ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kramer, Anna Ingeborg f.1902 i Hjulsjö (g.Lundbäck) och d.1929 i Luleå  (läst 343 gånger)

2022-04-02, 13:51
läst 343 gånger

Utloggad Anna Nilsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2023-11-14, 20:25
    • Visa profil
Jag forskar kring mysteriet om min farfars mor Anna Ingeborg Kramer f 1902 i Hjulsjö, Örebro och d. 6 dec 1929 i Luleå. Min farfar var endast 9 år när hon dog och hennes bortgång har varit ett känsligt ämne.

Min farfars mamma, Anna Ingeborg, har blivit ett mysterium för mig och jag kan inte släppa det. Från min pappa har jag fått höra att min farfars mamma, Anna Ingeborg, tog självmord genom att hoppa framför ett tåg. Det är en sådan tragisk händelse som inte riktigt lämnar mina tankar.

I husförhörslängder återfinns Anna Ingeborg Kramer som dotter till Per Johan Kramer (1861-1921) f. i Ljusnarsberg, Örebro och Anna Matilda Jansson (1874-1938) f. Grangärde, Kopparberg. Anna Ingeborg föder en oäkta son (min farfar) Kurt Valland (1920-1978) i Borgsjö. Knut Walland Carlsson (1902-1977) erkänner faderskapet. Anna Ingeborg flyttar med sin son (min farfar) upp till Överluleå efter min farfars födelse och gifter sig med Fredrik Lundbäck (1898-1949) f. i Nederkalix.
Anna Ingeborg och Fredrik Lundbäck får två barn, Karl Lennart (1923-2012) och Anna Elisabeth (1925-2016), båda födda i Överluleå.

På släktplatser på webben finns Anna Ingeborg Kramer nämnd och det är även noterat att hon gått bort genom självmord, hoppat framför ett tåg. Denna information om hennes bortgång har jag inte fått bekräftad på något sätt.

I SCB samlingspost och utdrag över döda i Luleå domkyrkoförsamling framgår inget annat än att hon avlidit av Nephritis Chron (Njurinflammation) på Bodens Garnisonsjukhus den 6 dec 1929.

Hur går jag vidare för att få veta mer om min farfars mor? Jag har försökt ta ut patientjournal från Kriksarkivet men vid kontakt med dem kunde de inte finna något. (Uppgifter från Bodens Garnisonsjukhus finns förvarade i Kriksarkivet med referenskod SE/KrA/0351/001/003:Ö/0/150-158)

Någon som vet mer eller själv är släkt med en från samma släkt Kramer? Jag vill veta allt som finns att veta om min farfars mor, hennes liv och hur det kunde sluta så här.

/Anna Nilsson, Luleå

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna