ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Per Nilsson från Synnerby  (läst 125 gånger)

2022-04-08, 13:42
läst 125 gånger

Utloggad Christer Carl Lilja

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 533
  • Senast inloggad: 2024-03-13, 17:30
    • Visa profil
År 1739 inflyttade drängen Nils Persson till Trässberg från Synnerby, som gift till Djupedal. Han hade 21/ 11 gift sig med pigan Beata Ruderberg från Bremmagården. Då han dog 5/ 7 1760 uppgavs hans ålder till 53 år. Föräldrarna ska ha varit Per Persson och Margareta Nilsdotter. Problemen är följande: i hfl är Nils född 1696, medan dödboken istället antyder 1707. Eftersom kyrkböckerna i Skaraborg oftast anger församlingarnas namn (pastoratet) kan man inte säkert veta om det var Synnerby socken som avsågs, Skallmeja eller Västra Gerum. Tveklöst hade Synnerby flest Per under den aktuella perioden, men det är helt ogörligt att hitta rätt då mtl har flera Per Persson eller bara Per noterade samtidigt. Dessutom har jag inte hittat någon Pers son Nils i fb, och inte heller någon vigsel mellan Per Persson och Margareta Nilsdotter. Även om jag hittat några Per Persson i db, så har jag inte funnit någon Margareta Nilsdotter. Möjligen var Nils Persson född någon annanstans; hans föräldrar hade andra fadersnamn. Hur som helst nämns hans skuld till "dess broder Lars" i bou. Är det någon som studerat ministerialböckerna mer utförligt och kanske sitter inne med svaret?
M v h, C.C.L.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna