Nilsson med hustru Marit i Remröd. Finns i AI:1 s 30 tillsammans med sonen Per och dottern Kerstin. Där finns även Lars Nilsson med hustru Brita. Nils' hustru Marit har jag inte hittat något om i Stora Malm. Hon kan ju vara född i annan socken.


I dödboken C:2 s 315 finns Nils Persson född i Råstock 1625 död i Remröd 1726.09.23.  Kan det vara någon av de ovan nämnda?


I Västra Kålberga finns mågen Erik Jonsson. Jag hittar inte något om honom i Stora Malm.  En gissning är att han kan vara son till Jon Gustafsson död i Holmen, Östra Vingåker 1697??


Mvh Marianne Stedfeldt


2022-04-11, 08:16
Svar #1

Utloggad Margaretha Axelsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5402
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 11:56
    • Visa profil
För att reda ut begreppen är det bäst att veta vem du har som säker ana. Är det dottern som var gift med Erik Jonsson? Lämna lite mer bakgrund.

Jag har kollat och funnit s Jonas Eriksson f 1701 28/9 i Kålberga C:1 s 67 Han bor sen i Remröd gift 2 gånger Första g. 1724 C:2 s 223 med p Kierstin Eriksdr fr Hinnäs. Sen med Anna Larsdr. Jonas ant död 1766 h Anna död 1775


AI:3 s 58, AI:4 s 64 där modern änkan Kierstin Nilsdr finns med ant vid Per Andersson i Remröd
AI:4 s 65 Per Andersson o h Kerstin sv mor Kierstin 90 år död ca 1753/54
Db 1754 26/2 F:1 s 53 änk h Kierstin Nilsdr i Remrö f 1663 91 år 6 m
Db 1726 28/8 C:2 s 313 Erik Jonasson ifr Remmaröö född hit till wärlden åhr 1667 d 4 nov ---- död 19 aug 58 år 9 m 4 d
Db 1720 30/10 C:2 s 271 Nils Nilssons h Elin Olofsdr i Kålberga f 1618 död 25/10 Ates 102 år



2022-04-12, 19:38
Svar #2

Utloggad Marianne Stedfeldt

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 95
  • Senast inloggad: 2024-01-03, 11:41
    • Visa profil
Hej Margareta!


Med hjälp av några tillförlitliga forskare har jag på Disbyt hittat Erik Jonsson. Han är född 1657 i Östra Vingåker, son till Jon Gustafsson död 1697 och bror till Gustaf Jonsson född 1659 i Östra Vingåker.  Genom brodern Gustaf Jonsson finns en rak linje på farssidan till min mormors far Karl August Karlsson född 1837. I övrigt finns flera kopplingar till Östra Vingåker ibland Eriks ättlingar. Det finns även kopplingar framåt efter Erik men de är väldigt slingriga och svåra att beskriva.


Men, vad jag gärna skulle vilja veta är om Nils Nilsson som dör i Remröd 1726 (C:2 s 315) är densamma som Nils Nilsson i Västra Kålberga, som flyttar till Remröd 1722 efter sin hustrus bortgång och dör 1726 i Remröd (C:2 s 315).  Det står att han är född i Rostock 1625.  Vill också nämna att Erik Jonsson år 1720 är dopvittne till en son Anders Olofsson i Rostock.
Vad ska man tro om detta?


Mvh Marianne

2022-04-12, 19:55
Svar #3

Utloggad Margaretha Axelsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5402
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 11:56
    • Visa profil
Hej Marianne! Då är vi släkt på lååångt håll. Jag är släkt med Gustaf Jonsson i Holmen Östra Vingåker.
Nog ser det väl ut att vara samma Nils Nilsson i Kålberga och sen i Remröd död 1726.
Hittade ytterligare ett barn till Erik  i Kålberga d Anna f 1704 1/11 C:1 s 83
Dopv Anders i Rostock och Jöns i Kålberga.
Mtl 1696 i Kålberga finns Jon Eriksson med h 1s 2d och Nils o h
Det verkar ha funnits 2 Kålberga i socknen. Uppg står på olika ställen.

2022-04-14, 21:54
Svar #4

Utloggad Marianne Stedfeldt

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 95
  • Senast inloggad: 2024-01-03, 11:41
    • Visa profil
Hej igen Margareta och Glad Påsk!


Erik Jonsson har fyra barn
Kerstin född beräknad 1696 (hittar henne inte i Stora Malms födelseregister)
Elin Helena* född 1699
Jonas född 1701
Anna född 1704


I Remröd AI:1 s 30 hittar jag en Nils Persson med hustru Marit.  På samma sida finns Lars Nilsson och Brita Jonsdotter med inhyses modern Marit.  Både Lars och Brita finns senare i Remröd och båda dör där.  Britas far är för övrigt Jon Eriksson född 1632 och död 1702 i Remröd. Det måste finnas två Nils Nilsson i faggorna, men jag kan inte hitta något om varken denne Nils eller hustrun Marit.


Vad tror du om detta?


Mvh
Marianne

2022-04-27, 13:57
Svar #5

Utloggad Martin Edgélius

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 474
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 21:38
    • Visa profil
Hej Marianne och Margaretha! Det här är inte helt lätt, men så här tror jag att det ligger till. Den 5/10 1702 begravs den 70-årige Jon Eriksson i Remröd. Jon torde vara far till Erik Jonsson (1667-1726) i ett första gifte samt till Brita Jonsdotter i äktenskapet med Marit (1655-1717). När Marit dör (bg) i Remröd 17/3 1717 framgår det att hon är svärmor till Lars Nilsson (1668-1748). Att Lars Nilsson och Erik Jonsson är svågrar framgår av två mål vid Oppunda häradsrätt 1705 (se nedan för mina avskrifter) då kusiner till Erik och Brita tvistar angående arv efter deras farbror. Erik Jonsson kommer alltså inte från Östra Vingåker.


Angående Erik Jonssons svärföräldrar så bör de vara Nils Nilsson 1625-1726 och Elin Olofsdotter 1618-1720, den senare död i Kolberga och den förra i Remröd. Erik Jonsson och Kerstin Nilsdotter har dessutom ytterligare en dotter, Brita, född vid Remröd och döpt 30/4 1693. Hon gifter sig 1711 (vigseln är noterad i både Lerbo och Stora Malm) med Jonas Larsson från Heby i Lerbo.


Den Nils (vars efternamn jag inte sett någonstans) som är gift med en Marit i Remröd har jag tyvärr inte koll på i dagsläget, men de verkar flytta från gården efter den första husförhörslängden.


Lars Nilssons och Brita Jonsdotters äldsta son Nils Larsson född vid Remröd 1702 är min ana.


Svea Hovrätt – Advokatfiskalen Örebro län EXIe:1129 (1705-1705) Bild 1760/sida 172 ff
83. Nills Larsson i Ängstugan Sättersta sochn, och Hindrich Pehrsson i Giersnäs Torsåkers S med sine interessenter, klagade till Joen Larsson i Hälla (bör avse Hällen, Stora Malms Sn) och Lars Nillsson i Rembrö (Remröd, Stora Malms Sn) och Olof Larsson i Aspenäs (bör avse Äspnäs, Stora Malms Sn), för arf effter deras sahl. farbroder, Olof Erichsson i Hälla, inläggandes sin skrifft af innehålld dhet dhe berätta huru som 2ne: dheras bröder, berde: Joen och Olof Larsöner, jempte Lars Nillsson i Rembrö, hwilcken äger dheras syskonebarn, Brita Joensdotter till hustru, emot lag, på egenwilligt sätt, och utan dhen ringaste med dhem giorde communication, hafwa effter allas dheras framlde fahrbroder, Olof Erichsson i Hälla, sampt faster pigan Karin Erichsdotter i Remröö, all deras befindtl. ägendomb, sins emellan dehlt och borttagit hafwa, så wäl som uthlånta penningar med annat upburit, begiärandes och påstå, 1, att dhe återbära all egendommen, 2, ett edswuret inventarium upwijsa, och 3, een ny dehlning, alla erfwingarna emmelan skee låta; dhem påläggas må, dherjämpte retundera i expencer 2.6 d: 16 s:; Joen Larsson i Hälla skrifftel: swarade: sig alldrid hafft Olofz egendom om händer, hwarcken lijtet eller mijket, icke heller warit fullmächtig för sine syskon, och således hwarcken dheras eller ? dhel uhttagit, utan egendommen har Olof s… i lijfztijden försatt, som och många creditorer warit, Lars Nillsson i Remrö sade: att farbrodern för 8 åhr sedan dhe blifwit i remröö, och fuller något dhereffter Joen i Hälla och Olof i Äspnääs dijtkommit att …a qwarlåtenskapen, men om dhet skedde icke ?, och dhesutan dhesse hans anklagare försummat sine fatalia; dheremot dhe regererade., sig aldrig om dödzfallet e…dehln någon part hafft. Resolution: Det åligger swaranderna till nästa Ting upvijsa reslige(?) Inventarier uppå dhen befindtl. Egendommen, så effter farbrodren Olof Erichsson, som fastren Karin Erichzdotter, dhem dhe Edrl. Besamma kun…


Svea Hovrätt – Advokatfiskalen Örebro län EXIe:1129 (1705-1705) Bild 2200/sida 216
50. Nills Larsson i Ängstugan och Sättersta S och Erich Larsson i Looby(?) Lästringe Sn: med sine interessenter, emot Joen Larsson i Hälla och Olof Larsson i Aspenäs (Äspnäs, Stora Malms Sn), sampt Lars Nillsson i Remaröö (Remröd, Stora Malms Sn), med Erich Joensson i Kåhlberga (Kolberga, Stora Malms Sn) att föllja af sidsta Tingz Resolution d 4 februarij opwijsa inventeringh så effter dheras sahl. farbror Olof Erichsson i Hälla, som fastren Karin Erichsdotter, och dhet Edel: besamma(?), så att dher uppå, alla emellan, rätt byte må ? dheremot Erich Joensson i Kåhlberga, och Lars Nillsson i Remmaröö, att han som son till Joen Erichzson i Remmaröö, icke till sidste Ting warit instämbd, hafwandes han icke mehr att berätta, än att när dhes farbror Olof Erichsson blef död, då 15 åhr gl., och han Olof på sidstonne gådt huuswild och sökt allmosa, och således icke dhet ringesta effter sig lembnat, wettandes icke heller hwarest han stadnat eller hamnat, doch omsider i een stuga uthom Hälla hage, dherest tiufwar förraskat dhes Boohag och saker, hwaraf stoor fattigdomb honom påkommit warandes han Lars Nilsson dräng i Remmarö, och icke hemma, utan på des husbondes arbeta, att bränna pottaska, ocke hwad medel han hafft afwetta kunnat. skolat och arftagarena lefwererat till dhes moder 30 d: sampt 12 d: ifrån Lassetorp, skolandes wederparterna icke bewijsa att dhe af dhesse medell någon fyrck upburit. Resol: Effter Tingz resolution af d 4 Februarij sidstl. Är klar, hafwa parterne sig dhereffter att ställa, med dhet wijte, att dher dhe intet inkomma med fullkombligt och Eedswurit Inventarium, eller så frampt ingen annan föraning emellan kommer, att berörde resolution, blifwer fullgiord, för fallden till hufwudsaken

2022-04-29, 22:52
Svar #6

Utloggad Marianne Stedfeldt

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 95
  • Senast inloggad: 2024-01-03, 11:41
    • Visa profil
Hej Martin och Margareta!


Tack Martin. Nu kan jag känna mig säkrare beträffande Erik Jonsson.  Hade de övriga uppgifterna om Erik och hans familj utom Brita som du omtalade, men henne har jag hittat i C:1 s 47 och hennes giftemål med Jonas Larsson från Lerbo.  En annan sak som förbryllar mig beträffande Eriks familj är dottern Kerstin, som sägs vara född 1696. Hon finns inte i födelseboken 1696 och åren närmast, däremot finns en Kerstin född 1694.04.20 (C:1 50) med texten konans dotter i Remröd.  Kan hon höra hemma i familjen/släkten? Hon gifter sig med Per Andersson från Karstorp 1715 (C:1 s 35) och hamnar så småningom i Remröd, där Per dör 1756. Efter 1762 kan jag inte hitta henne.  Inte heller har jag hittat något efternamn på henne, hon kallas bara Kerstin.


Änne en fundering har jag angående Anders Bengtsson född 1734.03.18 i Hagen (C:3 s 41).  Han försvinner för mig efter att familjen (Bengt Svenssons) lämnat Kojan 1742.


Mvh
Marianne

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna