ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Johan Svensson (Norman)  (läst 247 gånger)

2022-04-06, 18:15
läst 247 gånger

Utloggad Kjell-Erik Jarlsborg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 52
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 11:43
    • Visa profil
Söker mina anfader Johan Svensson (Norman) född omkring 1776 sannolikt i Näs eller Gullarp (Enl HFL Gullarp AI:1 s 111). Han gifter sig 1798 21 jan med Anna Bengtsdotter i Näs. De får tre barn Sven 1798, Margareta 1801 och Anna 1805. Alla i Näs socken på Selarp 4, där Johan är husman på hemmanet bor också hans mor Catharina Norman.

1807 flyttar hans hustru Anna med de tre barnen hem till hennes  föräldrar Bengt Rasmunsson och Ingar Persdotter till hemmanet Asmuntorp 9 också i Näs socken samtidigt flyttar hans mor Catharina till fattighuset i Näs. Men av Johan syns sedan inga spår i HFL.

När hans dotter Margareta dör 1808 står följande i dödsnotisen: "Den 12 maji dog Hsm Johannes Svenson Normans dotter Margaretha å Asmuntorp...."

Året efter 1809 när hans hustru Anna dör så står följande i hennes dödsnotis: ....den 3. October dog Johan Svenssons hûstrû Anna Bengtsdr i Asm:......"

Ovanstående dödsnotiser tyder på att Johan Svensson lever i varje fall till den 3 oktober 1809, men han är inte skriven i varken Näs eller Gullarps socknar.

2022-04-07, 09:16
Svar #1

Utloggad Christina Eliasson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 602
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 18:21
    • Visa profil
I DDSS hittar jag en Johan Svensson Norman död 1829 01 23 i Sireköpinge. Han står som kringvandrande, Avled av bröstinflammation. Ålder ca 50 år. Han avlider i Kläsinge och har släktingar i Sireköpinge.
Kan ju vara din Johan.

2022-04-07, 17:42
Svar #2

Utloggad Kjell-Erik Jarlsborg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 52
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 11:43
    • Visa profil
Tack Christina. Det skulle det definitivt kunna vara. Det var väldigt länge sedan jag använde DDSS då jag aldrig fick några träffar. Får väl börja använda den databasen igen.

Dags för lite forskning för att fastställa om det eventuellt är min Johan Svensson Norman du hittat.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna