ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Anna Matsdotter i Öjebyn m fl Sent 1600-tal  (läst 533 gånger)

2022-04-05, 23:34
läst 533 gånger

Utloggad Greger Lindberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 112
  • Senast inloggad: 2023-11-20, 16:57
    • Visa profil

Den 30 Okt 1692 hålls lysning för trumslagaren Måns Sahlberg och Anna Matsdotter från Öjebyn. Han är dopvittne 1695 men troligen död före Juli 1711 eftersom det då antas en ny trumslagare Sahlberg. Av generalmönsterrulla för capt Bruunschiölds kompani 1694 framgår att hans patronymikon var Persson. I övrigt känner jag inte till honom. Anna dör i gamla staden 17 Februari 1752, då omgift (lysning 5 Feb 1716) med hovslagaren Jakob Stålhammar som överlever henne. Om man godtar dödbokens uppgift att hon är 82 år 10 månader och sex dagar vid sin död bör hon vara född den 11 April 1669, sannolikt i Öjebyn.


Vad vet man om deras härkomst?


Om honom har jag inte en susning, men hon skulle kunna vara dotter till Mats Mattsson i Öjebyn. Det finns en sådan i Öjebyn i mantalslängden för 1675.


Det finns en Anna Matsdotter från Öjebyn född 1692, men det är inte henne jag menar. Hon gifter sig med Mats och Annas son Per Månsson. Denna Anna är dotter till Mats Abrahamsson i Öjebyn, enligt dödboken (död 4 Mars 1728) var han född 1647. Finns det någon anledning för mig att betvivla att han var son till Abraham Mattsson i Öjebyn? Abraham är bonde i Öjebyn ca 1650-57. Någon annan Abraham finns inte i mantalslängden per 1655. Mats Abrahamsson var gift med Margareta Eriksdotter, men jag vet tyvärr inget om hennes ursprung heller.


Vem vet eller kan gissa något om dessa mina förfäder?


2022-05-15, 21:04
Svar #1

Utloggad Jan Hedström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 42
  • Senast inloggad: 2023-12-20, 18:59
    • Visa profil
Piteå landsförsamling (BD) CI:1 (1658-1713) Bild 143 / Sida 275 (AID: v138641.b143.s275, NAD: SE/HLA/1010154)

Vigsel i Piteå lfs 10 mars 1689. Mats Abrahamsson från Öjebyn och det ser ut som Margareta Eriksdotter kommer från Hemmingsmark. Erik Persson på Hemmingsmark 6 får flera döttrar men vet inte om Margareta är en av dem. Det är två stycken Barbro Eriksdotter bägge från Hemmingsmark som gifter sig 1 nov 1693, så det är troligen en annan Erik på Hemmingsmark som jag inte har klarat av att lokalisera.

2022-05-16, 18:51
Svar #2

Utloggad Greger Lindberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 112
  • Senast inloggad: 2023-11-20, 16:57
    • Visa profil
Tack Jan,
Det var intressant. Det innebär att Mats Abrahamsson måste ha varit gift tidigare, för han har en son Abraham, född redan 1681.
Men att avgöra vem Margareta var dotter till blir svårt.
Jag tror att det är hon som dör i Öjebyn 24 Dec 1737, 75 år. Det passar väl med Erik Perssons barn födda 17 Nov 1661 alt 6 Sep el 11 Okt 1663. Men jag tycker det står Erik Persson på alla tre. Det innebär att det verkar finnas två Erik Persson i Hemmingsmark. men mantalslängderna verkar inte kännas vid mer än en.

2022-05-17, 11:40
Svar #3

Utloggad Jan Hedström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 42
  • Senast inloggad: 2023-12-20, 18:59
    • Visa profil
Det är också två födslar på hösten 1666 som tyder på att det var två stycken Erik Persson i Hemmingsmark, datum 16?/9 och 18/11 är lite osäker på datumen, då det inte är helt lätt att läsa sig till dem. Men som sagt jag håller med om at det är inte någonting i mantalet som tyder på att det finns två stycken Erik Persson i början av 1660-talet. Och det är heller ingen soldat med det namnet. Johan Henriksson har en son och sonhu 1660 och 1662, men det är väl troligen Lars Johansson Strömming som gifter sig 1660 och går ut soldat 1666 "för sin faders hemman" som det framkommer i GML 1669 och 1671. Han får tre barn i Hemmingsmark 1665-67 utan att "synas" i mantalet. Den andre soldaten som inte syns i MTL är Erik Nilsson Järpe som står som hemmavarande knekt i MTL 1662 och 1663.

Det kan kanske vara en felskrivning, men det verkar inte troligt då det sker två gånger att det är två Erik Persson som får barn i Hemmingsmark ungefär samtidigt. De andra Erik i Hemmingsmark (Hindersson/Henriksson och Nilsson) har ju bägge vuxna döttrar i början av 1660-talet och fick väl knappast barn detta årtiondet.


2022-06-05, 22:32
Svar #4

Utloggad Jan Hedström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 42
  • Senast inloggad: 2023-12-20, 18:59
    • Visa profil
Jag har svårt att se att det kan ha varit två stycken Erik Persson i Hemmingsmark på 1660-70-talet.

Har nu gått igenom födslar, vigslar, döda med fokus på Hemmingsmark och ja, det finns några fall där det ser ut som det föds barn till två Erik Persson i Hemmingsmark ungefär samtidigt, men det kan ju vara så att prästen har skrivit fel. Det finns ju en Erik Persson i Blåsmark ungefär samtidigt. Och hade det funnits två stycken Erik Persson i Hemmingsmark, så kan man ju undra varför prästen inte skilde dem åt (som t.ex. Lill Olof Nilsson och Stor Olof Nilsson i Blåsmark på 1660-70-talet)

Går man igjenom dopvittnen på Margareta Eriksdotter, Sisla Eriksdotter och Barbro Eriksdotter som alla är från Hemmingsmark och gifter sig 10/3 -89, 19/10 90 och 1/11 93, så ser det ut som de kan ha varit systrar.

Abraham Jakobsson från Porsnäs och Cecilia Eriksdotter från Hemmingsmark gifter sig 19/10 1690, och firar dop för sitt första barn (som inte har något namn märkligt nog) 8/4- 1691 i Kopparnäs

Piteå landsförsamling (BD) CI:1 (1658-1713) Bild 38 / Sida 65 (AID: v138641.b38.s65, NAD: SE/HLA/1010154)

Bland dopvittnen finner vi Mats Abrahamsson Öjebyn och hans hustru Margareta Eriksdotter. I tillägg finner vi Agnes piga, Erik Perssons dotter i Hemmingsmark.

Då Erik Persson på Hemmingsmark 6 var gift med Agnes/Agneta Persdotter så kan detta tyda på att Cecilia, Margareta och Agnes alla var döttrar till Erik Persson i Hemmingsmark 6. Agnes verkar inte ha varit ett vanligt namn på den tiden.

Nederst på samma sida så hittar vi ockå den 14/4 dop för Mats Abrahamssons och Margareta Eriksdotter Dordi. Här finner vi bland dopvittnen  pigan Barbro, dotter till Erik Persson i Hemmingsmark (troligen samma Barbro Eriksdotter som gifter sig till Sjulnäs se dopet den 26/2 1696 längre ned)

När Abraham Jakobsson Kopparnäs och Cecilia Eriksdotter firar dop för sitt andra barn- Erik 22/8- 1692 så finner man
bland dopvittnen än en gång Mats Abrahamsson Öjebyn (utan fru denna gången) och en Karin piga, Erik Perssons dotter i Hemmingsmark.

I dopet till Barbro Eriksdotters dotter Barbro 2/2 1704 finner vi Anna Eriksdotter från Hemmingsmark, som kan vara samma dotter Anna som Erik Persson fick 14/6 1684.

Så långt kan det se ut som Erik Persson och Agnes/Agneta Persdotter hade döttrarna Margareta, Barbro, Cecilia, Agnes, Brita, Karin och Anna, i tillägg till sonen Per Eriksson som tar över Hemmingsmark 6. Den 18/2 1705 då Per Erikssons dotter Karin döps, så är Abraham Jacobssons hustru i Jävreå (dvs. Margareta) närvarande och också Hustru Barbro Henrik Hansson i Sjulnäs.

MEN så får jag problem med dopet den 26/2 – 1696 då Barbro Eriksdotter och Henrik Hansson i Sjulnäs dotter Anna döps. Här närvarar Hu Agnes salig Erik Persson i Hemmingsmark, dvs troligen modern, men också Sisla piga, Erik Perssons dotter i Hemmingsmark.

Piteå landsförsamling (BD) CI:1 (1658-1713) Bild 64 / Sida 117 (AID: v138641.b64.s117, NAD: SE/HLA/1010154)

Här faller min teori lite pladask om man säger det så. Pigan Cecilia/Sisla Eriksdotter från dopet 1696 kan ju inte vara samma som den Hustru Cecilia Eriksdotter som gifter sig 19 okt 1690 med Abraham Jakobsson? Så kan det vara så att det är två olika Cecilia Eriksdotter det rör sig om, och att den som gifter sig 1690 inte är dotter till Erik Persson trots kopplingarna bland dopvittnen?


2022-06-10, 00:22
Svar #5

Utloggad Greger Lindberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 112
  • Senast inloggad: 2023-11-20, 16:57
    • Visa profil
Jan,
Bra genomgång det där.
Jag tror att Agnes var gift med Lars Larsson i Jävre. De finns med, dvs. Lars o hustru, när Cecilias dotter föds 30 Maj 1702. Vid nästa barns födelse, Karin Abrahamsdotter 16 Apr 1704 hittar jag Mats Abrahamsson och hustru.


Agnes och Lars får en dotter, Karin i Nov 1701. Då är Abraham Jakobsson och hans hustru vittnen. När sonen Johan föds 12 Aug 1710 är Per Eriksson i Hemmingsmark närvarande, liksom pigan Anna Matsdotter i Öjebyn. Jag tror att det är Mats Abrahamssons dotter.


Den 18 Feb 1705 tycker jag mig sist läsa Mats Abrahamssons dotter, utöver dem du nämnt, men jag lyckas inte läsa hela meningen.


F.ö. noterar jag att Mats Abrahamsson mycket riktigt var gift tidigare. Han betalar testamente i Januari 1689 för hustru och barn, strax innan han gifter sig med Margareta.


Jag vågar inte ta gift på att det inte fanns två Erik Persson, och stör mig litegrann på Anders, född 30 Nov 1684. Men någon större tvekan om att din teorin om systrarna stämmer känner jag inte. Jag tror att alla du räknat upp var systrar till Per. Pigan Sissla förekommer bara en enda gång och kan vara en felskrivning. Det vore väl knappast jättesensationellt om prästen blandade ihop Erik Perssons många döttrar.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna