ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Traditionell namngivning efter far- och morföräldrar  (läst 642 gånger)

2022-04-07, 18:21
läst 642 gånger

Utloggad Leo Rönnberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 264
  • Senast inloggad: 2024-03-20, 12:07
    • Visa profil
Hej,

Förr (ja, hur förr?) var tradition att äldsta sonen döptes efter farfadern, äldsta dottern efter farmodern osv, men endast om dessa inte längre var vid liv. Detta gällde åtminstone på 1600-talet, och är användbart för oss släktforskare i liknande scenarion:

Torkel Andersson är skriven i mtl till 1670, därefter är en lucka till 1685, och då finns Torkel inte längre med. Hans son Anders Torkelsson döper 1680 sin son till Torkel. Det är därmed säkert att Torkel gamle dött mellan 1670 - 1680.

Men hur länge och hur strängt vidhölls denna traditionella namngivning efter döda far- och morföräldrar? Kan man i slutet av 1700-talet fortfarande förlita sig på att ett barn endast döps efter sin far- eller morförälder om denne är död?

2022-04-07, 18:29
Svar #1

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 23:58
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Namntraditioner har varierat mellan olika delar av Sverige. Det var ju t.o.m. stora delar av nuvarande Sverige som hörde till Norge och Danmark före mitten av 1600-talet.

Det går alltså inte att ge ett generellt svar som gäller för hela Sverige.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2022-04-08, 08:34
Svar #2

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6943
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 08:57
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Min far född 1921, andre son i äktenskapet, fick namn efter sin morfar och hans äldre bror efter farfar. Min mor född samma år föddes i ett industrisamhälle och hade inget släktnamn alls men hennes äldre syster fick namn efter sin farmor och mormor. Min svärfar föddes på landet, tredje son. Äldste sonen fick namn efter farfar, andre sonen efter sin far. Morfar hette Paulus, gick igen i äldsta dotterns namn i form av Paulina, andra dottern fick namn efter mormor. Min svärmor föddes också på landet. Äldste sonen fick namn efter farfar (och morfar), andre sonen efter fadern, äldsta dottern efter mormor, andra dottern efter farmor, tredje efter modern.
I nästa generation har moderniteten segrat. Jag fick namn efter min far som andranamn, min hustru efter sin mor som andranamn, men hennes bror fick namn efter både farfar och morfar!

2022-04-09, 03:39
Svar #3

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3747
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 00:15
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Speciellt var det inte alls det normala i Sverige att man väntade med att ge namn efter farfar etc. om denne fortfarande var i livet. Att göra så var ett undantag i vissa delar av landet.
Ulf Berggren

2022-04-09, 07:50
Svar #4

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6943
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 08:57
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Det var en för mig helt ny tanke. Testade den på Axel Oxenstiernas barnbarn och där stämde det inte. En dotterson Axel föddes 1630, en sonson Axel föddes 1652. Testade också i Gävle, stämde inte. Enköping, stämde inte, Torshälla, stämde inte. Ångermanland, Västerbotten och Medelpad stämmer inte. Älvdalen och Jämtland där jag också har förfäder verkar inte heller stämma. Skulle det vara som du säger skulle urvalet av släktnamn vara mycket begränsat. I konceptet ingår att tredje son får namn efter fadern (borde vara vid liv i de allra flesta fallen) och tredje dottern efter modern (är alltid vid liv!).

2022-04-09, 08:43
Svar #5

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 23:58
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Nej, modern är inte alltid i live vid dopet. Hon kan ha dött i barnsäng.

Att barnen uppkallades efter far- och morföräldrar och andra äldre släktingar var ju det normala. Men att det bara skulle gälla avlidna förfäder hade jag aldrig ens hört talas om förut. Däremot finns det ju oräkneliga exempel på att de fortfarande lever.

Och att äldste sonen alltid uppkallades efter farfar, den andre efter morfar, äldsta dottern efter farmor o.s.v., det är inte något som tillämpades strikt överallt.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2022-04-09, 09:55
Svar #6

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5032
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 08:47
    • Visa profil
Seden att döpa efter avlidna släktingar bygger ju på att man trodde folk reinkarnerades och därför skulle få sitt gamla namn igen. Det slutade man tro senast på vikingatiden, men seder hänger kvar länge, i vissa bygder väldigt länge.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna