ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hur söka vidare med okända föräldrar?  (läst 293 gånger)

2022-03-30, 15:31
läst 293 gånger

Utloggad Charlotte Dahlberg Öhlin

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 49
  • Senast inloggad: 2024-01-15, 13:36
    • Visa profil
Hej,
Undrar om någon har tips på hur jag kan söka vidare angående min mormors okända föräldrar. Har läst flera av de äldre trådarna men försöker så här också.

I Matteus födelsebok (Stockholm) står moderns födelsedata angivet samt att hon var ogift. Jag har barnmorskans journalanteckning med namn och adress i Stockholm, kan utläsa att modern är 23 år och hennes första barn.
Barnet föds den 18 april 1912 och kommer den 30 april till en namngiven fostermor (har även födelsedata) inom Rote 2 (Maria församling) , jag har en adress. Därefter, 20 maj, kommer hon till det hem hon växer upp i. I vuxen ålder adopteras hon av paret, men det finns inte angivet något om orsaker i handlingarna.

Funderar på fakta som att mormors adoptivmor är uppvuxen i samma område (Adolf Fredrik som senare bröt ut Matteus ur sin församling) och att hennes mor bodde kvar där 1912. Tänker att det borde finnas vänninor/bekanta som var i omständigheter.

Mormor kommer till sin nya familj så snabbt efter sin födelse. Hur gick det till när man anmälde sig intresserad av att ta emot ett fosterbarn? Om mormors adoptivföräldrar kände/kände till den biologiska modern, kunde de då bara komma överens om att ta hand om barnet?
Om jag ska ta reda på om det har funnits ev barnutredning, var vänder jag mig då?
Kan upplysningen "Rote 2" vara något användbart?

Tacksam för vägledning och råd :)
/Charlotte



/Charlotte

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna