ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ehrenpohl  (läst 122 gånger)

2022-04-03, 13:21
läst 122 gånger

Utloggad Magnus Lindskog

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2713
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 11:09
  • Magnus Lindskog (Kvm)
    • Visa profil

"Högwällborne Herr Barron Genneral och Gouverneur
Nådige Herre
Såsom Eders Excellence behagat låta mig arrestera medelst een Cherell emellan mig och giästgifwaren i Ystad Bengt Kock, som är förelupen, Men som wij oss med hwar annan på båda sijdor förlijkat att ingen af oss har något att klaga, som utan twifwell lärer wara hos Eders Excell:ce bem:te förlikningz skrift insinuerad, Om Eders Excell:ce nådigst täcktes behaga der till Consentera är min underdån ödmiuka ansökning det Eders Excell:ce täcktz ara af den nåden och sam gunstigt bijfalla, men om Eders Excellence bem:te förliknings skrift eij gunstigt will tillåta, då är min Underdån-ödmiuka ansökning till Eders Excell:ce nådigst behagar på Caution mig uthur arresten lembna, Så har min Capitain wehlat för mig cavera som des Cautions skrift här jemte med föllier, Jag afwacktar i ödmiukhet Eders Exellences nådiga resolution, hwar emot iag utj underdånighet Framhärdar. Eders Excellences
Högwälborne H:r Barron Genneral Gouverneurens
Underdånigste Tienare
Andreas Pohl"

"Jag under tecknat Capitaine af Skånska ståndz Dragone Regemente betyger här medh att iag går i Caution och Borgen for Cornetten Andreas Pohl: som nu sitter utj Arrest, för een affair han hafft, med giäst gifwaren utj Ystad: Bengt Kock. og will iag wara för hans Person Garant hand ey skall Absentera sig, uttan dersom erfodras han altid skall wara tillstädes og ind finna sig när som hånum på kallas. Till yttermehra wysso og säkerhet denna min Caution skrifft med Egen hans underskrifwer och bekräffter Datum Ystad d:n 19:de octobr: 1717
C: H: WeinIgell"

Källa: Skånska guvernementskansliets arkiv, Skrivelser från regementschefer och andra officerare, 1718, D III b:21, LLa

https://www.adelsvapen.com/genealogi/Ehrenpohl_nr_1871

Se även Weinigel: Tryckt litteratur Lewenhaupt:1 (1700-1718) Bild 3750 / sid 745 (AID: v319671a.b3750.s745)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna