ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Emigranter från Västerdalarna  (läst 341 gånger)

2022-04-09, 15:30
läst 341 gånger

Utloggad Gert Persson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 56
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 18:45
    • Visa profil
Jag har hittat släktingar som bodde i västra Värmland som for till Christiania för att åka båt till Quebec och sen vidare mot Minnesota. Jag undrar nu om nån vet varifrån västerdalingar mestadels for ifrån? Jag har flera släktingar från Lima och Transtrand som emigrerade till Minnesota men kan inte hitta deras skepp de åkte med.

2022-04-09, 16:23
Svar #1

Utloggad Åke Carlsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 10489
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 22:25
    • Visa profil
    • Gensvaret
Pröva med Avancerad sökning hos Digitalarkivet. Gå sedan till Kategori. Välj Emigrantmateriale -> Velg alle. Fyll sedan i Kopp* under Bosted i formuläret. Om man inte anger några fler uppgifter får man 872 träffar, de allra flesta avser emigrerade från Kopparbergs län:
https://www.digitalarkivet.no/search/persons/advanced?

En motsvarande sökning på Lima* ger 191 träffar.

Du kan givetvis snäva in sökandet med årtal, namn osv, men ange inte för många sökkriterier och använd gärna jokertecken (asterisker) .

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna